Partea 2: Cele mai obscure și blamate mașini – află de ce strălucesc!

Le vezi rar în trafic. Abia dacă cunoști pe cineva care să-și fi dorit la un moment dat o astfel de mașină. Uite de ce ar trebui să-ți schimbi perspectivele și să începi să îmbrățișezi acești inorogi' cu care împărțim drumurile.

Vă propunem o serie de patru articole speciale în care vă vom aminti de unele dintre cele mai blamate mașini care au ieșit pe poarta uzinelor. Prima parte a acestui articol poate fi citită aici.

Sunt mașini de care poate că nu ați auzit, sau de care ați aflat numai lucruri mai puțin fericite. Treaba noastră este să vă demonstrăm că nu totul este așa cum vorbește lumea'. Puteți privi aceste autoturisme ca pe o nestemată neșlefuită.

Din păcate, multe dintre aceste mașini au reprezentat un eșec în vânzări, nefiind produs, în final, un număr însemnat de exemplare.

Din fericire, aceste mașini pot reprezenta o achiziție second-hand deosebit de atractivă. Majoritatea s-au devalorizat considerabil într-un ritm alert, ajungând la prețuri foarte scăzute.

 

Audi A2

Probabil că vă întrebați ce ar putea fi special la cel mai mic Audi produs între 1999 și 2005? Cel mai important aspect al acestui mini MPV este faptul că dispune de o construcție din aluminiu. De altfel, această construcție ultraușoară îl ajută să aibă o masă proprie redusă (modelul de bază are sub 900 de kilograme).

A fost primul vehicul cu cinci portiere comercializat în Europa care înregistra un consum mediu  mai scăzut de 3 litri/100 km. Aceste cifre impresionante erau realizate de versiunea 3L, care dispunea de un propulsor diesel de 1,2 litri cu trei cilindri ce producea 60 CP și un cuplu de 140 Nm.

Prima versiune a lui Audi A2 3L nu dispunea de servodirecție, aer condiționat sau de alte dotări care ar fi crescut masa totală a mașinii. În același timp, mașina utiliza o transmisie automată, un sistem start-stop și anvelope mai înguste (145/80 R14). De asemenea, versiunea 3L beneficia de sticlă mai subțire pentru geamuri, de scaune mai ușoare și de jante din magneziu.

Coeficientul aerodinamic al acestei versiuni este de doar 0,25 cd, iar emisiile specificate de producător (86 g/km) impresionează chiar și în zilele noastre.

Chiar dacă dimensiunile exterioare ale mașinii sunt compacte (lungime: 3.826 mm), interiorul este deosebit de spațios. Portbagajul are un volum de 390 de litri. Ceea ce îl făcea demn de clasa compactă, deși dimensiunile exterioare ale lui A2 îl clasificau în clasa mică.

Din pricina constucției costisitoare din aluminiu, Audi pierdea, în medie, aproximativ 4.500 de euro pentru fiecare Audi A2 vândut. Chiar și așa, nu a fost comercializat un număr însemnat de exemplare deoarece prețul unui astfel de model era semnificativ mai mare decât al competiției.

În prezent, micul Audi A2 poate fi achiziționat de pe piața autoturismelor rulate din România începând de la 1.300 de euro. Din păcate, pe fondul caroseriei din aluminiu, reparațiile în urma unui accident pot fi deosebit de costisitoare.

 

BMW Seria 3 Compact (E46)

Generația E46 a fost considerată de mulți fani ai mărcii ca fiind cea mai frumoasă Seria 3 produsă vreodată de bavarezi. Însă modelul Compact nu a fost privit cu aceiași ochi fiind considerat, mai degrabă ca rățușca cea urâtă' a familiei.

Din pricina designului polarizant al blocurilor optice, E46 Compact nu s-a bucurat de același succes pe care l-a înregistrat generația anterioară (E36 Compact). Micul BMW a fost produs între 2000 și 2004 și a fost succedat de Seria 1. Da, E46 Compact este 'bunicul' Seriei 1.

În apărarea sa, Seria 3 Compact se bucură de o direcție mai precisă și mai rapidă față de cea instalată pe celelalte modele din gama E46. De asemenea, lungimea de doar 4.260 mm și masa proprie cuprinsă între 1.300 și 1.405 kg garantau o mașină care se manevra excelent.

Cel mai mare avantaj al Seriei 3 Compact este reprezentat de prețul deosebit de scăzut pe piața second-hand. Există exemplare disponibile chiar și la 750 de euro, dar cu 1.500 de euro puteți găsi o mașină în stare bună.

 

Hummer H2

Cu greu poți vedea un vehicul mai impozant de atât pe străzile din România. Aspectul său inconfundabil, mărimea generoasă, confortul deosebit și capabilitățile bune în off-road îi aduc un loc în lista noastră.

Hummer H2 a fost produs între 2002 și 2009 atât la uzina din Mishawaka, SUA, cât și la Avtotor în Kaliningrad, Rusia. Sub capota acestui gigant și-au făcut loc doar două propulsoare V8, unul de 6 litri (2002-2007) și unul de 6,2 litri cu 398 CP (2008-2009).

Chiar și așa, nu vă așteptați la performanțe deosebite. Cei aproape 400 CP ajută mașina să atingă suta într-un timp puțin mai mare de 9 secunde. De vină era masa proprie însemnată de trei tone.

De altfel, aceasta este și una din discuțiile inițiate pe forumurile de specialitate. În CIV-ul unui H2 SUT (model pick-up) înmatriculat în România masa maximă admisă se apropie de patru tone, în timp ce categoria înscrisă este de autoutilitară N2G. Un astfel de vehicul se conduce doar cu un permis pe care este inscripționată și categoria C.

În ciuda unul consum mediu de 26 l/100 km, aceste vehicule și-au păstrat valoarea extrem de bine în timp. Cel mai ieftin exemplar din România pleacă de la 17.000 de euro, dar poate ajunge cu ușurință până la peste 50.000 de euro, iar prețurile tind să crească de la an la an. Așadar, dacă aveți un garaj suficient de mare, un Hummer H2 poate reprezenta o investiție profitabilă. Contul bancar va suferi la fiecare plin și cu plata impozitului anual, așa că asigurați-vă că aveți o bază solidă înainte să cumpărați un asemenea vehicul.

 

Hyundai ix35

În Europa, Hyundai Tucson a fost înlocuit în gamă de ix35. SUV-ul compact a fost construit între 2009 și 2015.

Designul lui ix35 s-a depărtat într-o oarecare măsură de liniile conservatoare cu care erau obișnuiți clienții lui Tucson. De asemenea, și ix35 a venit cu garanția de cinci ani fără limită de kilometri a producătorului, ceea ce înseamnă că ultimele exemplare produse încă beneficiază de aceasta sau sunt pe cale să iasă din garanție. Moment în care unii clienți, cum sunt cei din Europa de Vest, își pun mașinile la vânzare. Ar putea fi o oportunitate interesantă pentru cei care sunt în căutare de un asemenea model.

Hyundai ix35 poate fi considerat un SUV compact deosebit de atrăgător pe piața mașinilor rulate. Toate exemplarele comercializate în Europa respectă normele de poluare Euro 5 și vin cu dotări actuale (plafon panoramic, cameră marșarier, etc). În România, cel mai ieftin Hyundai ix35 poate fi cumpărat cu 6.750 de euro.

 

Peugeot 1007

Acest mini MPV franțuzesc de 3,7 metri lungime a fost produs între 2005 și 2009 și se bucură de o configurație unică. Ușile laterale sunt glisante și pot fi operate electric. În cazul exemplarelor cu un rulaj mare, această configurație unică ar putea să aducă dureri de cap dacă au existat reparații neautorizate la nivelul portierelor sau dacă acestea au fost neglijate atunci când prezentau probleme în funcționarea corectă. Deci asigurați-vă că funcționează corect înainte de achiziție.

Peugeot 1007 a fost primul model din gamă care a beneficiat de numerotarea cu două zerouri. Inițial, campania de marketing a prezentat mașina în stilul lui James Bond (Agentul 007), dar doar pentru un timp scurt.

MPV-ul de clasă mică venea cu dotări premium, cum ar fi un interior cu piese decorative interschimbabile, cu plafon panoramic și cu o transmisie 2 Tronic semiautomată. La momentul respectiv, Peugeot 1007 a primit al doilea cel mai bun scor de protecție al adulților conform EuroNCAP.

Chiar dacă a avut un preț  însemnat de pornire (aproximativ 14.000 de euro) atunci când era nou, acest model poate fi întâlnit acum la o zecime din preț pe piața autoturismelor second-hand din România.

 

Renault Avantime

Acesta este un model Renault pentru colecționari. Fanii mărcii trebuie să știe că au fost fabricate doar 8.557 de exemplare între 2001 și 2003. Avantime este complet diferit față de orice alt vehicul întâlnit pe șosea.

În esență, Renault Avantime este un grand tourer, dar dispune de elemente întânite la vehiculele de tip MPV, combi, shooting brake, 2+2 coupé și cabrio. Designul unicat al mașinii a fost semnat de Patrick Le Quément în timp ce producția lui Avantime s-a desfășurat la uzina Matra din Franța până la închiderea acesteia.

Așa cum sugerează și numele său, Avantime a fost înaintea vremii sale. Autoturismul beneficia de o construcție fără montanți B și era dedicat copiilor foștilor proprietari de Espace. Astfel, Avantime ar trebui să îmbrățișeze o nouă generație de șoferi'.

La momentul respectiv, echipa de design a declarant următoarele: ne-am dorit ca atunci când cineva se plimbă în jurul mașinii să rămână complet uimit'. Mai multe publicații au idolizat aspectul interior și exterior și l-au plasat pe primele locuri ale clasei de lux.

Cele două uși generoase beneficiau de un sistem complex de deschidere pentru a facilita accesul pasagerilor pe locurile din spate. O funcție interesantă a mașinii era reprezentată de modul grand air', ce presupunea deschiderea concomitentă a tuturor geamurilor și a plafonului panoramic.

Din păcate, la momentul scrierii articolului, nu există niciun Coupéspace' second-hand de vânzare în România. Cu toate acestea, cine iși dorește o mașină cu adevărat unică poate accesa site-ul mobile.de, unde pot fi întâlnite mai multe exemplare Renault Avantime, cel mai ieftin fiind oferit la prețul de 3.450 de euro.

 

Seat Exeo

În principiu, Exeo este un Audi A4 (B7) cu siglă Seat. A fost produs între 2008 și 2013, iar toate exemplarele produse după 2010 dispun de norma de poluare Euro 5. Așadar, este un vehicul ideal pentru cei care au iubit modelul A4 (B7), dar își doresc o versiune mai prietenoasă cu mediul.

De-a lungul anilor de producție, Seat a produs 81.552 de exemplare Exeo la uzina din Martorell, Spania. Pentru a facilita asamblarea acestui model în Spania, întreaga linie de producție a lui Audi A4 din Ingolstadt a fost dezasamblată și reinstalată la Martorell. Acesta a fost disponibil în două versiuni: sedan și combi.

După cum era de așteptat, Exeo utiliza aceeași configurație întâlnită și la Audi A4. Motoarele erau amplasate longitudinal, iar puterea era transmisă exclusiv punții din față, nefiind oferită o versiune cu tracțiune integrală.

Doritorii unui astfel de model vor fi plăcut surprinși la aflarea veștii că un Seat Exeo pornește de la 4.000 de euro pe piața mașinilor rulate din România.

 

Smart Forfour

Prima generație a lui Smart Forfour a fost dezvoltată pe platforma tehnică a lui Mitsubishi Colt. Producția acestuia s-a desfășurat între 2004 și 2006 la uzina NedCar din Born, Olanda.

Caroseria mașinii avea o lungime de doar 3,7 metri, dar adăpostea un spațiu interior surprinzător de generos. Lista de dotări include un plafon panoramic, climatizare automată, transmisie semi-automată cu padele, sistem de navigație cu suport DVD, senzori de ploaie și faruri automate.

Cea mai interesantă versiune a lui Smart Forfour a fost cea preparată de Brabus. Sub capota acesteia putea fi întâlnit un propulsor Mitsubishi 4G15 care dezvolta 177 de cai-putere. Performanțele erau mai mult decât satisfăcătoare. Sprintul 0-100 km/h era realizat în doar 6,9 secunde, în timp ce acul vitezometrului se oprea în dreptul valorii de 221 km/h.

Cele mai ieftine exemplare second-hand Smart Forfour pornesc de la 1.100 de euro în România.

 

Toyota Prius

Vorbim aici despre cea de-a doua generație a lui Prius. Cel mai cunoscut vehicul din lume cu tehnologie hibridă s-a fabricat între 2003 și 2009 în Japonia, dar producția a continuat până în 2012 la uzina Changchunm, Jilin, China până în 2012 pentru piața locală, deci nu vei cumpăra în Europa un Prius făcut în China.

A doua generație a lui Prius a fost complet redesenată și poartă liniile unui fastback compact. Linia generală de design a fost influențată de performanțele excelente obținute în tunelul aerodinamic. A rezultat un coeficient aerodinamic (Cd) de 0,26.

În total, de-a lungul dezvoltării proiectului, au fost înregistrate 530 de noi patente. Mașina utilizează un compresor electric pentru sistemul de climatizare, primul astfel de model utilizat în industria auto. De asemenea, sistemul de direcție era asistat electric, pentru a minimiza numărul de accesorii acționate de motor cu ajutorul curelelor.

Prius utiliza un acumulator NiMh cu 28 de module. Bateria este menținută în permanență la o stare de încărcare cuprinsă între 40 și 60%, fiind disponibili aproape 400 Wh de energie în orice moment. Astfel, acumulatorul rezistă la zeci de mii de cicluri de încărcare și poate depăși fără probleme pragul de 300.000 de kilometri fără intervenții.

La momentul respectiv, Toyota Prius era cel mai eficient vehicul care utiliza un motor pe benzină. În 2005, vehicului hibrid a primit distincția de Mașina Anului în Europa.

Toyota Prius este ideală pentru cei care efectuează curse de ride-sharing în marile orașe din România. Mulțumită consumului redus și fiabilității tipic japoneze, profitul acestora poate fi maximizat. Cele mai ieftine exemplare din generația a doua pot fi achiziționate contra sumei de 2.700 de euro.

 

Volkswagen Lupo

Modelul german a fost introdus în gama Volkswagen în 1998 pentru a umple golul din gamă cauzat de mărirea lui Polo. Modelul avea o lungime de doar 3,5 metri iar numele de Lupo vine de la cuvântul latin care înseamnă lup.

VW Lupo a fost dezvoltat pe platforma A00, care, în esență, este o versiune scurtată a platformei A0 utilizată de modelele Polo și Ibiza din generația contemporană.

Asemenea lui Audi A2 prezentat mai sus, și VW Lupo a beneficiat de o versiune numită 3L. Aceasta beneficia de mai multe modificări față de varianta standard, care includ: motor diesel de 1,2 litri, utilizarea unor panouri din aluminiu și magneziu, scaune mai ușoare și roți speciale. Transmisia este de tipul Tiptronic, în timp ce mașina beneficia de sistemul start-stop și de anvelope cu rezistență redusă la înaintare.

Masa redusă de doar 830 de kilograme a versiunii 3L îl ajuta pe Lupo să obțină un consum mediu mai mic de 3 litri la suta de kilometri. Pentru a verifica acest lucru, Gerhard Plattner a condus peste 4.600 de kilometri prin mai mult de 20 de țări europene, iar motorina a costat mai puțin de 100 de euro. La sfârșitul călătoriei de la Oslo la Haga, consumul mediu al mașinii a fost calculat la 2,78 l/100 km.

O versiune spectaculoasă a lui Lupo a fost sportiva GTI. Aceasta beneficia de un design complet schimbat și de o serie de dotări nemaiîntâlnite pe alte versiuni. Lupo GTI beneficia de un propulsor aspirat de 1,6 litri cu 16 valve care producea 125 CP. Mulțumită greutății reduse a mașinii, performanțele  erau impresionante. Sprintul 0-100 se desfășura în doar 7,8 secunde, în timp ce viteza maximă era de 204 km/h.

Exemplarele Lupo GTI și-au păstrat valoarea surprinzător de bine, fiind apreciate pentru capabilitățile excelente pe care le-au avut în motorsport. Există și o cupă monomarcă pe circuit dedicată acestui model în România. Cel mai ieftin astfel de exemplar pleacă de la 4.200 de euro în România, în timp ce versiunile 3L pot fi achiziționate chiar și în schimbul a 1.000 de euro. Cu cele din urmă nu poți merge la curse, dar vei circula cu un consum redus.

Sursă foto: producători

Lista completă a articolelor: Auto Germania – Cum aduci o mașină din Germania: Ghid complet

Adaugă un comentariu