Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule, în luna iulie și pe întregul an 2025

În luna iulie 2025, față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate de DGPCI:

Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu +26.2%, față de iulie 2024;

Autoturismele electrificate’ au o creștere de +42.4%, realizând o cotă de piață de 54%, din care:

  • Autoturismele mild-hibrid (MHEV) înregistrează o creștere de +29%, cu o cotă de piață de 23.5%;
  • Autoturismele full-hibrid (FHEV) înregistrează o creștere de +69%, cu o cotă de piață de 20.9%;
  • Autoturismele plug-in hibrid (PHEV) au o creștere de +87.8%, cu o cotă de piață de 6.3%;
  • Autoturismele pur electrice (BEV) înregistrează o scădere de -17.8%, cu o cotă de piață de 3.2%;

Vehiculele comerciale ușoare plus minibus sunt în scădere cu -12.7%, iar cele grele plus bus sunt în scădere cu -5.9%, față de luna similară a anului 2024.

APIA reamintește de decizia asociației de a trata separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcția unei raportări precise și transparente. Această inițiativă poziționează APIA drept pionier, în România, în ceea ce privește recunoașterea distinctă a tehnologiilor hibride ușoare în statisticile oficiale.

Declarația Președintelui APIA, Dan Vardie:

„Datele din luna iulie aduc, într-adevăr, o ușoară gură de aer pentru piața auto, însă nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară. Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată — cu un recul de -15,3% după primele șapte luni. Cu alte cuvinte, iulie este doar o excepție într-o evoluție generală descendentă.

Mai mult, în pofida avansului segmentului electrificat — care a atins o cotă de 54% în iulie 2025 — înmatriculările de autoturisme 100% electrice sunt în scădere cu -17.8% în luna iulie si cu -41.3% în primele șapte luni ale anului față de aceeași perioada a anului trecut. Această tendință negativă ar trebui să fie un semnal de alarmă, mai ales în contextul în care România se află deja în zona de coadă a clasamentelor europene la electromobilitate.

Aceste evoluții sunt, în mare parte, consecința directă a suspendării și întârzierii fără precedent a Programului Rabla 2025. Lipsa de coerență și de acțiune din partea autorităților a generat blocaje majore în comportamentul de achiziție al consumatorilor și a destabilizat întregul lanț valoric din industrie.’

I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 86% din total piață) au înregistrat, în luna iulie 2025, un volum de 16.276 unități, cu +26.2% mai mult față de luna similară din 2024.

MARCA

Iulie

unități

Var. luna sim.

an anterior

2025

unități

Var. an

anterior

DACIA

5106

41.2%

22725

-23.4%

TOYOTA

1757

48.5%

7564

-7.2%

SKODA

1259

97.6%

6587

2.7%

HYUNDAI

1130

4.8%

4546

-23.3%

RENAULT

976

41.9%

4719

-19.3%

Alte Mărci

6048

34474

TOTAL

16276

+26.2%

80615

-15.3%

MARCA

 MODEL

Iulie

unități

Var. luna sim.

An anterior

2025

unități

Var. an

anterior

DACIA

LOGAN

1723

33.4%

7014

-27.1%

DACIA

DUSTER

1473

30.1%

7680

-24.6%

DACIA

SANDERO

1116

70.1%

4373

-17.7%

TOYOTA

COROLLA

711

50%

2359

3.2%

SKODA

OCTAVIA

492

161.7%

2803

4.5%

Alte Modele

10671

56386

TOTAL

16276

+26.2%

80615

-15.3%

Segmentarea pe clase: În luna iulie 2025, față de aceeași lună a anului trecut, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:

Clasa A: -61.2%
Clasa B: +31.3%
Clasa C: +20.8%
Clasa D: -27.1%
Clasa E: -53.9%
Clasa F: -25.5%
SUV: +38.1%

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 51.9% în creștere cu +38.1%, urmat de Clasa C cu o cotă de 27.9%, în creștere cu +20.8% și Clasa B cu o cotă de 15.8%, în creștere cu +31.3% față de aceeași perioada a anului trecut.

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna iulie a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de +15.5%, ajungând la o pondere de 39%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de -7.2%, ajungând la o pondere de 7%.

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează, în luna iulie 2025, o creștere de +29%, ajungând la o pondere de 23.5% din totalul pieței de autoturisme. Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 90% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 10% sunt motorizări pe motorină.

Pe de altă parte, autoturismele electrificate, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate – BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în luna iulie a anului 2025, o cotă de piață de 54%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 3.2% din piață, în luna iulie a anului 2025, față de iulie 2024, când reprezentau 4.9%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 6.3%, față de iulie 2024, când reprezentau 4.2%.

 

Top Mărci – ELECTRICE

În primele șapte ale anului 2025, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring, cu 1160 unități și o scădere de -46.5% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 221 unități și Tesla Model Y cu 197 unități.

MARCA

2025

2024

var%

DACIA

1160

2168

-46.5%

TESLA

423

1695

-75%

HYUNDAI

257

386

-33.4%

RENAULT

234

271

-13.7%

FORD

231

67

+245%

Alte Mărci

1407

1732

Total

3712

6319

-41.3%

 

Top Mărci – PLUG-IN HYBRID

În ceea ce privește autoturismele Plug-In, top 3 modele din primele șapte luni ale anului 2025 este condus de: Ford Kuga cu 368 unități și o creștere de +15% față de aceeași perioadă a anului precedent, urmat de Toyota RAV4 cu 296 unități si Volkswagen Tiguan cu 274 unități.

MARCA

2025

2024

var%

MERCEDES-BENZ

814

738

+10.3%

VOLKSWAGEN

628

83

+656%

BMW

560

424

+32%

FORD

409

339

+20.7%

HYUNDAI

375

138

+172%

Alte Mărci

1898

1738

Total

4684

3460

+35.4%

 

Top Mărci – FULL HYBRID

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3, în primele șapte luni din 2025: Toyota Corolla cu 2288 unități și o creștere de +6.7% față de aceeași perioadă a anului precedent, urmat de Dacia Duster cu 2003 unități și Toyota Yaris Cross cu 1448 unități.

MARCA

2025

2024

var%

TOYOTA

6745

6991

-3.5%

DACIA

2681

629

+326%

RENAULT

1013

1099

-7.8%

MG

849

2

KIA

828

296

+180%

Alte Mărci

2329

3160

Total

14445

12177

+18.6%

 

Top Mărci – MILD HYBRID

Autoturismele mild hybrid au pe primul loc din top 3, în primele șapte luni din 2025: Dacia Duster cu 4128 unități, urmat de Hyundai Tucson cu 1138 unități și Suzuki S-Cross cu 973 unități.

MARCA

2025

2024

var%

DACIA

4459

308

+1348%

SUZUKI

2288

2607

-12.2%

BMW

1889

1738

+8.7%

MERCEDES-BENZ

1789

1438

+24.4%

HYUNDAI

1491

1442

+3.4%

Alte Mărci

9153

11481

 

II. Vehiculele comerciale ușoare și minibus înregistrează, în iulie 2025, o scădere de -12.7% față de luna iulie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de -10.2%.

MARCA

Iulie

unități

Var. luna sim. an anterior

FORD

380

30.1%

VOLKSWAGEN

280

100%

RENAULT

194

-51.1%

IVECO

191

-34.4%

FIAT

159

69.1%

Alte Mărci

376

TOTAL

1580

-10.2%

MODEL

Iulie

unități

Var. luna sim.

An anterior

IVECO DAILY

188

629.7%

VOLKSWAGEN CADDY

164

-60.8%

FORD TRANSIT

151

-27.1%

RENAULT MASTER

110

-38%

FIAT DUCATO

99

-67%

Alte modele

868

Total

1580

-10.2%

Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în primele șapte luni anului 2025, un volum de 393 unități, față de 400 unități în aceeași perioadă a anului trecut.

II. Vehiculele comerciale grele și bus înregistrează, în iulie 2025, o scădere de -5.9% față iulie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o scădere de -4%.

MARCA

Iulie

unități

Var. luna sim.

An anterior

MERCEDES-BENZ

184

43%

VOLVO

175

34%

SCANIA

88

96%

MAN

74

-19%

IVECO

43

-28%

Alte Mărci

112

Total

676

-4%

Sursă: Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), https://www.apia.ro.