VW Polo vs. Toyota Prius: Doi rivali din liga de 4 litri

Fac economie de combustibil prin tehnologii diferite. Am comparat un VW Polo V 1.2 TDI BlueMotion (fabricat în 2012, rulaj 193.400 km, preț 4.780 de euro) cu un exemplar Toyota Prius III 1.8 Hybrid (fabricat în 2010, rulaj 127.500 km, preț 8.980 de euro). Care variantă este preferabilă?

Un shot pe kilometru, asta sună ca și cum în mașină am avea un minibar. Nu despre așa ceva e vorba aici. Ne aflăm la bordul unui VW Polo 1.2 TDI BlueMotion și urmărim indicațiile computerului cu privire la consum. De-a lungul porțiunii de autostradă parcurse cu viteza constantă de 90 km/h, ni s-au arătat cifre învecinate cu pragul de 3,0 l/100 km. Turbodieselul cu 3 cilindri își vede de treabă liniștit pentru multă vreme fără ca acul indicator de nivel al combustibilului să se miște vizibil. În timp ce știința economiei de combustibil pe care mizează Polo ține de aerodinamica optimizată și specificul nativ al motorului diesel, automobilul japonez propune un concept high-tech. Motorul său de 1,8 litri alimentat cu benzină beneficiază de contribuția temporară a unui motor electric, alimentate de un pachet de baterii nichel-metal. Grupul motopropulsor de la Toyota este la fel de economic precum turbodieselul lui VW. În cazul lui Prius, electronica de gestiune a funcționării asigură încărcarea bateriilor în timpul fazelor de încetinire și rulare liberă, în regim coasting. De încărcarea acumulatorului se ocupă exclusiv un motor electric utilizat pe post de generator, cuplat agregatului cu ardere internă.

Sesiunea de test drive a demonstrat că Prius este avantajat în condiții de rulare urbană stop-and-go, când reușește să consume chiar și sub 5,0 l/100 km. Adesea, mașina pleacă de pe loc folosind motorul electric, iar în timpul frânărilor, bateriile reprimesc parțial energia consumată. Și Polo reușește să păstreze un 4 în fața virgulei, dar numai pe distanțe mai lungi. În schimb, Polo este mai economic la viteze ridicate, mai ales pe autostradă, unde motorul electric al lui Prius nu prea mai este în stare să intervină. În plus, Polo este destul de silențios. Cea de-a șasea treaptă a cutiei de viteze asigură un consum într-adevăr redus în croazierele rapide. Interesant este că ambianța sonoră din Polo e mai plăcută decât cea din Prius. În cazul său, abia după faceliftul din 2012 a fost perfecționată insonorizarea (materiale de finisare noi, modificări la suspensie, calitate de fabricație).

Cine și-ar dori vreuna dintre aceste mașini ca achiziție second-hand în viitorul apropiat ar trebui să pună deoparte un buget în euro cu cinci cifre. Exemplarele în stare bună nu sunt disponibile la mai puțin de 10.000 de euro. Ceva în plus de menționat în cazul lui Polo: motorizările sale turbodiesel au devenit conforme normelor Euro 6 abia începând din aprilie 2014.

Printre cele câteva puncte slabe ale lui Prius este bateria sistemului hibrid, a cărei capacitate este afectată de trecerea timpului. Programul de gestiune a încărcării sale asigură menținerea la un anumit nivel a energiei, așa încât o descărcare totală este exclusă în funcționarea curentă. Unele dintre aceste baterii de 40 kg au rezistat în exploatare de-a lungul unui milion de kilometri. În principiu, deteriorarea bateriei este anunțată de cedarea celulelor individuale, fapt care duce la scurtarea ciclurilor de încărcare/descărcare. La final, pe bord este afișat un mesaj de eroare. Toyota rezolvă această problemă a lui Prius III prin înlocuirea bateriei la un preț de aproximativ 5.000 de euro* (în Germania). Unele ateliere service se oferă să înlocuiască numai modulele defecte ale bateriei, dacă au o alta de la care să le preleveze – procedura unei înlocuiri cu module noi e propusă explicit numai pentru Prius IV. Revenind la Prius III, o reparare a bateriei prin înlocuire de module poate să coste în jur de 1.000 de euro.

Toyota are o atitudine de scepticism față de respectivul gen de reparație, pe ideea că alte module ale unei baterii vechi vor ceda în curând. Pont: abțineți-vă să folosiți butonul EV. Activarea acestuia îl face pe Prius să meargă în mod exclusiv electric, ca și cum bateria ar fi mereu încărcată, de-a lungul distanței maxime posibile dacă nu apar apăsări hotărâte ale accelerației. Faptul solicită serios bateria și nu aduce o economie serioasă de combustibil, deoarece consumarea resurselor electrice determină funcționarea exclusivă și neîntreruptă a motorului cu benzină. Apoi, bateria va avea nevoie de un ciclu lung de încărcare. Electronica lui Prius știe mai bine decât oricare șofer ce resurse de electricitate are mașina la un moment dat și cum să le folosească.

 

Ambele aduc foloase dacă le tratezi cu atenție

Un avantaj virtual valabil atât pentru VW Polo, cât și pentru Toyota Prius, ca mașini de ocazie: de obicei, primii proprietari le-au achiziționat în vederea unei exploatări economice, ceea ce înseamnă că le-au îngrijit cu atenție. Asta s-a remarcat și la mașinile luate aici de exemplu. Polo provenea din oferta dealerului Wadood Automobile din Kinsdorf. Mașina are un rulaj de 200.000 km și semnele de uzură abia dacă sunt vizibile. Ce-i drept, tampoanele de cauciuc de la suporții motorului nu mai filtrează vibrațiile chiar așa de bine. Dacă privești o pornire de motor cu capota deschisă, ai senzația că acesta ar vrea să sară afară, după care se zguduie destul de tare în regimul de relanti, la rece. În mers, vibrațiile nu au un nivel deranjant.

Și Prius, găsit în incinta dealerului Hallas Automobile din Rendsburg, se zgâlțâie la pornire și vibrează distinct. Fluxul de forță motrice creat de propulsorul cu patru cilindri și de cele două motoare electrice (unul are rol de starter-generator) este transmis la roți prin intermediul unei cutii de viteze cu angrenaje planetare. Sunetul monoton și clar al motorului și răspunsul întârziat al transmisiei în accelerație nu sunt pe gustul tuturor.

Totuși, Prius e clar mai bun decât Polo la ceva: imaginea ecologică. În vremurile actuale, marca VW nu este tocmai reprezentativă în acest sens, ca urmare a scandalului „dieselgate'.

 

Cele mai cunoscute slăbiciuni tipice VW nu se regăsesc la economicul Polo

AUTO BILD a avut întotdeauna o părere bună despre cea de-a cincea generație Polo, iar un test de anduranță de 100.000 km cu versiunea 1.2 TSI având cutie de viteze DSG s-a terminat cu un rezultat favorabil. Acum știm că motorizările 1.2 TSI, cu problema lor la lanțul de distribuție și cutia DSG având ambreiaje uscate, nu reprezintă cea mai bună alegere second-hand posibilă. Dar un Polo cu componentele potrivite nu se va confrunta cu asemenea eventuale probleme – valabil pentru variantele BlueMotion TDI. În cazul motorizărilor 1.2 TDI, au existat rechemări pentru posibile crăpături în carcasa filtrului de combustibil. Dacă mașina a trecut prin această intervenție, ar trebui să poarte undeva, în zona roții de rezervă, un sticker cu indicativul 20U7.

Echipare

VW nu a avut un spectru de opțiuni prea larg pentru micul Polo 1.2 TDI. Bancheta fracționabilă, de exemplu, nu era pe nicio listă;

Cutie de viteze

În principiu, schimbătorul are o ghidare precisă și se mișcă ușor. Eventualele zgomote și vibrații vin de la uzura rulmentului de presiune;

Discuri de frână

Conducerea economică, implicând mai ales frânări ușoare, duce la uzura discurilor pe o singură parte și, în timp, la ovalizare. Confirmat de TÜV;

Scandalul emisiilor și motorul EA-189

Motorul 1.2 TDI se regăsește pe această listă neagră. Eventualele upgrade-uri de soft ar putea afecta sistemul de injecție sau filtrul de particule.

 

Inclusiv hoții se arată aprioric convinși de calitatea constructivă a lui Prius

Asemenea predecesorului său Prius II, Prius III a absolvit cu succes deplin testul de anduranță de 100.000 km desfășurat de redacția germană AUTO BILD. Numai două becuri de far arse l-au împiedicat să obțină nota maximă. Toyota menționează că mașina ar trebui să ruleze fără mari probleme de-a lungul altor 100.000 km, însă niște hoți i-au împiedicat pe colegii noștri să afle dacă așa ceva este posibil: mașina a fost furată în momentul în care avea la bord 154.300 km. Până atunci, automobilul nu mai înregistrase niciun fel de defecțiune. Dincolo de asta, recomandarea noastră vizează exemplarele produse după aprilie 2012. Printre îmbunătățirile de care au beneficiat acestea se numără scaunele mai bine configurate și caroseria sudată mai zdravăn. Nici mașinile de dinainte de facelift nu au vreo slăbiciune evidentă.

Bateria nichel-metal

În general, rezistă măcar 250.000 km. Dacă se defectează, Toyota o înlocuiește pentru 5.000 de euro*. Reparația ar putea să coste numai o cincime din acest preț;

Calitate de fabricație

Mașinile produse după 2012 sunt mai solid asamblate, scaunele sunt mai bune, direcția și suspensia au prestațiile evident optimizate;

Sistem de frânare

Pare să reziste aproape o eternitate, deoarece este rareori solicitat. Pe la discuri poate persista praful, de unde se aude uneori sunet de fricțiune;

Caroserie destul de joasă

Șorțul de la marginea inferioară a spoilerului frontal, din motive aerodinamice, vine aproape de sol. Verificați integritatea sa;

 

Verdict

Ambele automobile rulează economic, dar tehnica mai complexă a lui Prius ar putea complica tema reparațiilor. Polo BlueMotion impresionează prin eficiența unei tehnologii relativ simple. Chiar dacă are un consum foarte redus, viitorul său riscă să fie afectat de implementarea unor măsuri restrictive asupra dieselului, în general.

*cotație primită de colegii de la Auto Bild Germania pe piața respectivă, la momentul redactării articolului. Prețul unui asemenea reper este diferit în România și vă recomandăm să contactați un dealer al mărcii pentru o cotație înainte de a cumpăra un asemenea vehicul.

    Alex says:

    Buna ziua,
    1 – nu se pot compara cele 2 masini. una combi cu un compacta
    2 – polo are ~1100 kg vs prius ~1400
    3 – aerodinamica nu are nici o legatura cu polo. La vreme ei prius avea cel mai mic coeficient aerodinamic ~0.24
    4 – motoarele nu se pot compara TDI vs benzina aspitat Akinston
    Comparatia nu isi are rostul.

    Dan says:

    Buna ziua. Felicitări pentru poze! Sunt foarte reușite; articolul în schimb, Dumnezeu cu mila. Ați scris atâtea inepții despre Priusul ăla că dacă aș lucra la Toyota, cred că aș face infarct…Priusul respectiv nu are doua motoare electrice decât în situația în care confundați motorașul de la ștergătoare cu un motor propulsor; o baterie noua de prius nu costa 5000 de euro și nu a costat atât niciodată (prețul real e 1000euro-1500euro (reprezentata)). Se pot găsi și baterii mai ieftine, din dezmembrări, cu un an de fab recent.
    Nu e priusul o mașină perfecta pentru orice, însă comparația cu mini vw tdi e cel puțin deplasată.

    Auto Bild România says:

    @Dan
    În cazul celor două motoare electrice ale lui Prius, unul dintre ele este responsabil de propulsie, iar cel de-al doilea este un starter-generator. Acest aspect era explicat ceva mai departe în text, așa că am decis să facem o modificare pentru a clarifica situația.
    Cât despre prețul unui acumulator, aceea este cotația primită de colegii din Germania. Există și variante mai ieftine, după cum am menționat în articol. Am completat articolul cu o sugestie de a întreba un dealer Toyota în privința acestui reper înainte de a lua în calcul achiziția.

    Cât despre subiectul articolului, colegii din Germania le-au comparat pe cele două prin prisma consumul de 4 litri la suta de kilometri. Este o abordare diferită și am considerat-o și noi interesantă.

    Vă mulțumim pentru sesizare și pentru că ne sunteți alături!

    Joe says:

    Service Oradea
    Baterie complecta cu montaj si garanție 5 ani /200000km pret 1100 euro

    Andrei says:

    Interesant articol… doar că se vede de la o poștă că dezinformează.
    E drept că mergi ieftin cu ambele modele, dar TDI economisește doar bani. cu prețul poluării mai ridicate. Spre deosebire de Prius, care în oraș e una din cele mai ecologice alternative chiar și acum.

    Cele două mașini nu se pot compara nici la confort sau spațiu interior, nici la dotări sau tehnologie, nici la preț și nici la combustibil.
    Hai să le luăm pe rând.

    Priusul n-o fi cea mai confortabilă mașină din lume, dar te poți baza pe el la drumuri de multe sute de km, cu 4 persoane și destul de multe bagaje. Polo e o mașină simpatică de oraș, dar destul de nepotrivit la drumuri lungi. Confortul, spațiul, suspensia nu te prea ajută în acest sens.

    La nivel de dotări, Prius generația 3 la vremea respectivă era evident cea mai tehnologizată mașină din zona sa de preț și nu numai. Lista de dotări e cel puțin impresionantă, comparația cu Polo fiind cam penibilă.

    Prețul unui Prius e cam dublu față de Polo. A fost atunci și cam așa e și acum.

    Ajungem și la motorizare. Nu voi detalia sistemul HSD, dar e mult mai avansat, mult mai complex și totuși, dovedit, mult mai fiabil ca TDI-ul discutat mai sus. E drept că se obțin valori comparabile de consum, la nivel de litri la 100km, dar atât! Arderea motorinei e mult mai nociva decât a benzinei, atât pentru mediu și sănătate cât și pentru buzunarul proprietarului (mă refer la întreținerea pe termen lung). Consumul urban la TDI tinde să crească mult în aglomerație, pe când la Prius rămâne la valori apropiate de cel extern, datorită faptului că motorul termic merge doar când te miști, dar nu tot timpul. Singura excepție e când e frig afară și ai nevoie de încălzire.

    În legătură cu bateria de tracțiune, statistic, aceasta ține cel puțin 3-400000 km în medie, iar înlocuirea acesteia la reprezentanță costă sub 3000 euro. Reparațiile parțiale nu sunt agreate de Toyota, dar se pot face, relativ ieftin, cu scule profesionale, disponibile deja și pe la noi.

    Stelian says:

    Prea multe erori pentru o așa publicație. Nu ar trebui comparate mașini din clase diferite. Este exagerat rău costul înlocuirii acumulatorului. Polo este o mașină mică ce nu se recomanda în exterior, iar Priusul are o categorie și ceva peste. Confortul în Prius este net superior, la care adăugați ca Priusul are cutie automată, puneți automată la Polo și îi creste consumul cu 20%. Mai vedeți spațiile interioare și volumul portbagajului. Plus că fiabilitatea tine partea japoneze. Două becuri arse????? Și ați omis să precizați garanția oferita de producător bateriei. La Prius și bateria de pornire ține mai mult ca la Polo. Iar simplificarea anumitor elemente nu este adusă în calcul. Nu tu ambreiaj, placa de presiune, alternator, plusul oferit de cutia ECVT, sonorizarea net superioară la japoneză. Pentru oraș sută la sută Prius. Pentru exterior exclus Polo.

    Rares says:

    Din păcate cifrele voastre nu sunt reale ,o baterie noua de Prius costa 2700 eur ,nu se recomanda schimbarea modulelor doar a întregii baterii ,iar comparația e mere cu pere ,un polo din clasa b cu Prius din clasa d , ca și mărime mă refer. Cat despre durata de viață a acumulatorului nu este setată la 250tkm ea depinde de multe variabile. Ca și sfat va recomand sa va documentați mai mult înainte de un articol. P.S. lucrez la Toyota de multa vreme

    romi says:

    pe masinile de volum/taxi/ridesharing/flote nu putem sa fim noi europenii niciodate mai buni decat japonezii; doar la performante stil si imagine ; prius bate ORICE din grup la fiabilitate si costuri; din pacate vin peste toti coreenii !!!!!

    Dan says:

    90km/ora pe autostradă…sector de drum cu 130km/ora. Mai bine le comparați la vale cu vântul din spate și, ca să dea mai bine, polo cu un suv japonez hybrid.

    Andrei says:

    :)) v-au plătit bine ăștia de la VW…..ce comparație, daca te sui in Prisu zici ca esti in OZN, daca te sui in Polo zici ca te sui in Logan, nu mai vb de fiabilitate…. apropo bateria costa max. 2000 de euro, la 5000 de euro cumperi doua si iti mai rămâne si bani.

Adaugă un comentariu