#DrivenLady: Michèle Mouton – Stăpâna integralelor

Timpul s-a dus, dar nu fără rezultate excelente – cel puțin pentru Michèle Mouton. Suntem în anul 70 din „era Mouton'. Un bun prilej să privim la trecutul pe care ea l-a lăsat în urmă.

Legenda vie a raliurilor, Michèle Mouton, a împlinit 70 de ani. Cariera sa sportivă (1974 -1986) este legată de anii celor mai radicale înnoiri tehnice din motorsport de până acum. Cam pe atunci s-a trecut la turbo și la tracțiunea integrală. Sintagma „pilot de raliuri' nu are niciun fel de formă feminină, însă Michèle Mouton a surclasat pe probele speciale destui bărbați ale căror nume sunt binecunoscute în istoria raliurilor.

Mouton a debutat pe post de copilot, însă s-a mutat destul de curând la volan. La prima participare în Campionatul Mondial de Raliuri din 1974, s-a aflat la volanul unei mașini Alpine A110. Primul său sezon competițional a fost o fază de ascensiune intensă. Cu adevărat uimitoare a fost evoluția din 1975 în cadrul clasei de 2,0 litri în cursa de 24 de ore de la Le Mans. Mașina cu care a concurat Mouton a fost un prototip Moynet LM 75, echipa 100% feminină de piloți fiind completată cu Christine Dacremont și Ma-rianne Hoepfner. Acea victorie la clasă, dobândită în condiții meteo dificile, a atras ca-tegoric atenția asupra lui Mouton.

În 1977, Mouton a revenit în raliuri împreună cu echipa Fiat, pilotând un Fiat 131 Abarth, obținând rezultate remarcabile. În 1980 a intervenit sinergia determinantă pentru cariera lui Mouton: proaspăt-înființată echipă de uzină Audi Sport i-a propus să concureze pentru marca germană la volanul unui Audi Quattro. Curând a urmat momentul care a deschis cea mai glo-rioasă parte a carierei sale: victoria în Raliul Sanremo 1981. Acesta a fost primul raliu de campionat mondial câștigat de o femeie.

Anul 1982 a consemnat o confruntare strânsă între Michèle Mouton și Walter Röhrl pentru titlul mondial. Problemele tehnice, presiunea psihică și faptul că tatăl său murise de curând au fost, însă, prea mult pentru ea: Mouton – locul al doilea, Röhrl – locul întâi. Victoria din 1985, dobândită la Pikes Peak în celebra „cursă spre nori' cu Audi Quattro S1, ar putea fi considerată apogeul carierei sale.

Atunci ea a stabilit și un nou record al cursei. Trecerea la Peugeot în 1986 i-a adus victoria în Raliul Germaniei ADAC. În 1988, Michèle a devenit co-fondatoare a evenimentului Race of Champions. A continuat să fie prezentă pe scena motor-sportului și după încheierea carierei competiționale. A fost văzută în rally-raiduri, la Goodwood și, desigur, pe circuitul indoor al evenimentului Race of Champions. La ediția din 2010 a pilotat cu atâta ardoare un Audi Quattro S1, încât călcarea conturului in-terior denivelat la un viraj strâns a provocat răsturnarea mașinii. Tot în 2010, Michèle Mouton a preluat funcția de președinte al comisiei FIA Women & Motor Sport, iar în 2012, a fost inclusă pe lista Rally Hall of Fame.

Adaugă un comentariu