BMW X6 xDrive 50i vs Porsche Cayenne GTS – Forte dezlantuite

Ceva din prezenta si comportamentul lui BMW X6 xDrive 50i si Porsche Cayenne GTS aminteste de caracterul masinilor de lupta. Un duel al titanilor…

O parcurgere simultana a buclei nordice de pe circuitul Nurburgring cu aceste vehicule grele si al caror sunet grav provoaca fiori are ceva asemanator cu declansarea unui atac. Rezulta senzatia ca se pun in miscare forte colosale, irezistibile.

De altfel, in mod firesc, pe circuitele de viteza nu au ce cauta automobilele de aproximativ 2,4 tone. Nici infatisarea exterioara a masinilor nu poarta mesajul sportivitatii atletice. Ambele au cate patru portiere si proportii de luptatori de sumo. In fata acestei neobisnuite infruntari, adeptii modelelor sportive tipice vor trai sentimentul ca se comite un sacrilegiu. Parca te astepti ca enormele roti cu jante de 20 si, respectiv, 21 de inci sa se scufunde in asfaltul pistei. In ce masura pot dovedi agilitate si manevrabilitate doi monstri cu pantecul ingreunat de tot felul de echipamente si dotari de lux? In pofida aparentelor, aceste automobile pot fi mult mai rapide decat iti vine sa crezi la prima vedere. Nu va grabiti sa le subapreciati!

Porsche Cayenne GTS intra direct in concurenta cu BMW X6 xDrive 50i atat in privinta puterii, cat si judecand dupa modul de configurare a interiorului, cu patru locuri individuale. Ca intotdeauna, desi s-a lucrat cu parametri mai putin intalniti in domeniul automobilelor sport, Porsche a elaborat pentru Cayenne GTS un concept rafinat, in care elementele tehnice alese se completeaza perfect. Resursele de putere ale propulsorului aspirat, de 4,8 litri, reusesc sa catapulteze impozantul vehicul pana la viteza de 100 km/h in mai putin de 7 secunde.

Cutia de viteze manuala cu sase trepte asigura evitarea completa a intarzierilor in acceleratie, pe care le genereaza cutiile automate cu convertizor de cuplu. Alegerea unei motorizari aspirate si a unei cutii manuale demonstreaza ca de la Cayenne GTS se asteapta raspunsuri spontane la comenzi. Suspensia pneumatica (optional) este gestionata prin intermediul dispozitivului PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), care limiteaza foarte ferm inclinarile caroseriei. Sunt propuse trei trepte de reglare a raspunsului suspensiei: Comfort, Normal si Sport. Pentru cazurile limita, in care masa considerabila a lui Cayenne GTS, aflata in miscare, genereaza sarcini pe care cel aflat la volan nu le-a apreciat la justa valoare, interventiile sistemelor electronic PASM (Porsche Active Suspension Management) si ESP determina contracararea tendintelor de derapaj.

Cu ce s-a prezentat BMW pentru a infrunta super-SUV-ul Porsche? Cu un vehicul de dimensiuni ceva mai mari, pentru care a fost elaborat un concept de stil postmodern, greu de justificat practic sau dupa orice alte criterii, dar, trebuie s-o recunoastem, impresionant ca aparitie. Sub indicativul SAC (Sports Activity Coupé), BMW iese la atac cu un X5 avand pavilionul si mai multe detalii de caroserie redesenate. Nu are rost sa ne blocam cautand o motivatie solida pentru aceasta alegere. Sa vedem cum a fost abordata latura tehnica a lui X6 xDrive 50i.

Motorul V8 are cilindree mai mica decat propulsorul Porsche, dar este mai puternic, datorita supraalimentarii cu doua turbocompresoare. Cunoscatorii vor fi opinat deja ca recurgerea la supraalimentare seamana, pe undeva, cu doparea sportivilor. Nu sunt incalcate niciun fel de reguli, dar nici nu este ceea ce se cheama „putere naturala“. Apoi vedem ca din transmisia lui X6 xDrive 50i face parte o cutie de viteze automata cu convertizor de cuplu, adica o solutie tehnica mai putin potrivita cu ideea performantelor extreme. 

La primii kilometri parcursi, se simte ca suspensia lui X6 este ceva mai supla decat a lui Cayenne GTS. In acest moment, se pune intrebarea: are X6 xDrive 50i sanse sa se comporte mai bine pe circuit decat Cayenne? Un raspuns dat pe loc va fi probabil gresit. Sa nu trecem cu vederea ca specialistii de la BMW au facut mari eforturi pentru ca transmisia xDrive sa fie cea mai dinamica si mai performanta din lume. Doua sisteme electronice importante vin in sprijinul acestui demers: pachetul optional pentru suspensie Adaptive Drive (incluzand barele stabilizatoare active Dynamic Drive si dispozitivul de control al amortizoarelor Electronic Damping Control), la care se adauga DPC (Dynamic Performance Control), care optimizeaza distribuirea momentului motor intre rotile din spate. Acesta din urma s-a dovedit esential in obtinerea unei motricitati superioare, fiind mai eficient decat orice diferential blocabil sau autoblocant. Sistemul de supraalimentare X6 are un „turbo-lag“ (intarziere la raspuns) redus, iar caracteristica de cuplu net superioara fata de a lui Cayenne asigura acceleratii furtunoase.

Spontaneitatea cu care raspunde motorul Porsche nu a fost suficienta pentru a face fata in aceste conditii. Posibilitatea schimbarii secventiale a treptelor la cutia automata BMW, permitand pilotului sa aleaga momentul cel mai favorabil pentru schimbari, a minimalizat dezavantajul fata de cutia mecanica din dotarea lui Cayenne GTS. Restul a fost compensat de eficienta sistemului xDrive.

BMW X6 xDrive 50i a fost mai rapid…
In final, BMW X6 si-a surclasat fara drept de apel adversarul, reusind sa accelereze mai bine pe liniile drepte si la iesirile din viraje. Datorita acestei fenomenale capacitati de a prinde viteza, X6 a parcurs bucla nordica mai rapid decat Cayenne. Faptul ca Porsche trecea cu viteza mai mare prin curbe, in timp ce X6 devenea instabil si tindea sa subvireze nu l-a ajutat de maniera determinanta. Pe aliniamentul Dottinger Hohe, viteza maxima a lui X6 a fost de 240,9 km/h, in timp ce Cayenne GTS nu a trecut de 228,1 km/h.

Rezultatul este indiscutabil: Cayenne GTS ramane in urma lui X6 cu aproximativ 7 secunde pe turul de circuit. Un alt fapt desprins in urma testului pledeaza insa in favoarea lui Porsche. Prin conceptul sau dinamic, Cayenne raspunde mai rafinat si fara niciun fel de ezitari, in timp ce omul aflat la volanul lui BMW X6 ajunge sa simta cum intre sistemele sale de control si fortele ce solicita masina se dau uneori lupte acerbe. Porsche Cayenne GTS este uimitor de fin controlabil (tinand cont de gabarit), in timp ce X6 xDrive 50i se comporta ca un uragan directionabil.

Cine a invins in aceasta proba? Fara dubiu, BMW X6! Este BMW X6 xDrive 50i un Porsche-killer patentat? Nu. Dincolo de timpul in sine al parcurgerii probei, Cayenne GTS a aratat ca are un comportament mai bun decat X6 xDrive 50i. Iata si mesajul final: daca ar dori, specialistii de la Porsche pot oricand sa dezvolte un BMW-killer modificand Cayenne GTS.

 

Adaugă un comentariu