Anul trecut, lucrurile păreau că au atins „fundul prăpastiei' pentru venerabila marcă britanică Jaguar și că planul bine pus la punct al unei redresări radicale este pe cale să fie declanșat spre a salva situația. Numai că mișcarea s-a dovedit a fi un fel de „din lac, în puț'. Cel care a ales direcția respectivă (aprobată, ce-i drept, și de alți factori majori de decizie) plătește acum prin pierderea funcției. Vorbim despre Gerry McGovern.
Funcția supremă pe care Gerry McGovern a deținut-o în departamentul de design JLR acoperă un interval de 21 de ani. Ce-i drept, în acest interval au lucrat (printre alții) ca stiliști pentru cele două mărci britanice doi designeri excepționali: Ian Callum (Jaguar) și Geoff Upex (Land Rover). Ambii s-au pensionat (Upex – mai demult, Callum – mai recent) și, tratând situația în termeni realiști, observăm că nu au mai fost înlocuiți de oameni pe măsură. Cumva, Gerry McGovern a dus lucrurile mai departe pe liniile inițiate de cei doi mari designeri menționați mai devreme într-o manieră evolutivă. Evident, asta nu putea să funcționeze la nesfârșit, iar problema unei ample înnoiri strategice în imaginea Jaguar s-a dovedit a fi ceva zdrobitor pentru Gerry McGovern, șeful rămas fără cei mai creativi subalterni.
Nu îmi amintesc de alt vreun concept auto care să fi fost întâmpinat cu mai multă reticență decât a fost Jaguar Type 00 primit cu prilejul prezentării de anul trecut. Paranteză, cu referire la ceea ce lumea aștepta în 2024 de la Jaguar: o revelație de felul lui E-Type. Adică un automobil care a uimit lumea prin designul său în 1961 și l-a determinat pe legendarul fondator al mărcii din Maranello, adică Enzo Ferrari, să spună: „asta este cea mai frumoasă mașină din lume' – punct. În loc de așa ceva, Jaguar Type 00 a fost prezentat însoțit de o întreagă teorie care trebuia să-l facă digerabil vizual pentru public.
Deja ai o mare problemă când trebuie să dai explicații privind mesajul designului, în loc ca acesta să fie sesizat și apreciat în mod spontan de către privitori. Dincolo de asta, Jaguar Type 00 Concept arată ca un proiect care nu a fost terminat, asta după ce s-ar fi lucrat la el fără prea multă dedicare – volumele caroseriei fiind prea apropiate de tematica unor corpuri geometrice elementare, plus că lipsesc elementele de identitate marcante și originale.
Frapează și aspectul greoi, „heavy' pe care volumele angulare îl degajează împreună cu prabrizul prea puțin înclinat și porțiunile verticale masive din față și din spate. Ori, Jaguar a fost întotdeauna ceva axat pe tratări sportive „lightweight' (de altfel, ultimele generații XK, XE, XF și XJ au avut structuri portante din aluminiu ale caroseriei)… Dacă vrei „heaviness', te duci la Bentley sau la Rolls-Royce. Gerry McGovern pare să nu fi remarcat că Jaguar se neagă pe sine înaintând stilistic într-o asemenea direcție.
La definirea interiorului, un alt exemplu de eludare a muncii creative. Ceea ce vedem este o tratare lapidară, fără niciun element funcțional, pare a fi inspirată din punct de vedere estetic din domeniul bărcilor rapide și luxoase din genul classic speedboat. Cu alte cuvinte, un fel de „praf în ochi', nu o muncă de concepție consistentă și axată pe patrimoniul spiritual al mărcii Jaguar.
Una peste alta, backfire-ul încasat acum de Gerry McGovern vine ca rezultat al unui eșec de management și strategie. Principala sa vină, din poziția de șef al departamentului, nu este că a prezentat un concept Jaguar slab, ci că nu a găsit să angajeze designeri capabili să facă în prezent ceea ce au făcut Ian Callum și Geoff Upex la vremea lor. De asemenea, cu viziunea strategică, McGovern nu pare că ar fi stat prea bine…
:contrast(8):quality(75)/https://www.auto-bild.ro/wp-content/uploads/2025/12/GMG_01.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.auto-bild.ro/wp-content/uploads/2025/11/cuplu-elegant-cumpara-masina-noua-21753.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.auto-bild.ro/wp-content/uploads/2025/09/Auto-bild_cum_alegi_o_main_care_s_mbine_confortul_cu_sigurana.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.auto-bild.ro/wp-content/uploads/2025/01/Mazda-CX-3-SH-005.jpg)