Sportive de clasa medie – Sport light

Patru limuzine de clasa medie extrem de puternice si cu ambitii sportive se infrunta intr-o lupta fara menajamente pe autostrada si circuit. Pretendentul: noul Audi S4. Cum se descurca acesta cu modelele concurente de la Alpina, BMW si VW?

Cei carora le place sa epateze, pot da pagina mai departe, pentru ca aceste patru limuzine sportive din clasa medie nu ofera, cu siguranta, un show atunci cand sunt parcate in fata vreunui club. Acestora le lipsesc cateva detalii pentru a epata: spoilere proeminente si aripi evazate, grila frontala cromata.

Nicio sansa sa vezi asa ceva, discretia fiind pe primul plan. Cele patru concurente germane nu au nimic din acea imagine extravaganta de masina sport. Dimpotriva: sunt chiar rezervate in ceea ce priveste acest aspect. Sa ofere oare distractie atunci cand le conduci rapid pe sosea? Intotdeauna. Sunt ideale sa iti faci vecinul invidios? Dimpotriva, sunt foarte discrete.

Cele patru limuzine par la prima vedere niste masini modeste, dar un cunoscator stie cu adevarat ceea ce sunt: limuzine super potente, cu gene mai mult sau mai putin sportive, care nu ating o viteza maxima mai mica de 250 de km/h si nu au nici mai putin de 300 CP sub capota.

Cel mai nou exponent dintre acestea este modelul sportiv al familiei Audi A4: noul S4. Acesta urmeaza noua tendinta de downsize din industria auto, combinata cu supraalimentarea. In loc ca puterea sa fie livrata de un V8 aspirat de cilindree mare, ca la vechiul model, aceasta este furnizata de un V6 de 3 litri cu injectie directa, supraalimentat cu compresor mecanic, care ofera 333 CP. Ca si alte modele de performanta de la Audi, si acest model are tractiune integrala si, optional, pentru 3.570 euro cu TVA, poate fi echipat cu, cutie DSG S-Tronic cu sapte trepte. Cutia cu dublu ambreiaj nu are niciun fel de intreruperi in livrarea puterii si schimba foarte rapid treptele: atat pe modul manual, cat si pe cel automat.

Asa cum ne-a obisnuit, nici Alpina nu epateaza printr-un design extravagant. Construit pe baza lui BMW 335i, B3 Biturbo dispune de un motor similar celui de la 335i, supraalimentat cu doua turbine, care furnizeaza 360 CP, cu 54 CP mai mult ca la 335i. Puterea este transmisa rotilor spate prin intermediul unei cutii automate sport cu sase trepte, Switch Tronic, preluata de la BMW si imbunatatita de Alpina, oferita in echiparea standard. Pentru a nu pierde din putere atunci cand se negociaza rapid virajele, Alpina B3 Biturbo poate fi dotata, pentru un pret suplimentar de 1.990 de euro, cu un diferential blocabil realizat de specialistul in sportul cu motor Drexler.

Al treilea model din aceasta liga este BMW 335i, echipat de asemenea cu un motor biturbo de 3 litri si 306 CP, a carui putere este transmisa rotilor spate tot prin intermediul unei cutii automate cu sase trepte, disponibila optional pentru 2.190 euro cu TVA inclus. Cutia cu sapte trepte si ambreiaj dublu care se regaseste pe versiunile coupé si cabrio ale Seriei 3 nu este disponibila si pentru limuzina.

Singurul motor aspirat din test: motorul VR6 al lui Passat R36
VW Passat R36 face nota discordanta prin motorul sau aspirat VR6. 300 CP obtinuti dintr-o cilindree de 3,6 litri pun in miscare acest Passat sportiv, la care puterea este distribuita pe toate rotile, ca si in cazul lui Audi S4. VW Passat R36 dispune standard de cutie cu ambreiaj dublu in sase trepte.

Prima surpriza: desi la prima vedere par mai modeste, scaunele sport ale modelului R36, disponibile standard, emana sportivitate. Ofera un excelent sprijin lateral, asemenea scaunelor unei masini sport veritabile. Acelasi lucru este valabil si pentru Audi, care are totusi niste scaune cu un sprijin lateral mai putin accentuat. Scaunele de la Alpina si BMW pun accentul mai mult pe confort. Nu doar exteriorul acestor masini are o linie discreta, ci si interiorul.

Cu exceptia lui Alpina, interioarele de la Audi, VW si BMW nu au accente foarte sportive. Alpina se deosebeste de BMW prin cusaturile colorate in verde si albastru de pe volan si prin fondul de culoare albastra al instrumentelor de bord. Spiritul sportiv al lui Passat este dezvaluit de insertiile, in decor, de aluminiu polisat, care arata foarte bine. Cockpit-ul lui S4 are si el insertii ce imita aluminiul si se diferentiaza de celelalte modele ale seriei A4 prin cadrane gri cu ace indicatoare si cifre albe.

Prima parte a acestui test: evaluarea performantelor si franelor pe aeroportul din Rothenburg. Asa cum era de asteptat, Alpina B3 Biturbo – cel mai puternic model din test – se dovedeste a fi si cel mai performant. Dupa 4,6 secunde de la start, trece de limita de 100 de km/h, fiind cel mai rapid model. Este urmat de Audi S4 (5,1 secunde), BMW 335i (5,4 secunde) si Passat R36 (5,6 secunde).

In cazul modelelor VW si Audi, un sistem Launch-Control ajuta cutia de viteze cu dublu ambreiaj sa schimbe treptele la turatia optima si sa accelereze astfel cu eficienta maxima. In cazul lui Audi S4, sistemul Launch Control nu a functionat corect, desi colegii de la Auto Bild au incercat de mai multe ori aceasta procedura. Totusi, valoarea data de producator, de 5,3 secunde pentru acceleratia de la 0 la 100 km/h, a fost doborata, Audi accelerand in 5,1 secunde pana la 100 km/h.

Din fericire, nu au fost surprize la masuratorile distantelor de franare: distanta de franare la rece, care variaza intre 35,5 metri (BMW) si 36,6 metri (Audi) se afla in zona de siguranta. Dupa zece franari consecutive, B3, S4 si 335i demonstreaza rezistenta exemplara la oboseala a sistemelor lor de franare, doar Passat obtinand o valoare mai slaba, de 38,2 metri. Dupa aceste teste, se merge rapid pe autostrada in directia Hockenheim unde se masoara timpul necesar parcurgerii unui tur de pista si se evalueaza mai bine manevrabilitatea.

Astfel, cele patru candidate pot sa isi dovedeasca pe autostrada potentialul pe distante lungi. Alpina B3 iese imediat in evidenta, de parca ar fi fost creata special pentru autostrada. Datorita scaunelor sale sportive, dar comode in acelasi timp, a fortei de tractiune rasate, care pare fara limite, si datorita echilibrului excelent intre stabilitate, confort la drum si a unui feedback la volan foarte comunicativ, Alpina este masina perfecta pentru calatorii lungi.

O calatorie rapida isi are insa pretul ei. In medie, Alpina consuma 13,3 l/100 km, dar aceasta valoare poate creste considerabil daca se merge cu viteze ridicate.

In Audi S4 se sta intr-o pozitie ceva mai sportiva. Acesta are o directie incisiva, care se intareste pe masura ce viteza creste. Cutia DSG schimba foarte rapid atunci cand se conduce sportiv in regimuri de turatii inalte, dar sunetul motorului este destul de fad.

Contrar lui Alpina B3 Biturbo, confortul la rulare nu este la fel de bun, pentru ca S4 are un tren de rulare mai rigid. In ceea ce priveste consumul, S4 are nevoie, in medie, de 12,8 l/100 km, o diferenta minima fata de Alpina.

O calatorie rapida are desigur pretul ei
R36 este modelul de top al gamei Passat, dar este greu sa se bata cu corifeii acestui test. Din aceasta comparatie, Passat R36 are cel mai rigid tren de rulare, iar directia sa este destul de indirecta. In calatorii lungi si rapide pe autostrada, aceste lucruri nu sunt deloc deranjante. Minusurile de mai sus se evidentiaza pe drumuri mai proaste sau pe viraje foarte stranse. In schimb, este foarte placut sunetul motorului. Iar cutia DSG in sase trepte, oferita standard, este perfecta. Singurul motor aspirat din test este destul de economic, consumul anuntat fiind, in medie, de 11,1 l/100 km, insa la turatii mari, resursele de putere ale lui VR6 sunt limitate, fata de motoarele supraalimentate.

BMW 335i ofera un confort superior la drum. Motorul acestuia dispune de un cuplu omniprezent inca de la turatii joase, iar cutia automata reactioneaza impecabil. Pare surprinzator pentru BMW, dar, prin comparatie directa cu ceilalti participanti la test, modelul 335i are cel mai mare ruliu. Explicatia: la BMW, 335i este o limuzina sport prin excelenta, care ofera un excelent compromis intre sport si confort. Cine vrea mai mult sport, trebuie sa se orienteze spre M3. Cu un consum de 10,5 l/100 km, 335i este insa cel mai economic dintre cele patru modele din test.

Dupa testul pe autostrada, urmeaza proba suprema pe circuitul de la Hockenheim. Traseul de pe circuitul de la Hockenheim este uscat, in afara de o zona umbroasa, numita Nordkurve, unde suprafata de rulare este uda. Amandoua modelele cu tractiune integrala – Passat R36 si Audi S4 – nu sunt foarte rapide pe circuit. Passat R36 are de pierdut, din cauza motorului sau destul de greu, care apasa pe puntea fata, la limita intervenind un puternic efect subvirator. In schimb, cutia DSG este excelenta. Pe modul Sport S schimba vitezele incredibil de repede. Concluzia: pentru trasee de viteza, Passat R36 este prea greoi. Locul sau este pe autostrada. R36 a reusit sa parcurga un tur de circuit in 1:21,66 minute.

Marele handicap al modelului 335i: anvelopele runflat de 17 inci
Handicapul lui BMW 335i sunt anvelopele sale. Cu pneurile sale runflat, grele si mici, de 17 inci, BMW prezinta cateva slabiciuni. La negocierea virajelor la limita, puntea spate tinde sa iasa in exteriorul virajului. Totusi, BMW este mai dinamic decat Passat R36 si reuseste sa obtina un timp de 1:21,08 minute, mai bun decat al lui R36. Alpina este mult superior pe circuit lui BMW 335i si aceasta nu doar datorita puterii mai mari a motorului.

Dupa ce te obisnuiesti cu directia incisiva, poti ataca virajele foarte rapid cu Alpina B3. Contrar lui BMW 335i, datorita diferentialului blocabil oferit optional si prezent pe masina de test, Alpina B3 are tractiune foarte buna la limita in viraje si se poate accelera fara a pierde aderenta. Chiar si din punctul de vedere al trenului de rulare, sunt diferente imense intre Alpina si 335i. Desi are tot tractiune spate, ca si BMW 335i, Alpina obtine un timp mai bun pe circuit, de 1:19,66 minute.

Acum vine si randul pretendentului. Tractiunea integrala si o putere suficienta sunt avantaje incontestabile. Totusi, Audi este cu doar foarte putin mai rapid decat Alpina: 1:19,30 minute. Audi S4 ar fi putut fi si mai rapid, dar el pierde secunde pretioase in virajele rapide, din cauza efectului subvirator. In ciuda impingerii puntii fata spre inainte la noua generatie A4, distributia maselor nu este la fel de eficienta ca la BMW si Alpina. In schimb, in curbele largi, S4 merge de parca ar fi un TGV pe sine, si astfel scoate un timp bun.

Locul 1
Audi S4
Cu o tinuta de drum sigura si o manevrabilitate care putea fi si mai buna fara efectul subvirator, un motor care trage cu putere la orice turatie si un raport bun pret/performante, S4 se situeaza pe primul loc. Este un allrounder declarat, care face o figura buna in toate situatiile.

Locul 2
Alpina B3 Biturbo
Alpina B3 Biturbo este al doilea campion. Cu motorul sau exceptional, tractiunea foarte buna pentru o masina cu transmisie spate si un tren de rulare perfect reglat, B3 se claseaza pe locul al doilea. Necesita experienta in pilotaj si este cel mai scump din test.

Locul 3
BMW 335i
BMW convinge prin motorul sau puternic si cutia automata cu sase trepte. Cu alte anvelope si alt pachet sport, ar fi putut obtine rezultate mai bune pe circuit, pentru ca are o manevrabilitate de exceptie. Are un pret incredibil de competitiv.

Locul 4
VW Passat R36
Pe traseul de curse, Passat R36 este un pic lent, dar are o tinuta de drum sigura. Trenul de rulare foarte rigid nu este cel mai potrivit pentru utilizare zilnica. In schimb, cutia DSG este de top. Pretul este foarte atractiv si are cea mai completa echipare standard.

Adaugă un comentariu