(P) Studiu de caz SKF: Vibrație la accelerare

În acest articol vom analiza cauza unei probleme observate la un Seat Alhambra 1.8 20VT model 2004 cu 135.000Km kilometraj.

Simptom

Potrivit șoferului, principalul simptom era vibrația sistemului frontal la accelerare. Pentru investigarea unei astfel de probleme trebuie să punem multe întrebări șoferului pentru a înțelege condițiile în care apar simptomele, pentru a le reproduce în conducerea de test în cadrul verificării. Aceste condiții, pe baza celor spuse de șofer, erau o treaptă superioară la cutia de viteze (a 4-a sau a 5-a), intervalul de viteză 80-120Km/h, iar simptomele erau mai intense pe drum în urcare.

Procedura de verificare

La conducerea de probă s-a constatat că autovehiculul prezenta o vibrație intensă în partea din față, și anume la caroserie și nu la volan, numai la accelerarea cu o treaptă superioară (4 sau 5) la cutia de viteze, deci cu sarcină sporită, confirmând cele spuse de șofer. La sarcină redusă vibrația se oprea și revenea imediat la o nouă accelerare. Pe drum în urcare, sarcina este mai mare, deci simptomul era mai intens și apărea mai repede.

A urmat verificarea vizuală cu mașina ridicată și verificarea standard la sistemul frontal pentru eventuale jocuri sau devieri. Verificarea nu a relevat vreo deteriorare/pagubă la vreo componentă a sistemului frontal și nu s-au observat jocuri sau devieri care să justifice vibrația. Au fost de asemenea verificate bazele motorului, iar la una dintre acestea s-a găsit o mică fisură la garnitura elastică, aceasta putând provoca o deviere la unghiul de așezare al motorului și posibil vibrații și zgomot la funcționarea motorului. Vehiculul nu prezenta simptomele uzuale ale unei baze de motor rupte, în special la pornire sau la schimbarea direcției de mers înainte-înapoi, după cum ar fi fost de așteptat.

Verificarea a continuat la sistemul de transmisie, începând de la planetare. Au fost demontate planetarele pentru a se verifica starea articulațiilor interne și externe, care la verificarea pe autovehicul nu prezentau vreo problemă.

La verificare am observat că articulațiile externe prezentau o uzură (Fig. 1-4), care a fost considerată normală pe baza kilometrajului, dar care nu justifica simptomele cum ar fi vibrațiile, ci eventual zgomote statice la viraje cu unghi maxim etc., care însă nu au fost observate la conducerea de probă.

La verificarea articulației interne din partea dreaptă (lung) s-a observat o uzură sporită atât la cupă – la canalele de rulare (Fig. 5) cât și la rolele propriu-zise (6-8). Uzura extinsă nu era normală pe baza kilometrajului. Faptul că a fost observată o uzură la canalele cupei indică o funcționare continuă a articulației cu unghi greșit și sarcini dinamice sporite.

Cauză

Cauza reală a problemei, care a condus la uzura sporită a articulației interne, cu simptomele menționate, era baza uzată a motorului pe care am observat-o la verificarea vizuală. Aceasta nu era evident ruptă, dar a dus la devierea unghiului de așezare al motorului, fapt care nu era vizibil. Acest lucru a făcut ca articulația internă din partea dreaptă să funcționeze la un unghi greșit pe o perioadă prelungită, cu sarcini dinamice sporite, ceea ce a avut ca rezultat uzura prematură a acestuia și în final crearea de oscilații la funcționare, cu vibrație la sistemul frontal, observate în sarcină.

Soluția

Baza uzată a motorului a fost înlocuită cu una nouă, iar planetara a fost de asemenea înlocuită cu una nouă de la SKF cu codul VKJC 7004. La conducerea de probă după înlocuirea planetarei am observat că problema s-a rezolvat și simptomele pe care le aveam au dispărut.

Concluzii

Fără îndoială, simptome cum ar fi zgomotele sau șocurile sau vibrațiile necesită o verificare extinsă pentru găsirea cauzei și rezolvarea problemei. În cazul nostru, simptomul de vibrație pe un anumit interval de viteză și numai cu sarcină sporită reprezintă un simptom caracteristic al uzurii la una dintre cele două articulații interne. Uzura unei articulații interne nu este un fenomen frecvent și este considerată normală numai când vehiculul are kilometraj foarte mare (300.000Km+). De aceea, când problema apare la acesta, trebuie întotdeauna să se cerceteze cauza acestei uzuri, care poate avea legătură cu o altă piesă, cum ar fi în cazul nostru baza motorului. Probleme echivalente de vibrații la un anumit interval de viteză pot necesita și alte verificări, cum ar fi verificare cu echilibrare dinamică cu roțile puse etc.

    Bulgaru says:

    Cum arata sau unde se afla garnitura elastică baza motor 2.0 Tdi 170 cp BMR??
    Defapt cum o găsesc, cum se numește defapt?

Adaugă un comentariu