Alfa Romeo Spider 1750 Duetto vs Alfa Romeo Spider 1.8 TBI – Aceeasi cifra, valori diferite

Rareori vreun producator de automobile tine neaparat sa-si exprime cilindreea motoarelor cu o precizare de 50 cmc. Alfa Romeo are motivele sale.

Italienii nu ofera cel mai bun exemplu de atitudine consecventa printre natiunile lumii, dar uneori stiu sa insiste serios asupra detaliilor, pentru a-si pune in valoare creatiile.

In cazul decapotabilelor Alfa prezenate in paginile noastre, un singur lucru este derutant: de ce noua versiune a seriei Alfa Spider poarta indicativul 1.8 TBI 16V, in loc sa afiseze la loc de cinste cifra 1750 alaturi de caracterele referitoare la injectia directa de benzina, turbocompresor si numarul de supape? Nu conteaza. Poate ca mesajul este destinat numai cunoscatorilor. Acestia ar trebui sa stie deja ce inseamna numarul 1750 in istoria marcii.

Cu exact 80 de ani in urma a intrat in fabricatie o serie de modele importanta in devenirea marcii italiene, numita 6C 1750. Desigur, 1750 este indicatia referitoare la cilindree, in timp ce 6C arata ca motorul avea sase cilindri. Pornind de la sasiul acestei serii, au fost dezvoltate splendide versiuni limuzina, coupé si cabriolet. Au existat si variante competitionale ale acestei parti mecanice, care au contribuit la scrierea mai multor pagini glorioase in istoria sportiva a marcii.

In 1968, reintalnim numarul 1750 la versiunea de top a unei serii de propulsoare cu patru cilindri si distributie cu doi arbori cu came in chiulasa. Pe atunci, 115 CP puteau sa ofere satisfactii enorme. Dincolo de frumusetea designului si de temperamentul focos, Alfa Spider Duetto din acele vremuri devenise cunoscuta in intreaga lume ca urmare a unei prestatii cinematografice remarcabile. Personajul principal al filmului clasic „The Graduate“, pe numele sau Benjamin Braddock (interpretat de Dustin Hoffman), imbatat de iubire, a condus aceasta masina pe muzica lui Simon & Garfunkel pana ce a ramas fara combustibil. Probabil ca aceasta a fost una dintre cele mai eficiente manevre de marketing pe tema auto realizate vreodata cu contributia cinematografiei.

Acea generatie Alfa Spider a fost deosebit de longeviva, chiar daca de-a lungul existentei sale au fost operate mai multe modernizari stilistice si tehnice. Puristii considera ca adevaratul clasic al seriei ramane modelul pe care il vedeti in fotografiile noastre, avand o forma fluida a spatelui. Din cauza acestei forme, masina a fost supranumita „osso di sepia“ (craniu de sepie). Cu toate ca nu este vorba despre o asociere dintre cele mai fericite, aceasta nu a daunat cu nimic evolutiei explozive a popularitatii de care s-a bucurat masina la vremea sa.

Daca o luam asa, vom vedea ca, in engleza, „spider“ inseamna paianjen, ceea ce nu vine deloc mai bine decat sepia mentionata mai devreme. Cum s-o fi ajuns la denumirea respectiva? Poate e vorba despre o latinizare a englezescului corect „speeder“ – vitezos, in traducere aproximativa) sau poate ca s-a luat in considerare asemanarea dintre structura metalica a pavilionului textil, pe undeva asemanatoare unei panze de paianjen. Oricum, de atunci incoace, mai toate modelele decapotabile ale marcii au purtat denumirea Spider cu mare succes.

Povestile cu aura de basm tesute in jurul vechiului Alfa 1750 Spider Duetto intra intr-un contrast puternic cu pragmatismul aflat la originea noului Alfa Spider 1.8 TBI 16V. Venirea unei crize economice nu inseamna ca trebuie sa renuntam la bucuriile vietii. Cheltuielile presupuse de acestea pot fi micsorate: pret mai mic, consum mai mic si fiscalitate mai mica. Nu sunt insa permise compromisurile in materie de caracter exclusiv si performante.

Paolo Martinelli, actualul responsabil al programelor de motoare din cadrul Grupului Fiat si fost director al departamentului de motoare din echipa de Formula 1 a marcii Ferrari, a facut o alegere fericita pentru Alfa Spider 1.8 TBI 16V. El a tinut cont de actuala tendinta de „downsizing“, care presupune reducerea cilindreei, in paralel cu obtinerea unor performante cat mai ridicate prin folosirea de diverse artificii tehnice.

Galeriile de admisie cu lungime variabila si tehnologia turbo Pulse Converter, impreuna cu injectia directa de benzina, au dat rezultate foarte bune. Motorul de 1.742 cmc ofera 200 CP si un cuplu de 320 Nm la 1.400 rpm, surclasand – de exemplu – propulsorul de 2,0 litri al lui VW Golf GTi. La o cilindree superioara, acesta dispune tot de 200 CP, dar curba de cuplu isi are varful la 280 Nm, cu o turatie de 1.700 rpm.

Si totusi, Alfa Spider 1.8 TBI 16V nu este un adevarat rechin al asfaltului. Motorul ofera o ambianta sonora incitanta, insa da oarece semne de efort atunci cand i se cere sa accelereze o masina cu masa proprie de 1.565 kg (in fond, este vorba despre platforma tehnica scurtata si ranforsata a seriei din clasa medie Alfa 159). Asta nu inseamna ca avem de-a face cu o masina lenta (retineti ca Alfa Spider 1.8 TBI 16V atinge viteza maxima de 235 de km/h si accelereaza la 100 de km/h in 7,8 secunde), insa nici nu trebuie sa va asteptati la o putere exuberanta, asa cum ofera modelele sportive elitiste.

Dincolo de toate acestea, suntem de parere ca nu se va plange nimeni de ruperea traditiilor in ceea ce priveste actionarea pavilionului amovibil. Spre deosebire de cazul vechiului Alfa 1750 Spider Duetto, pavilionul actualului Alfa Spider 1.8 TBI 16V nu are structura metalica la vedere, iar procesul de pliere este complet automatizat.

In pofida reprosurilor formulate mai sus, Alfa Spider 1.8 TBI 16V este departe de a risca sa fie perceputa ca o deceptie. Masina este capabila sa faca demonstratii de impetuozitate pe strada, ceea ce se adauga la frumusetea rapitoare a caroseriei proiectate de Pininfarina (masina a fost votata Cabrio of the Year 2006) si la interiorul foarte frumos modelat si finisat.

Daca se intampla sa sesizati oarece lipsuri de rigiditate in momentul trecerii peste denivelarile scurte, consolati-va cu ideea ca veteranul Alfa Spider Duetto scrasnea in situatiile de acest gen ca un pod metalic pe timp de furtuna. Daca tot va aflati in masina, va recomandam sa ascultati altceva, anume timbrul de tenor al propulsorului de 1.750 cmc urcand in ture.


Alfa Romeo 1750: Amprenta competitionala


Alfa 6C a fost un model sportiv al marcii italiene aparut in momentul crizei economice dintre cele doua razboaie mondiale. Propulsorul sau cu sase cilindri in linie avea cilindreea de 1752 cmc si furniza 80 CP. Puterea respectiva era suficienta in 1929 pentru urmarirea victoriei in lungile raliuri rutiere de tip Mille Miglia. Indicativul 1750 este mai putin justificat in cazul motorului bialbero din 1968, care avea cilindreea de exact 1779 cmc. Eventual, denumirea 1750 se poate justifica prin faptul ca motorul nu depasea pragul celor 1,8 litri. Acest motor de 114 CP a fost produs pana in 1972.


Alfa 6C 1750 (1929-1932) a invins in cursa Mille Miglia (80-102 CP)


Alfa Giulia GT 1750 (1967-1971) avea designul semnat de Bertone


Alfa Spider Veloce (1969-1983)


Alfa 1750 Berlina (1968-1972)

 

 

 

Adaugă un comentariu