Daihatsu Materia vs. Nissan Cube: Van in Black

Nu era greu de anticipat: Daihatsu Materia (2010, 81.000 km, 7.900 de euro) și Nissan Cube (2010, 292.800 km, 3.470 de euro) au fost rapid și aproape total date uitării. Oare tocmai acest fapt le avantajează ca oferte second-hand? 

Aceste cutii pe patru roți par să fi venit dintr-o altă galaxie. Van-uri? În principiu, da! Designul lor nostim nu a fost deloc pe placul clientelei, care nu s-a simțit luată în serios. Cube, în special, nu a fost privit niciun moment altfel decât ca un obiect exotic. În schimb, Materia a fost o mașină mai ușor digerabilă pentru preferințele doritorilor de vehicule practice.

Nu este foarte des întâlnit în trafic, dar au fost intervale în care designul său angular s-a potrivit cu tendințele stilistice de moment. În prezent, ambele mașini au ajuns din nou să fie privite ca niște ciudățenii patentate, dar prețurile la care pot fi găsite sunt atractive. Și vorbim despre mașinuțe asiatice a căror fiabilitate e invers proporțională cu gabaritul.

Daihatsu Materia:

Materia are o lungime de 3,80 m, fiind cu 25 cm mai scurtă decât un VW Polo. Cu toate acestea, interiorul său este surprinzător de spațios, fapt datorat formei caroseriei. Cât despre Cube, la el se fac remarcate unele avantaje subtile încă din faza în care intri în mașină. Pentru că portierele sunt foarte larg decupate, accesul în spate este la fel de comod ca și cel oferit pentru locurile din față.

Nissan Cube:

Înălțimea la care este situat șezutul scaunelor față de asfalt este de 675 mm, depășind dimensiunea echivalentă a lui VW Tiguan cu 2,5 cm. Designul exterior de cutie cu colțuri rotunjite nu se reflectă în tratarea interioară, care pare să fi fost inspirată de ideea unor valuri domoale. Am găsit neașteptat de multe forme racordate prin contururi fluide la bordul unei mașini numite „Cube'!

Daihatsu o fi arătând aparte în felul lui, dar nu mizează pe asemenea figuri de stil în tratarea interiorului. Aspectul acestuia este destul de sobru. Privită de la postul de conducere, Materia aduce, mai degrabă, cu un automobil normal decât cu un minivan. Excepție face aici schimbătorul de viteze lung, amintind de cel întâlnit la VW T3, din a cărui grilă de manevrare nu lipsesc tendințele de „agățare'. Rețineți că acest vehicul presupune schimbări ale uleiului din cutia de viteze (vezi punctele slabe).

Daihatsu Materia:

Conducerea impresionează prin accelerațiile nervoase, datorate nu atât celor 100 CP, cât masei proprii reduse. Așadar, apropourile venite de la evacuarea dublă (nu e o țeavă falsă!), roțile relativ mari și suspensia Bilstein (specifică pentru Black Edition) se vor a fi luate în serios! Dinamica Materiei depășește sugestia dată de aparențe – cel puțin în comparație cu Cube, care este mai molatic pe suspensie și nici nu dispune de o direcție într-adevăr precisă. Propulsorul său dispune de 110 CP, însă răspunsul la accelerație are un caracter flegmatic.

Nissan Cube:

Ambele automobile stau prost cu zgomotul la viteze mari. Suprafețele plane ale caroseriilor și înclinarea nu prea accentuată a parbrizelor asigură niveluri ridicate de zgomot la vânt. În caz de vânt lateral, Cube se dovedește a fi cel mai sensibil. Insonorizarea nu pare să fi reprezentat o prioritate pentru niciunul dintre cele două vehicule. Unii posesori au ales să o facă pe cont propriu, lipind materiale fonoabsorbante prin diverse zone interioare ale caroseriei.

Cube și Materia își arată adevărata vocație în traficul urban. Datorită dimensiunilor ultracompacte și diametrului de bracaj redus, aceste mașinici au o manevrabilitate remarcabilă. Daihatsu poate chiar să întoarcă dintr-o manevră în spații mai înguste de 10 m. În privința posibilităților de modulare, notăm că ambele dispun de banchete culisante. Cube e superior față de Materia la capitolul compartimentelor utile și al suporturilor pentru pahare. În cazul lui Cube, accesul la portbagaj se face printr-o portieră articulată lateral – unii vor aprecia asta, alții vor regreta lipsa unui hayon.

Starea în care l-am găsit pe Nissan ne-a impresionat: în pofida unui rulaj de aproape 300.000 km, mașina încă se simțea bine închegată și răspundea convingător la comenzi. Tot ceea ce se afla la bord funcționa ca în prima zi. O impresie similară ne-a lăsat și Materia, însă rulajul său nu era la fel de ridicat. Mai puțin plăcute au fost înfloriturile de rugină văzute la podeaua sa. Examinând zonele în care îmbinările caroseriei aveau table ușor suprapuse, am văzut că acolo tinde să se insinueze coroziunea. Cube nu a arătat o asemenea sensibilitate, așa că a primit o jumătate de stea în plus.

Exotism pe dinafară, tehnică simplă și de încredere pe dinăuntru

Platforma tehnică a lui Cube a fost preluată de la Juke, asemenea dieselului de 110 CP. Ocazional, la aceste motoare 1.5 dCi s-au văzut defecțiuni ale injectoarelor și subțierea uleiului cu benzină, care poate duce la uzură prematură. Materia are la bază tehnologie de origine Toyota. În cazul său, s-au văzut cutii de viteze manuale care au cedat după mai puțin de 100.000 km, dar cele care au ținut nu au avut probleme (Cube are transmisie CVT). Motorizările cu benzină sunt fiabile, atât în cazul lui Nissan, cât și al lui Daihatsu. Ambele au distribuție antrenată cu lanț.

Daihatsu Materia

Apariția ruginei

Sensibilitatea la coroziune este peste medie din cauza unei protecții slabe. Aici, un element ruginit din zona pragurilor.

Cutie de viteze

Uleiul de origine pe care producătorul îl pune în cutia de viteze nu e dintre cele mai bune. Recomandabil e un ulei de tip 75W-90-GL4-(+).

Baterie

Producătorul a montat standard baterii de numai 35 Ah, ale căror rezerve de energie își pot arăta limitele, mai ales iarna. Preferabil, folosiți baterii de 40 Ah.

Climatizare

Cuplajele magnetice uzate ale compresorului pot duce la scoaterea din funcțiune a aerului condiționat.

Nissan Cube

1.5 dCi (K9K) (în imagine, motor cu benzină)

Cuzineții acestor motorizări diesel au o proastă reputație de fiabilitate. Primele semne de uzură: zgomote de frecvență ridicată.

Asistarea direcției

Dacă micul motor electric al asistării se strică, întrerupătorul pentru blocajul volanului nu va fi acționat și motorul mașinii nu poate fi pornit.

Keyless Go

Posesorii de mașini ale mărcii s-au plâns ocazional de funcționarea defectuoasă a sistemului keyless-go.

Transmisie CVT

Această transmisie este zgomotoasă și nu „îi plac accelerațiile rapide.

 

Verdict

Nissan Cube și Daihatsu Materia (comercializat și sub numele de Toyota bB) sunt mașini-cult în Japonia. În Europa, aproape nimeni nu a fost interesat de ele. Totuși, astfel de vanuri-bonsai au ajuns și pe la noi. În ele sunt integrate multe idei ingenioase, iar caracterul practic și fiabilitatea sunt la cel mai înalt nivel. Exotismul stilistic e singurul contrast din tablou.

Adaugă un comentariu