Noul camion electric de mare tonaj Mercedes-Benz eActros 600 își propune transformarea transportului rutier de marfă

Mercedes-Benz Trucks a dezvăluit versiunea de serie a primului camion electric cu baterii pentru transportul pe distanțe lungi.

Producătorul german a prezentat Mercedes-Benz eActros 600, în premieră mondială, în fața unei audiențe internaționale, în cadrul unui eveniment organizat la sud de Hamburg. Cu acest camion electric de mare tonaj, Mercedes-Benz Trucks intenționează să definească noul standard în transportul rutier de marfă – în ceea ce privește tehnologia, durabilitatea, designul și profitabilitatea pentru operatorii de flote electrice.

Capacitatea ridicată a bateriei, de peste 600 de kilowați-oră – de unde și denumirea modelului 600 – și o nouă punte de tracțiune electrică deosebit de eficientă, dezvoltată în interiorul companiei, permit e-camionului să atingă o autonomie de 500 de kilometri fără încărcare intermediară. Prin urmare, eActros 600 va putea parcurge semnificativ mai mult de 1.000 de kilometri pe zi. Acest lucru este posibil prin încărcarea intermediară în timpul pauzelor pentru șoferi prevăzute de lege.

Pe lângă încărcarea CCS cu o putere de până la 400 kW, eActros 600 va permite ulterior și încărcarea megawatt (MCS). Odată cu începerea vânzărilor, clienții pot comanda o versiune cu această opțiune de încărcare preinstalată. Bateriile pot fi încărcate de la 20 la 80% în aproximativ 30 de minute la o stație de încărcare adecvată cu o putere de aproximativ un megawatt.

Vehiculul este proiectat din punct de vedere tehnic pentru o greutate brută combinată de până la 44 de tone. În UE, cu o semiremorcă standard, eActros 600 are o sarcină utilă de aproximativ 22 de tone. În unele cazuri, legislația națională poate permite o sarcină utilă mai mare. Din punct de vedere vizual, e-truck-ul se caracterizează printr-un design cu linii clare și o formă aerodinamică.

Vânzările modelului eActros 600 încep în acest an. Startul producției de serie este planificat pentru sfârșitul anului 2024. Pe lângă capul tractor eActros 600, Mercedes-Benz Trucks va produce, încă de la lansarea pe piață, și variante de șasiu carosat, pentru a acoperi și alte aplicații pretabile pentru transportul complet electric. În prezent, se construiește o flotă de aproximativ cincizeci de vehicule demo, care urmează să fie supuse testelor practice și integrate în operațiunile de transport ale primilor clienți.

Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: „eActros 600 reprezintă transformarea transportului rutier de marfă și tranziția către neutralitatea CO2 mai mult decât oricare alt autocamion pe care l-am produs până în prezent. Modelul dispune de o tehnologie de propulsie extrem de inovatoare ce poate oferi clienților noștri o eficiență energetică deosebit de ridicată și, prin urmare, profitabilitate. Acest lucru face ca intrarea în e-mobilitate să fie și mai atractivă pentru operatorii de flote.'

 

Amprenta de CO2 a eActros 600 depinde, în mare măsură, de mixul de energie electrică utilizat pentru propulsie. Cu actualul mix energetic european, eActros 600 realizează economii de CO2 de aproximativ 40 la sută în comparație cu un Actros diesel comparabil, respectiv de peste 80 la sută pe parcursul întregului ciclu de viață al produsului, de aproximativ zece ani, dacă este utilizată energie din surse complet regenerabile. Acest lucru corespunde unor economii de aproximativ 370, respectiv 775 de tone de CO2. Prin urmare, eActros 600 poate compensa amprenta de CO2 mai mare la ieșirea din uz datorată bateriilor sale în al doilea sau primul an de funcționare în transportul pe distanțe lungi.

Modelul eActros 600 are trei pachete de baterii, fiecare cu 207 kWh. Acestea oferă o capacitate totală instalată de 621 kWh. Bateriile se bazează pe tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fier (LFP) și sunt caracterizate de o durată de viață lungă. Inginerii de dezvoltare de la Mercedes-Benz Trucks au proiectat eActros 600 pentru a îndeplini aceleași cerințe privind durabilitatea vehiculului și a componentelor ca și un Actros convențional comparabil de mare tonaj pentru distanțe lungi. Aceasta înseamnă până la 1,2 milioane de kilometri în zece ani de funcționare. După această perioadă de utilizare, starea de sănătate a bateriei ar trebui să fie în continuare de peste 80 la sută. În plus, spre deosebire de alte tehnologii de celule de baterii, aproximativ 95 la sută din capacitatea instalată poate fi utilizată cu tehnologia LFP. Acest lucru face posibilă o autonomie mai mare cu aceeași capacitate instalată a bateriei.

Mercedes-Benz Trucks a dezvoltat o nouă punte electrică de 800 de volți, cu două motoare electrice și o transmisie cu patru trepte, special pentru utilizarea în transportul greu pe distanțe lungi. Motoarele electrice generează o putere continuă de 400 kW, precum și o putere de vârf de 600 kW și asigură o accelerație puternică, un confort de conducere ridicat și o dinamică de conducere ridicată. Puterea maximă a motorului este disponibilă în cea mai mare parte a timpului, fără aproape nicio întrerupere a cuplului.

În plus, cu un stil de conducere anticipativ, energia electrică poate fi recuperată și restocată în bateriile modelului eActros 600. Recuperarea solicită mai puțin frânele eActros 600, ceea ce reprezintă un efect secundar pozitiv. În funcție de situație, șoferul poate alege între cinci niveluri diferite de recuperare. Conducerea cu o singură pedală poate fi, de asemenea, activată opțional pe ecranul tactil din cockpit-ul digital – adică decelerare prin recuperare cu acționare redusă a frânei mecanice.

Modelul eActros 600 dispune de controlul predictiv al vitezei de croazieră (Predictive Powertrain Control – PPC), care a fost special adaptat la sistemul de propulsie electrică. PPC ține cont de topografie, cursul drumului și semnele de circulație pentru a aborda automat cel mai eficient stil de conducere. Informațiile primite de la sistemul de navigație sunt acum incluse pentru a facilita o mai bună recunoaștere a situației traficului. Astfel, șoferul poate evita frânarea, accelerarea și schimbarea inutilă a vitezelor și poate exploata energia bateriei cât mai eficient posibil.

Prin intermediul sistemului Multimedia Cockpit Interactive 2 instalat standard în eActros 600, șoferul este informat în permanență despre nivelul de încărcare a bateriilor, autonomia rămasă, precum și despre consumul de energie actual și mediu. Managerii de flote pot utiliza soluții digitale pentru gestionarea eficientă a flotei lor prin intermediul portalului Fleetboard. Acestea vor include, încă de la început, un sistem de gestionare a încărcării dezvoltat individual, cum ar fi un control inteligent al tuturor proceselor dintre eActros 600 și infrastructura de încărcare, precum și un jurnal de bord cu informații detaliate despre timpii de conducere, de staționare și de încărcare, precum și date despre consum. Va exista, de asemenea, un instrument de cartografiere care arată în timp real unde se află în prezent un vehicul, indiferent dacă acesta se află în mers, în staționare sau la încărcare și care este nivelul de încărcare al bateriei.

Noul design al cabinei șoferului modelului eActros 600 se caracterizează printr-o aerodinamică deosebit de eficientă. Acest lucru este realizat cu ajutorul capotei frontale mari, complet închise și rotunjite, a unei bare de protecție optimizate, inclusiv a panourilor de sub caroserie, a unui acces al șoferului îmbunătățit din punct de vedere aerodinamic și a paravânturilor extinse concepute ca niște vele. Deflectoarele de aer de pe stâlpii A, un spoiler suplimentar pe acoperiș și un compartiment motor etanș completează îmbunătățirile aerodinamice aduse cabinei. Pe lângă acestea, cabina este echipată cu plăcuțe de treaptă din aluminiu, un nou concept de faruri cu faruri cu LED-uri matriciale și o bandă luminoasă cu LED-uri. Mercedes-Benz Trucks comercializează cabina sub denumirea “ProCabin”.

eActros 600 este foarte silențios pe șosea, în beneficiul șoferului și al mediului înconjurător. Pentru a se asigura că, de exemplu, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii sau bicicliștii, pot totuși să observe autocamionul electric în împrejurimile lor, acesta este echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculului (AVAS), în conformitate cu cerințele legale. În funcție de condițiile de conducere, sunt redate sunete pentru mersul înainte sau înapoi. În plus, sunetul variază în funcție de viteza vehiculului și de poziția pedalei de accelerație, astfel încât este posibilă o bună percepție acustică în traficul urban. Spectrul sonor futurist al AVAS din eActros 600 este conceput pentru a ține cont de aspectul unui vehicul greu și pentru a contribui la o mai bună recunoaștere în traficul urban.

Cu eActros 600, Mercedes-Benz Trucks avansează în viziunea sa de conducere cu risc redus de accidente. La fel ca și în anii precedenți, în cazul vehiculelor producătorului, sistemele de asistență pentru siguranță disponibile depășesc cu mult cerințele legale obligatorii. Acest lucru este valabil și în ceea ce privește Regulamentul general de siguranță adoptat de Comisia Europeană, care stipulează ca, de la jumătatea anului 2024, toate vehiculele noi să fie prevăzute în configurația standard cu anumite sisteme de siguranță. Conceptul de siguranță al modelului eActros 600 se bazează pe dezvoltarea continuă a sistemelor de asistență pentru siguranță verificate și testate. Baza este reprezentată de o platformă electronică complet nouă, ce se folosește de fuziunea senzorilor pentru a combina datele radarului și ale camerei pentru a obține o vedere și mai amplă asupra împrejurimilor vehiculului. În acest scop, platforma electronică oferă o procesare a datelor de 20 de ori mai mare. În total, cei șase senzori instalați – 4 radare cu rază scurtă de acțiune și un radar cu rază lungă de acțiune – precum și camera multifuncțională din parbriz acoperă un unghi de 270 de grade în jurul vehiculului.

Datorită vizualizării la 270 de grade, ce permite recunoașterea îmbunătățită a pericolelor și monitorizarea mai multor benzi, ABA 6 – sistemul de asistență la frânarea de urgență – poate reacționa mai rapid în situații critice, cum ar fi schimbarea benzilor de circulație sau capetele staționare ale ambuteiajelor în curbele tipice pentru autostrăzi.

eActros 600 va fi asamblat pe linia de producție existentă la cea mai mare fabrică de camioane a Mercedes-Benz Trucks – Wörth am Rhein – în paralel și în mod flexibil alături de camioanele cu propulsie diesel. La Wörth, vor fi instalate și unele componente electrice provenite de la uzinele Mercedes-Benz din Mannheim, Gaggenau și Kassel. La fel ca și fabrica din Wörth, cele trei locații vor fi transformate în centre de competență pentru transportul fără emisii. Asamblarea camioanelor în Wörth are loc în mai multe etape, ce include printre altele instalarea punții electrice, a bateriilor de înaltă tensiune și a cutiei frontale, care este un modul tehnologic complex cu mai multe unități de control, componente de înaltă tensiune și un compresor de aer electric. Odată ce toate componentele de înaltă tensiune au fost instalate, întregul sistem intră în funcțiune, iar autocamionul este gata de a fi condus.

Adaugă un comentariu