Istoria fabricii de Mobra și Pegas de la Zărnești, în cifre

Au fost vremuri când fabrica de la Zărnești producea Mobra şi Pegas, două dintre cele mai cunoscute branduri din perioada comunismului. Majoritatea locuitorilor micuțului oraș de provincie munceau la această fabrică unde se produceau pe lângă biciclete și motociclete și rachete, focoase şi grenade militare.

Uzina Zărneşti a fost fondată la 2 mai 1938, ca parte a grupului industrial Malaxa. Din 1945, devine Uzina 6 Martie Zărnești. În 1948, începe construcţia secţiilor de bicicletă-motoretă. În 1954, ies din fabrică primele biciclete, iar în 1959 – primele motorete. Le cheama Carpaţi şi aveau la bază modelul unei motociclete nemțești Simson SR 2.

Mobra

Mobra

Din 1963, în fiecare an, muncitorii produc în medie 155.000 de biciclete şi 7.000 de motorete. Până în 1989, Uzina 6 Martie Zărneşti încasează, în medie, peste 19,2 milioane de dolari numai din vânzarea acestor produse. Înainte să fie vândută, fiecare motoretă trecea printr-o serie de teste şi trebuia să respecte anumite standarde.

Citește și: Istoria mioriticei „Mobra’, motocicleta produsă în România

În anul 1987 apare Mobra Hoinar – o motoretă pe care echipa condusă de Doru Opincă a proiectat-o timp de patru ani. Avea o capacitate cilindrică de aproape 50 de centimetri cubi şi prindea o viteză de peste 70 de kilometri pe oră.

După Revoluţie, în 1990, Uzina 6 Martie Zărneşti devine Uzina Mecanică Tohan Zărneşti. Odată cu schimbarea numelui, producţia de biciclete şi de motorete începe să scadă.

Când s-a vândut ultima Mobra

În 2004, la Zărneşti, se mai produceau încă 1.500 de biciclete şi 100 de motorete. Ultima Mobra a fost vândută în 2010. Ultimul Pegas – în 2012. Ambele erau din stocuri ale anilor ’90.

Sursă: digi24.ro

 

Adaugă un comentariu

Articole similare