Pe lângă disconfort și alte neajunsuri, căldura ambiantă excesivă poate să porvoace defecțiuni ale sistemelor auto. Legat de tema respectivă, aflăm de la Auto Eco o veste neliniștitoare: canicula crește numărul defecțiunilor auto cu aproximativ 20%!
În sezonul cald, când temperaturile ating valori extreme, șoferii se confruntă cu un risc mult mai mare de a întâmpina defecțiuni auto. Potrivit datelor AutoEco (magazin online specializat în vânzarea de piese și accesorii auto pentru piața din România) și estimărilor din piața auto, numărul defecțiunilor crește cu aproximativ 20% în timpul verii, comparativ cu alte perioade ale anului. Acest fenomen este determinat de mai mulți factori, iar ignorarea acestora poate duce rapid la costuri mari de reparație și, mai important, la riscuri pentru siguranța șoferului.
Unele dintre sistemele automobilelor sunt în mod special vulnerabile pe temperaturi toride. Sistemul de răcire al motorului reprezintă punctul critic cu cel mai mare potențial de cost. Combinații precum termostat blocat, pompă de apă uzată, radiator încărcat cu depuneri sau zone colmatate, furtunuri cu microfisuri/pierderi și nivel scăzut ori amestec neconform de antigel generează dezechilibre termice.
Depășirea susținută a temperaturii normale a lichidului de răcire (≈90°C) duce la dilatări neuniforme, risc de deformare a chiulasei, compromiterea garniturii și contaminări ulei–antigel. Consecințe: reparații de ordinul miilor de lei, imobilizarea extinsă a vehiculului și consum crescut de combustibil (amestec aer–combustibil reglat ineficient când temperatura nu se stabilizează optim). În scenarii ignorate, se poate ajunge până la oprirea motorului în trafic.
Pe măsură ce temperaturile cresc, sistemul de climatizare devine și el un punct de risc. Folosit intens în timpul verii, acesta riscă să se deterioreze din cauza freonului scăzut sau a filtrelor înfundate, ceea ce poate duce la un aer cald sau la mirosuri neplăcute în interiorul mașinii.
Sistemul de frânare (plăcuțe/discuri) funcționează mai des la temperaturi ridicate în trafic aglomerat (stop & go) sau pe drumuri lungi în rampă, ceea ce accentuează fading-ul și uzura. Plăcuțele sub limita funcțională, discurile cu șanțuri adânci sau deformări termice cresc distanța de oprire și pot induce vibrații.
Sistemul electric – bateria suferă degradare accelerată: temperaturile ridicate sporesc reacțiile chimice interne și pot evapora electrolitul în anumite construcții, crescând rezistența internă. Rezultatul – porniri lente sau nereușite exact când încărcările auxiliare (climatizare, ventilatoare) sunt maxime.
Anvelopele acumulează căldură structurală; presiunea internă crește odată cu temperatura ambientală și încălzirea asfaltului. Dacă presiunea la rece era eronată sau profilul este uzat/inegal, crește riscul de supraîncălzire a carcasei și de explozii, mai ales la viteze susținute pe autostradă. Uzura neuniformă reduce și stabilitatea pe peliculă de apă în ploi scurte de vară.
Ștergătoarele expuse radiației UV și temperaturilor extreme își rigidizează marginea activă, apar fisuri fine și se formează un film rezidual pe parbriz în averse, afectând vizibilitatea.
Suspensia și elementele de direcție (amortizoare, bucșe, bielete) înregistrează o accelerare a uzurii pe drumuri supraîncălzite și când mașinile sunt încărcate (bagaje, pasageri). Amortizoarele cu eficiență scăzută măresc distanța de frânare și amplifică uzura pneurilor.
Există posibilități de a preveni aceste defecțiuni și de protejare a stării automobilului? Prevenirea defecțiunilor cauzate de căldura extremă este esențială, spun reprezentanții AutoEco. Aceștia recomandă câteva măsuri esențiale de prevenție pentru a reduce riscul apariției unor probleme tehnice.
Verificarea sistemului de răcire al motorului este o prioritate. Nivelul lichidului de răcire trebuie să fie corect, iar componentele, cum ar fi radiatorul motorului, pompa de apă și termostatul, trebuie inspectate periodic pentru a preveni defecțiunile care pot duce la supraîncălzirea motorului.
De asemenea, este recomandată o întreținere regulată a sistemului de climatizare. Schimbarea filtrului de habitaclu și verificarea nivelului de freon vor asigura o funcționare optimă a aerului condiționat, prevenind apariția problemelor în mijlocul verii.
Testarea bateriei este esențială pentru a preveni defecțiunile la pornire. O baterie în stare bună, verificată din timp, asigură un start ușor al motorului chiar și în condiții de căldură extremă.
Anvelopele trebuie să fie verificate periodic, iar presiunea trebuie să fie menținută conform recomandărilor producătorului. O presiune corectă ajută la prevenirea exploziei anvelopelor și îmbunătățește siguranța în trafic.
În plus, AutoEco recomandă schimbarea periodică a uleiului de motor. Schimbul la timp al uleiului ajută la prevenirea uzurii premature a motorului și asigură performanțe optime, mai ales în condițiile temperaturilor ridicate.
Potrivit datelor AutoEco, printre cele mai populare produse comandate în această perioadă se numără: spray igienizare AC (aproape 30% din comenzile din iunie-iulie 2025), lichide de răcire (aproape 40% din comenzi includ antigel), filtre de habitacl (50% din comenzile de revizie includ aceste piese), plăcuțe de frână (25% dintre clienți au comandat plăcuțe, majoritatea pentru modelele populare precum Dacia Logan și Volkswagen Golf).
AutoEco oferă produse de calitate și consultanță personalizată pentru a ajuta șoferii să aleagă piesele potrivite și să își pregătească mașina pentru sezonul canicular. Consultanța personalizată ajută clienții să evite achizițiile eronate și să reducă timpul petrecut cu mașina în service, prin identificarea corectă a pieselor potrivite pe baza numărului de identificare al vehiculului (VIN).
În prezent, aproximativ 60% dintre clienți solicită asistență pentru verificarea compatibilității pieselor, față de 40% în 2024, ceea ce reflectă o preocupare mai mare pentru întreținerea preventivă și siguranța vehiculului.