(P) Ce înseamnă et la jante?

Știm cu toții că roțile sunt o caracteristică definitivă a automobilelor, permițând acestora să ruleze pe carosabil. Dar roțile, la rândul lor, fără anvelope de iarna și jante ar împiedica mașinile să meargă eficient dintr-un punct în altul.

Care este importanța jantelor?

Dincolo de îmbunătățirea înfățișării unei mașini cu designul și aspectul lor stilat, prea puțină lume cunoaște importanța jantelor. Jantele joacă un rol vital în menținerea intactă a anvelopei. Acestea sunt disponibile în diferite dimensiuni și stiluri.

Janta reprezintă o pârghie, care reduce frecarea atunci când vehiculul se deplasează. Sunt esențiale pentru toate automobilele, scopul lor fiind acela este de a se roti în jurul anvelopei. Jantele stabilesc:

  •   dacă mașina ta va funcționa bine;
  •   tipul de călătorie pe care îl veți avea.

Pe de altă parte, dacă nu cunoști detaliile tehnice despre jante e posibil să apară erori majore pentru celelalte elemente ale mașinii. Este important să utilizezi lățimea recomandată a jantelor și combinațiile de dimensiuni ale anvelopelor deoarece lățimea jantei dictează ce dimensiuni de cauciucuri poți monta. Atunci când alegi dimensiunea jantei, trebuie să îți amintești și să ții cont de lățimea și tipologia anvelopelor la punctul de contact cu janta.

Care sunt caracteristicile jantei?

Caracteristicile jantei sunt prezentate sub forma unui cod, de forma 6Jx15 4x108 H2 ET47.5, unde:

  1. 6 reprezintă lățimea din interior a jantei;
  2. J este profilul jantei. Profilul jantei poate fi de mai multe categorii, în funcție de tipologia vehicului:

    A pentru biciclete, motociclete, scutere, camioane, stivuitoare;

    B pentru autoturisme (de reținut că anvelopele compatibile cu tipologia J nu se potrivesc cu profilul B);

    C potrivite pentru biciclete, motociclete, camioane și stivuitoare;

    D pentru camioane semi-grele;

    E, F, G sau H sunt pentru camioane;

    J specifice autoturismelor;

    JJ potrivite pentru mașinile 4×4;

    P, K specifice mașinilor vintage;

    S, T, V sau W pentru auto-utilitare.

       c.  15 reprezintă diametrul jantei, în inch, și este egal cu diametrul cauciucului care urmează a fi montat;

       d.   4 se referă la numărul de prezoane (șuruburile care prind roțile);

       e.   108 este valoarea PCD (diametrul cercului imaginar, care reprezintă lungimea dintre două puncte în cercul imaginar trasat prin centrul șuruburilor pe o roată)

       f .  H2 reprezintă umărul jantei, care arată numărul și tipologia profilului jantei. Aceasta se referă la marginea exterioară a jantei și poate avea 7 tipuri de aspect:

  •   H – umăr cu o denivelare;
  •   H2 – umăr cu 2 denivelări;
  •   FH – umăr cu denivelare dreaptă;
  •   FH2 – umăr cu denivelare dreaptă dublă;
  •   CH – umăr cu o combinație de denivelări;
  •   EH2 – umăr cu denivelare extinsă;
  •   EH2+ – umăr cu denivelare extinsă superioară.

     g.  ET este offset-ul.

     h.  47.5 reprezintă valoarea pozitivă a offset-ului.

Ce înseamnă ET la jante?

Offset la jantă se referă la distanța de la suprafața de montare a butucului (locul unde se prinde de mașină) la linia centrală a roții. În esență, offset-ul este o caracteristică pentru ca utilizatorul final să știe cât de mult în inci/ milimetri, va ieși janta în exteriorul mașinii sau va intra în caroseria acesteia.

Chiar și câțiva milimetri în +/- pot afecta:

  •   performanța;
  •   calitatea mersului;
  •   aspectul sau poziția vehiculului;
  •   mai important decât orice, siguranța configurării.

Offset-ul unei jante este indicată de valoarea ET, semnificația acestei valori reprezentând capacitatea jantei de a se roti liber cu cea mai mică uzură posibilă, în funcție de specificațiile vehiculului.

Ce valori poate avea ET?

ET poate fi:

     a.         Pozitiv – este atunci când suprafața de montare a butucului se află spre fața sau partea laterală a jantei. De obicei, un decalaj pozitiv se regăsește la vehiculele mai noi și cu tracțiune pe față.

Problemele comune de la prea mult ET Pozitiv sunt:

      Deteriorarea costisitoare de la marginea interioară a jantei și frecarea anvelopelor de caroserie sau suspensie;

      Interferența cu piesele de frână;

      Pericol de defectare a anvelopei;

      Manipularea slabă a mașinii;

      Instabilitatea mașinii.

b.       Negativ – este atunci când suprafața de montare a butucului este spre partea din spate sau spre partea de frână a liniei centrale a jantei. O roată decalată negativ are de obicei o „buză adâncă’.

Problemele determinate de prea mult ET negativ sunt:

      Creșterea retrocedării volanului;

      Stres suplimentar pe întreaga suspensie;

      Manevrare slabă.

    c.       Zero – este atunci când suprafața de montare a butucului este egală cu linia centrală a roții.

De unde poți ști care este valoarea Offset-ului jantelor?

Offset-ul este inscripționat pe janta cu inițialele valorii ET, care se referă la sintagma germană „Einpress Tiefe’. ET indică distanța dintre suprafața de montare și centrul geometric al jantei (axa de simetrie), exprimată de obicei în milimetri.

Când valoarea ET scade, jantele din aliaj vor ieși în afară. O valoare ET crescută, pe de altă parte, are ca rezultat deplasarea locației roții mai adânc în arcul roții.

Ce mai trebuie să știi despre ET la Jante?

  1.         Pe lângă faptul că modelele noi de jante și anvelope îți pot face mașina să arate mai bine, ele pot determina o mai bună manevrare a acesteia.
  2.         Măsurătorile de ET pot fi înșelătoare. Chiar dacă anvelopa și janta au suficient spațiu liber, un ET greșit poate reduce stabilitatea vehiculului. În general, cu jante noi, nu doriți ca noul offset să fie mai mare de 5 milimetri față de vechiul offset.
  3.         Mai ales atunci când jantele noi sunt mai largi decât originalele, trebuie să se țină cont de faptul că BS trebuie să fie în concordanță cu offset-ul. BS se referă la distanța în care jantele și anvelopele trebuie să se acomodeze atât offset, cât și la lățimea jantei.
  4.         Apelează la sfatul un profesionist în anvelope pentru a te asigura că anvelopele și pachetul de jante se potrivesc, rămân în capacitatea de încărcare și îți oferă capacitatea de manevrare și stabilitatea de care ai nevoie.
  5.         În cazul cauciucurilor de iarna/ vara, se recomandă consultarea tabelelor de corespondențe între lățimea jantei, respectiv valoarea ET și dimensiunea anvelopei aferentă acestor valori. Le găsești fie pe site-ul producătorilor, fie pe bloguri de specialitate.
Adaugă un comentariu