Dacia Duster III – Așteptări depășite

Povestea de succes merge mai departe! Duster e mai cool ca oricând, valorificând la maxim caracteristicile mărcii Dacia: robustă și outdoor, esențială și cool, eco-smart. După 13 ani și peste două milioane de exemplare, cel mai vândut SUV european în 2022 ajunge la a treia generație.

 

 

Mai Duster decât oricând este deviza sub care Dacia ne-a prezentat, în mare secret, în două locații din Cascais, Lisabona, noua generație a modelului său fanion, Duster. Secretul se datorează programului de lansare a celei de-a treia generații. Astfel, avanpremiera pentru presă a avut loc la Lisabona, apoi lansarea oficială și premiera mondială se vor petrece la Salonul de la Geneva din februarie-martie 2024, primele teste internaționale în aprilie 2024, iar startul vânzărilor este programat pentru mai-iunie, anul viitor.

 

 

De ce mai Duster ca oricând? Păi pentru că noul model duce saga Duster la un nivel neașteptat, cel puțin pentru unii, concluzia generală printre colegii de breaslă, aflați în Portugalia, fiind aceea că noul Duster este cumva primul automobil Dacia foarte dezirabil, pe care îl alegi nu neapărat datorită prețului, ca prim criteriu, ci pentru că îți place. Pentru asta trebuie să mulțumim departamentului de design de la București, de altfel întregul proiect a fost dezvoltat integral în România. Desigur, este lesne de observat că, stilistic vorbind, Duster III se bazează extensiv pe designul conceptului Bigster, de asemenea un proiect românesc, realizat de designerul sătmărean Victor Sfiazof (autor al mai multor proiecte Renault și Alpine în ultimii ani). Da, designul este capitolul la care noul Duster strălucește. Catalogat de unii drept „aventuros', stilul mașinii este cu adevărat spectaculos pentru un produs Dacia. Robust și plin de personalitate, noul model de reinventează practic, ducând stilul deja iconic al SUV-ului românesc într-o nouă paradigmă, combinând elemente deja cunoscute cu noul limbaj estetic al mărcii.

 

 

„Chiar înainte de a începe să lucrăm la stilul noului Duster, am lucrat la proporțiile sale, pentru a-i da o postură echilibrată… faptul că am început prin identificarea proporțiilor potrivite ne-a permis să evităm ulterior orice artificiu de stil', spune David Durand, director de design Dacia.

 

 

Alegerea esențialului, eliminarea a tot ceea ce este artificial, filozofia Dacia se aplică perfect noului Duster. Echipa de design a început lucrul pornind de la volume simple: habitaclul, capota frontală orizontală, forma aripilor. Apoi, a asamblat toate elementele, rezultând un stil modern, cu planuri drepte și forme bine definite, aproape geometrice. Simplitatea formelor și a volumelor se reflectă în fiecare detaliu, de la partea frontală verticală la pasajele evazate ale roților, la hayonul amplu și suprafața vitrată laterală cu linii clare și înălțime mai mică. De altfel, Duster III este mai scund, plafonul plonjează mai mult spre spate, asigurând o aerodinamică superioară și, implicit, consum mai mic de carburant, fiind deci mai eco.

 

 

Robust și outdoor, esențial și cool, eco-smart sunt valorile Dacia, iar noul Duster pare să bifeze toate căsuțele. Caroseria este subliniată la partea inferioară de elemente de protecție all around, de la parașocuri la pasajele roților și pragurile aproape integral conținute în portiere. Toate sunt realizate din noul Starkle, o invenție Dacia în colaborare cu cei de la LyondellBasell, un material plastic care conține 20% polipropilenă reciclată, foarte rezistent la zgârieturi, deoarece este colorat în masă, motiv pentru care are un aspect interesant, gri închis cu picățele albe, prezentat inițial pe conceptul Manifesto. Bravo, Dacia! Întregul automobil are spre 20% materiale provenite din reciclare, iar cromul și pielea naturală au fost excluse din start. Eco-smart! Economic și ecologic!

 

 

Despre linia interiorului, David Durand spune: „Am căutat să stabilim o adevărată coerență între designul exterior și cel interior. Stilul habitaclului este robust și dă impresia unui spațiu în care ești protejat'.

 

 

Totul este legat. Planșa de bord, verticală și amplă, integrează mai multe zone delimitate prin textură și culori, bandoul generos, sculptat, din partea superioară include noile aeratoare cu elemente de design cu formă similară semnăturii luminoase. Același Y culcat e regăsit și la prelungirea mânerului portierei. Avem instrumentar digital și ecran central de 10,1 inchi, orientat spre șofer și volan aplatizat sus-jos, încălzit la versiunile superioare.

 

 

„Am dorit ca designul noului Duster să fie mai atrăgător ca niciodată, reflectând stilul Dacia, și afirmând cu putere valorile brandului nostru', afirmă Durand.

 

 

Habitaclul este mai digital și mai conectat, noul model venind cu două sisteme Media Display, disponibil la Expression și Extreme, cu Apple CarPlay și Android Auto, și Media Nav Live pentru Journey și opțional Extreme, care are, în plus, navigație conectată cu informații în timp real și un sistem audio Arkamys 3D Sound System cu 6 difuzoare. Pentru versiunea de intrare în gamă, Essential, Dacia propune Media Control, sistem multimedia cu comenzi pe volan și afișaj pe ecranul de 3,5' al tabloului de bord analogic. Serviciile de conectivitate includ FOTA (Firmware Over The Air) și întreținerea prin aplicația de smartphone MyDacia.

 

 

Toată această filosofie se bazează pe platforma CMF-B, modernă și foarte flexibilă, prezentă acum la toată gama Dacia. Avantajele ei imediate? Spațiu mărit la interior fără creșterea semnificativă a dimensiunilor exterioare, scăderea zgomotului la rulare, confort superior, comportament dinamic și ținută de drum superioară, plus electrificare, prin adoptarea tehnologiilor mild și full hybrid, pentru propulsie.

 

 

Duster III dispune de versiuni 4×4 cu capacități off-road superioare. Astfel, transmisia 4×4 Terrain Control are 5 moduri de conducere: AUTO, repartizează automat puterea între punți în funcție de aderență și viteză, SNOW, optimizează traiectoriile roților care alunecă prin intervenția ESC și antipatinajului, MUD/SAND, permite rularea pe suprafețe noroioase sau nisipoase, OFF-ROAD, distribuie optim cuplul între punți în funcție de condițiile de aderență și de viteza vehiculului și ECO, care permite optimizarea consumului acționând asupra sistemului de aer condiționat și a performanțelor vehiculului. De asemenea, garda la sol este de 217 mm la 4×4, record în clasă, iar unghiurile de atac/degajare au 31°/36°. Duster plusează cu Downhill Speed Control, care acționează în toate treptele de viteză între 0 și 30 km/h, degrevând șoferul de orice efort, în afara manevrării volanului. Ecranul central afișează informații provenite de la sistemul All Road, înclinarea laterală, unghiul de tangaj și repartizarea puterii între punți.

 

 

Un gadget foarte cool pe care Dacia îl propune pentru noul Duster este YouClip, un set de accesorii ingenioase care permit fixarea a numeroase obiecte în zone-cheie. Astfel avem 4 sau 6 puncte de fixare YouClip, în funcție de versiune și o pungă specială de depozitare, un suport de smartphone cu încărcător prin inducție sau un ingenios dispozitiv «3 în 1» care combină un suport de pahare, un cârlig de ancorare pentru o plasă de cumpărături, o lanternă și un suport pentru tabletă atașabil în spatele tetierelor.

 

Stilul Duster, păstrat de-a lungul anilor

Lansată în 2010, Dacia Duster a fost primul SUV al constructorului, dacă nu luăm în calcul bătrânul Aro 10 Duster produs la începutul anilor 90 pentru piața britanică. În cei 13 ani de producție, Duster a avut două generații distincte (2010 și 2017) și două facelifturi (2013 și 2022) și s-a vândut în 2,2 milioane de exemplare, cel mai bun an al său fiind 2022, când și-a adjudecat titlul de campion la categoria SUV, în Europa. Dacă între prima și a doua generație evoluția a fost mai subtilă, Duster devenind un model iconic, noua generație va aduce o mică revoluție în stilul iubitului model, păstrând și reinterpretând unele dintre elementele tipice ale mașinii, care o fac atât de ușor de recunoscut, precum snorkelul lateral, apărut odată cu Duster II.

 

 

MOTORIZĂRI

– HYBRID 140 –  L4, 1,6 l, benzină, 94 CP + motor electric de 49 CP + demaror/generator de înaltă tensiune

– TCe 130 –  L3, 1,2 l, turbo, 130 CP, benzină + sistem mild hybrid de 48V

– ECO-G 100 –  L3, 1l, turbo, benzină + GPL, 100 CP

 

 

ECHIPĂRI

– Essential  –  bare pavilion fixe, geamuri față electrice, climatizare manuală, 6 airbaguri, senzori parcare spate

–  Expression – + jante 17', bord digital 7', ecran central 10,1' cu Media Display, cameră marșarier, senzor ploaie

–  Extreme  – + bare pavilion modulare, proiectoare de ceață, tapițerie TEP micro-cloud, climatizare automată, card mâini libere, oglinzi exterioare cu acționare electrică, sistem YouClip 3 în 1 , elemente decorative Copper Brown

–  Journey  – + jante 18', frână parcare electrică, sistem Media Nav Live

 

 

Verdict

Voi ce părere aveți despre noul Duster, la o primă vedere? Eu zic că e o ofertă cool, o mașină frumoasă, care își respectă cu sfințenie dezideratele care au consacrat-o și care vine cu o ofertă tehnologică mult superioară generației actuale, pe care o cunosc foarte bine deoarece posed un exemplar. Va avea mare succes, dar va reprezenta și o mare provocare pentru designerii săi cand va veni vremea faceliftului de la mijlocul ciclului de viață, pentru că e desenată atât de bine, încât nu prea e loc de îmbunătățiri.

Adaugă un comentariu