(P) Ce poate însemna fumul la mașină și ce poți face

Fumul poate poate scăpa prin țeava de eșapament sau de la motor fără a trimite avertismente. Apariția fumului poate avea foarte multe cauze de la un sistem de răcire defect la fire electrice arse, pistoane uzate sau supape de combustibil defecte.

Pentru a putea determina cauza fumului este indicat să verifici de unde provine fumul, ce culoare apare, în ce moment este vizibil și dacă mașina se supraîncălzește.

Este posibil să constați că fumul aparent nu este chiar fum, ci vapori de apă, însă acesta este un caz izolat. Mai jos poți citi despre principalele tipuri de fum care apar la mașină și ce măsuri poți lua.

Fum de eșapament albastru

Prezența de fum albastru la masina indică, de cele mai multe, ori că motorul arde ulei. Lichidul poate ajunge în camera de combustie, unde arde alături de combustibil. Este posibil să observi fumul atunci când întorci cheia în contact sau poate că autovehiculul are un ușor tremurat în momentul în care oprești.

Scurgerile de ulei în camera de combustie pot avea mai multe cauze:
– Pistoane și inele de piston deteriorate – pistoanele au nevoie de inele pentru etanșeizare. Totuși, după un anumit timp, acestea se uzează iar uleiul ajunge în combustibil. La arderea sa apare fumul albastru. Deși apare, de regulă, la țeava de eșapament, este posibil să apară și sub capotă. Pentru reparare este necesară intervenția unui mecanic auto autorizat;
– Garniturile de etanșare a tijei de supapă uzate – supapele sunt responsabile cu reglarea raportului dintre combustibil și aer. Cu toate că aceste garnituri sunt fabricate din cauciuc foarte rezistent, în timp și prin expunerea constantă la temperaturi extreme se pot deteriora. Necesită intervenția mecanicului;
– Funcționarea incorectă a supapei PCV – acest dispozitiv este responsabil cu eliberarea gazelor de eșapament și combustibilului nears. Dacă aceasta se blochează, va ajunge să se amestece cu uleiul și alte gaze din motor. Prin ardere apare fumul albastru;
– Garnituri de ulei motor uzate – deplasarea uleiului în jurul motorului este esențială pentru buna funcționare. Totuși, pentru a preveni scurgerea uleiului în alte componente există anumite garnituri. Prin uzura acestora în timp, uleiul se poate scurge iar la arderea sa apare fumul albastru.

Fum de eșapament alb

De cele mai multe ori, fumul de eșapament alb apare la pornirea motorului. Atunci când acesta dispare rapid, probabil a fost cauzat de acumularea condensului, deci nu reprezintă o problemă gravă.

Totuși, dacă fumul alb apare de mai mult timp la pornirea mașinii, este posibil ca motorul să ardă lichidul de răcire care a ajuns în camera de combustie. Acest lucru apare în trei cazuri:
– Dacă garnitura de etanșare a explodat – această garnitură împiedică amestecarea lichidului de răcire cu uleiul. Perforațiile garniturii apar mai ales dacă motorul este supraîncălzit. În momentul în care lichidul de răcire ajunge în camera de combustie, va arde și va produce fum alb. Este necesar să mergi la un mecanic auto pentru reparații;
– Dacă blocul motor este fisurat – în acest caz este aproape imposibilă repararea. Piesele vor trebui înlocuite în întregime pentru a permite funcționarea mașinii. În acest caz lichidul de răcire se scurge prin fisuri și arde. Poate apărea deseori la mașinile vechi, motiv pentru care specialiștii recomandă achiziția unui autovehicul nou;
– În cazul în care capetele de cilindri sunt deteriorate – aceste capete se așază deasupra blocului motor pentru a forma camera de combustie. Din cauza supraîncălzirii, aceste piese se pot deforma. Pe termen lung, pot împiedica pornirea motorului. La pierderea etanșeizării, pot apărea pierderi ale lichidului de răcire, arderea sa și producerea de fum alb. Este indicată înlocuirea cilindrilor.

Fum de eșapament gri

Dacă apare fum gri din țeava de eșapament, probabil că mașina arde ulei. Dacă uleiul scapă odată ce atinge anumite puncte fierbinți din jurul motorului, va arde și va produce fum gri. Mai jos sunt principalele cauze ale apariției fumului gri:

Garnitura de etanșare a tijei supapei funcționează incorect – această garnitură are rolul de lubrifiere a supapei în cazul motoarelor cu combustie. Drept urmare, se menține un raport fix între aer și combustibil. Atunci când piesele sunt slăbite, garniturile nu mai funcționează corect și apar scurgeri de ulei. Problema se rezolvă la mecanic și poate necesita înlocuirea motorului;
Inelele de piston sunt defecte – în acest caz fumul gri apare mai ales atunci când mașina accelerează. Este necesar ajutorul unui mecanic auto.

Fum de eșapament negru

Este normal ca mașinile să elimine fum negru atunci când pornești mașina, însă acesta se elimină rapid și nu înseamnă că există o problemă. Totuși, dacă problemele persistă și pe durata drumului, este necesar să iei măsuri. Mai jos sunt principalele motive pentru care poate apărea fum negru:
– Filtrul de aer este înfundat sau murdar – acest filtru previne ca resturile să fie aspirate în motor. Acumularea resturilor poate preveni filtrul să funcționeze corect. Dacă filtrul nu funcționează optim, resturile vor fi arse alături de combustibil iar rezultatul va fi fumul negru. Tot ce ai de făcut este să înlocuiești filtrul. Procedura este simplă și rapidă;
– Regulatorul de presiune a combustibilului este defect – acest accesoriu asigură menținerea presiunii în sistemul de alimentare. Dacă există o defecțiune, crește presiunea sistemului și se va arde o cantitate mai mare de combustibil, în general, prin producția de fum negru;
– Injectorul de combustibil are scurgeri sau este înfundat – acest dispozitiv controlează cantitatea de combustibil care ajunge în încăperea de combustie (ardere). Dacă acesta este defect sau înfundat, mașina poate avea un ușor tremur mai ales la oprire. Atunci când injectoarele oferă prea mult combustibil, excesul va arde și va produce fum negru.

Acum știi ce semnifică fumul eliminat pe țeava de eșapament. Deși în unele situații problema este trecătoare sau necesită schimbări simple, alteori este nevoie de intervenția mecanicului auto. Este important ca atunci când observi că mașina elimină fum să mergi la specialist pentru a trata problema. Altfel, riști cheltuieli usturătoare sau chiar necesitatea de a schimba motorul.

Sursa foto: Shutterstock

Adaugă un comentariu

Articole similare