Second-Hand – Breakuri premium: Delicatese în mare cantitate

Politica a decis dispariția dieselului, începând cu motoarele Euro 5. Cei ce conduc mult ar trebui să nu rateze momentul: mașini fine și ieftine, aici și acum! Am condus un BMW 318d Touring din 2013 cu 210.811 km la bord aflat la un preț de 8.390 de euro. În continuare am testat un Audi A4 Avant din 2014 cu 253.800 km la bord cu un preț de 9.990 de euro și un Mercedes C 220 CDI din 2012 cu 260.353 de km la bord pentru care se cereau 7.490 de euro.

Cine mai dă acum banii pe un diesel Euro 5? Se vorbește deja despre zonele de interdicție, destui oameni caută să își schimbe dieselurile mai vechi cu unele mai noi, asta în timp ce motoarele cu benzină și cele electrice sunt în plină ofensivă. Acum dieselul este privit cu totul altfel decât cu câțiva ani în urmă. Atenția se îndreaptă numai către supercuratele motoare conforme Euro 6d-Temp. Oricum, cele mai curate mașini sunt doar cele care nu au apărut încă. Ce-i rămâne de făcut unui navetist care rulează mult, până pe la 30.000 km anual? Este el realmente presat să dea vreo 30.000 de euro pentru o mașină nouă?

Cei care nu se grăbesc să cheltuie sume mari vor căuta să afle detalii despre tema restricționărilor de trafic și, dacă nu sunt vizați direct de așa ceva, se vor îndrepta către dealerii second-hand unde îi așteaptă mașini de vis. Unele de ieri, ce-i drept. Aici au fost selectate trei exemplare din incinta dealerului Autohus din Bockel. Până cu puțin timp în urmă, posesorii acestor mașini premium erau invidiați și companiile de leasing scoteau bani buni cu ele. Acum, tocmai aceste firme caută să scape rapid de ele. Avem de-a face cu Audi A4, BMW Seria 3 și Mercedes C-Class. Pentru că motorizările lor Euro 5 au fost etichetate drept toxice, prețul le-a scăzut drastic, ajungând la cota unei Dacii noi.

Bun, având câte cinci, până la șapte ani vechime, aceste vehicule nu se mai prezintă ca scoase din cutie. Audi, care este cel mai recent, arată și cel mai bine. Acest A4 2.0 TDI din 2014 pare destul de proaspăt. Greu de crezut la prima vedere, dar la bord a acumulat 253.000 km. De asta îți dai seama numai la proba conducerii, când cutia Multitronic (cu variație continuă) transferă molatec resursele motorului către roțile propulsoare. Uneori, preluarea fluxului de cuplu nu e uniformă, iar comportamentul cutiei nu se va mai îmbunătăți în timp. Aceasta e o transmisie de evitat!

Cu totul altfel se comportă cutia de viteze automată cu 8 trepte de la BMW 318d Touring. Și în ziua de astăzi, acest tip de cutie este o referință în materie de eficiență a transmisiei. De altfel, aici avem de-a face cu o mașină modernă din punct de vedere constructiv. Niște zgârieturi vizibile pe pasajul roții și câteva lovituri de pietricele încasate pe bara din față demonstrează că vehiculul a rulat mult pe autostradă.

Dar și prețul de numai 8.490 de euro este convingător. Platforma sa tehnică este o referință a clasei: motor amplasat longitudinal în spatele punții din față, tracțiune pe roțile din spate. Reputația mărcii bavareze în materie de abilități dinamice e un argument greu de ignorat în favoarea sa. În interior, nimic nu trepidează și nu face zgomot. Practic, la volan nu se simte vechimea mașinii. Poate că materialele plastice nu sunt cele mai aspectuoase, dar sunt solide. Turbodieselul de 2,0 litri are sunetul oarecum morocănos, însă are și nerv. Una peste alta, acest BMW F31 se prezintă neașteptat de bine.

Mercedes C 220 CDI ar trebui să fie pe placul tuturor. Un alt exemplar din generația W 204, model C 180, care a fost supus unui test de anduranță de către AUTO BILD, a lăsat impresia că poate să ruleze mult și bine fără să i se întâmple nimic (vorbim despre aproximativ o jumătate de milion de kilometri). Fie că îl comparăm cu predecesorul W 203, fie cu succesorul W 205, W 204 capătă imaginea unei cetăți fortificate pe roți, așa cum a fost cu decenii în urmă celebra serie W 124.

Mașina de față are la bord 260.000 km și a fost fabricată cu 7 ani în urmă. Scos pe șosea, breakul negru și-a demonstrat virtuțile: rulare confortabilă și filtrare eficientă a tuturor denivelărilor, ambianță silențioasă în mers și stabilitate riguroasă. Soluție ideală dacă vrei să simți că te ții deoparte de lumea exterioară. Unii vor simți că rulează cu taxiul – dat fiind mârâitul discret și aspru al dieselului – însă avem aici o mașină realmente distinsă.

Toate cele trei automobile ar trebui, dacă sunt întreținute corect, să mai meargă bine-mersi cel puțin pe următoarea sută de mii de kilometri. Rămâne de văzut dacă în Germania sau la export.

 

Suferința lui BMW vine din propriile aptitudini dinamice.

Însăși esența conceptuală a Seriei 3 stă la rădăcina problemelor sale: mașina are aptitudini sportive clare și, prin urmare, e cumpărată și condusă de către cei care doresc conducere sportivă. La ce să te aștepți: articulații și frâne uzate, zonă frontală afectată punctual de praf sau pietricele. Celelalte puncte slabe nu sunt grave: defecțiuni ale navigației, ale acționării electrice de la hayon, condens în aerul condiționat.

Diferențial

Ca și alte componente din motor și transmisie, la diferențial tind să apară scurgeri de ulei pe măsură ce mașina avansează în vârstă și uzură.

Blocuri optice

Rularea frecventă pe autostrăzi duce la mătuirea geamurior de faruri. Acestea se pot șlefui. Farurile noi sunt scumpe!

Frâne

Sistemul de frânare al generației F31 rezistă bine la utilizare intensivă. Apariția ruginei pe etriere este doar o problemă cosmetică.

Bucșe și articulații

Viața rutieră dinamică își cere tributul sub formă de piese pentru suspensie și trenul de rulare. Zgomotele produse în mers sau pe denivelări spun mai precis care piese anume.

 

Niciuna dintre cutiile de viteze de la Audi nu e ideală.

Audi A4 se comportă foarte bine în timpul unei utilizări îndelungate, asta dacă funcționarea transmisiei cu variație continuă (Multitronic) nu ajunge să reprezinte o neplăcere expresă. Pe de altă parte, cutiile de viteze manuale nu au cea mai fină ghidare a schimbătorului, iar cutiile de tip DSG sunt cunoscute pentru bruscările care apar la trecerea dintre trepte.

Multitronic

Transmisia cu variație continuă rezistă destul de mult în timp, dar nu are o rigoare exemplară în funcționare.

Baterie

A4 este o mașină bine dotată, având mulți mici consumatori electrici. Dacă apar scurgeri de curent, bateria ajunge să cedeze.

Cutia de viteze manuală

Nici cutiile de viteze manuale nu sunt lipsite de păcate. Pe măsură ce uzura își lasă amprenta asupra lor, cursele levierului se lungesc și selecția devine mai imprecisă.

Jantele din aluminiu

Au fost semnalate cazuri în care prezoanele roților s-au slăbit de la sine, rezultând o fixare proastă a roții. Audi s-a străduit să înlocuiască jantele care au dovedit astfel de sensibilități.

 

L-ai întâlnit pe post de taxi, dar ți-ar prinde bine unul personal.

Referitor la exemplarele din primii ani de fabricație ai seriei W 204 au fost formulate reproșuri privind calitatea unora dintre materialele de finisare și au fost semnalate probleme cu lanțurile de distribuție și dispozitivul lor de întindere. Faceliftul a adus maturizarea de care această generație a Clasei C avea nevoie. Mașinile de fabricație recentă pot fi recomandate fără nicio rezervă.

Eșapament

Tobele de eșapament sunt mai sensibile la coroziune decât s-ar putea crede. Și nu sunt tocmai ieftine.

Navigație

Sistemele mai vechi din seria Comand s-ar putea să nu mai opereze eficient acum. Oricum, diagonala ecranului și structura meniurilor sunt depășite.

Materiale expuse la patină

Cu cât aspectul original al unui material de finisare e mai pretențios, cu atât mai sesizabilă va fi învechirea sa. Unii le întrețin bine, alții, nu. Depinde ce găsești.

Pompa de apă

La primele motoare diesel din seria OM 651 au fost semnalate scurgeri de lichid de răcire. Sunt afectate automobilele fabricate între lunile martie și iulie 2009.

 

Verdict

BMW

Generația F30/F31 și-a început cariera către finalul anului 2011 și a adus o doză serioasă de prospețime și rafinament conceptual în evoluția Seriei 3. Faceliftul din 2015 a adus materiale mai pretențioase în interior și motoare diesel Euro 6.

Audi

Generația B8 a seriei Audi A4 a beneficiat de o calitate constructivă fără cusur, iar asta contează în cazul mașinilor second-hand. Dieselul său nu e un model de rafinament și cutia de viteze CVT nu se ridică la nivelul tipic mărcii Audi.

Mercedes

Eleganță atemporală, rafinament în tratarea tuturor detaliilor, calitate de top. Generația W 204 este un bun tovarăș de drum pe termen lung, zi de zi. Variantele break cu motoare diesel aduc satisfacție, sfertul de milion de km nu înseamnă nimic.

    ROSCA FLORIN... says:

    SANT OPELURI ASTRA CU 9-10 MII DE EURO DIN 2017….EURO 6…SUPER DOTATE….DE CE SA CUMPERI MASINA DIN 2013 SAU 2014 , CU ACEEASI BANI….SI CU EURO 5 , DOAR…

Adaugă un comentariu