Cum salvăm sistemul de climatizare?

Din gurile de ventilare iese numai aer cald și coclit? În acel moment, sistemul de climatizare presupune implicare profesională.

Aerul condiționat are o importanță vitală. Și da, ne referim în mod expres la cel de la bordul automobilelor. Într-o zi toridă de vară, când metalul caroseriei se încinge și geamurile curbate (mai mult sau mai puțin capabile să filtreze radiația solară) concentrează lumina în interior din toate părțile, cel aflat la volan va fi afectat serios de condițiile extreme.

Abilitățile sale fizice și senzoriale se „topesc” sub efectul căldurii și se instalează moleșeala, corpul fiind nevoit să aloce resurse de oxigenare și hidratare suplimentare pentru a-și menține parametrii elementari de funcționare. Aerul condiționat care vine prin gurile de ventilare nu e doar un factor de confort, ci și o componentă importantă a siguranței traficului.

Sistemul de aer condiționat sau climatizare are nevoie de întreținere pentru a-și păstra eficiența. De-a lungul unui an, până la 15% din fluidul circuitului presurizat se poate pierde, de unde și necesitatea completării sale. Experții sunt de părere că o examinare amănunțită a instalației ar trebui să fie făcută la cel mult doi ani. Ceva ce nu se poate trece cu vederea: când în interior se simte pătrunderea unui aer stătut, dezinfectarea instalației este evident necesară. Acest aer conține spori, bacterii și microorganisme a căror apariție a fost favorizată de umezeală și căldură în vecinătatea vaporizatorului și prin conductele sistemului.

Unele ateliere service oferă revizia aerului condiționat la prețuri de ordinul a 60 de euro pentru automobilele mai vechi. Cele mai noi (după 2017) folosesc un alt agent de răcire, mai ecologic și mai scump: R1234yf. Puțin probabil ca prețul completării sale să fie sub 150 de euro.

Un tratament profesional cu ozon elimină toate bacteriile și ciupercile din vaporizator, conducte și racorduri. Schimbarea regulată a filtrului de polen este, de asemenea, importantă pentru puritatea aerului din habitaclu. Nu vrem alergeni care să ne strice starea în timpul conducerii (secreții la ochi, strănuturi, etc.), iar aceștia sunt activi mai ales primăvara. Un filtru cu cărbune activ limitează și poluarea aerului din mașină.

În principiu, schimbarea filtrului de habitaclu se poate face pe cont propriu. Un filtru cu cărbune activ costă între 15 și 30 de euro și reduce poluarea interioară cu oxizi de azot NOx cu până la 92%.

 

Întreținerea aerului condiționat: umplerea circuitului presurizat cu agent de răcire.

 

Conectare: pentru operațiunile de service, se intervine pe la supapa instalației.

Diagnoză: cantitatea agentului de răcire e scăzută, e nevoie de umplere.

Chiar și o instalație intactă de aer condiționat înregistrează pierderi de agent de răcire (acesta este stocat la presiune ridicată) în timp pe la îmbinări și garnituri. Consecințe: eficiența răcirii aerului din habitaclu scade și complexitatea reparațiilor de care va fi nevoie într-un viitor relativ apropiat crește. Agentul de răcire are și rol de lubrifiant pentru unele dintre componentele compresorului. Eventuala înlocuire a acestuia poate costa în jur de 1.000 de euro.

Acestea fiind spuse, ar trebui ca instalația de aer condiționat să fie examinată de către un specialist la un interval de maximum doi ani pentru identificarea unor posibile slăbiciuni tehnice. Specialistul va evalua starea unor componente esențiale, precum compresorul, condensatorul, vaporizatorul, supapa de expansiune, conducte, racorduri flexibile și garnituri.

Estimare de preț: 60 euro. Durată aproximativă: 45 min.

 

Dezinfectarea instalației: elimină ciupercile și germenii urât mirositori.

Generator: acesta transformă oxigenul din aer în ozon.

Vaporizatorul unui sistem de aer condiționat e locul ideal pentru proliferarea bacteriilor, ciupercilor și germenilor. Acestea pot pătrunde în conductele instalației din exterior (e ceva inevitabil) și, dincolo de disconfortul olfactiv, pot provoca reacții alergice serioase. Din acest motiv ar fi bine să dezinfectați instalația de aer condiționat din când în când. Tratamentul cu ozon elimină agenții patogeni și din cele mai greu accesibile cotloane ale rețelei de ventilare, fenomenul fiind însoțit de dispariția mirosurilor neplăcute – și asta se obține fără niciun fel de tratament chimic activ. Important: înainte de tratament, scoateți filtrul de polen din circuit.

Estimare de preț: 50 euro. Durată aproximativă: 60 min.

 

Schimbarea filtrului de polen: aer pur

Instalare: întotdeauna acordați atenție direcției în care circulă aerul ventilat.

Murdar: filtrul vechi (st.) și cel nou.

Filtrul de polen sau de habitaclu curăță aerul din exterior înainte ca acesta să ajungă în interiorul automobilului. Implicit, astfel protejează și conductele instalației de aer condiționat și ventilație. Cu timpul, trecerea aerului prin acest filtru începe să fie obstrucționată de depunerea impurităților de diverse feluri. Din acest motiv, filtrul de habitaclu ar trebui să fie înlocuit la inervale de 15.000 km sau o dată pe an.

Estimare de preț: 25 de euro. Durată aproximativă: 15 minute.

 

Sfatul nostru

Prinde bine să opriți aerul condiționat cu zece minute înainte de oprirea motorului și a ventilației pentru a reduce riscul apariției condensului în conductele instalației (acesta favorizează dezvoltarea germenilor urât mirositori). Dacă sesizați scăderea eficienței răcirii aerului, vizitați cât de curând un service.

Adaugă un comentariu