Lupta titanilor: comparativ Mercedes S 500, BMW 750 Li, Porsche Panamera 4S Executive

Prezentam primul test comparativ riguros pe baza schemei de testare cu noul Mercedes Clasa S, care se confrunta cu BMW Seria 7 facelift si cu noua versiune Executive a lui Porsche Panamera.

 Mercedes isi pune mari sperante in Clasa S, care este in mod traditional, de multi ani, un suport pentru cele mai inovatoare tehnologii din industria auto. La premiera statica de la mijlocul lunii mai de la Hamburg, Dieter Zetsche, presedintele lui Daimler,  a promis, nici mai mult, nici mai putin, ca noua Clasa S va fi cea mai buna masina din lume. Si a mers si mai departe, spunand ca aceasta lansare este un eveniment secular. Nu e de mirare ca Zetsche a fost atat de optimist: Clasa S este steaua calauzitoare din universul Daimler si tot ce se dezvolta aici este utilizat apoi si in alte modele Mercedes. Din pacate, acest optimism venea imediat dupa rezultatul foarte slab inregistrat la crash test de Mercedes Citan, utilitara derivata din Renault Kangoo. E normal ca Zetsche sa laude Clasa S, dar noi vrem intotdeauna sa verificam. Testele de prime impresii pot fi uneori inselatoare, atat timp cat nu ai la indemana toate masuratorile de performante. De aceea, a venit timpul pentru primul test comparativ cu masuratori complete cu noul Mercedes Clasa S.

Clasa S: design complet nou la exterior si la  interior, platforma imbunatatita

Va confirma Clasa S spusele lui Zetsche? Pentru a putea da un raspuns la aceasta intrebare, nava- amiral de la Daimler trebuie sa se confrunte cu concurenta dura de la BMW si Porsche, care nu au stat degeaba. Lansat in 2008, BMW a imbunatatit serios anul trecut Seria 7 in materie de sisteme multimedia si de asistenta, cat si noul motor V8 biturbo prezent in acest test. De asemenea, vecinii lui Mercedes din Stuttgart l-au revizuit pe Panamera, atat optic, cat si tehnologic, acesta dispunand, in premiera, si de o versiune lunga Executive (ampatament mai mare cu 15 cm). Prin urmare, lupta se anunta captivanta. {i asta si pentru ca noua Clasa S nu este chiar complet noua, cum o prezinta cu incredere Mercedes. Designul exterior si cel interior sunt intr-adevar complet noi, dar platforma tehnica este o imbunatatire a celei de la predecesorul sau, usor de recunoscut si dupa ampatamentul identic, de 3.165 mm, la versiunea lunga din test. Dar faptul ca ampatamentul e neschimbat nu dauneaza in niciun fel ofertei de spatiu. Clasa S ofera, atat in fata, cat si in spate, cel mai mult spatiu. Iar prin scaunele First Class (scaune Executive, pachet sofer, reglaje electrice plus pachet Comfort cu ventilatie si incalzire) oferite optional, Clasa S are un mare avantaj in fata competitorilor. Sistemul foarte sofisticat de scaune permite ca pretiosul pasager din dreapta spate sa poata sta cu picioarele intinse pe un suport la fel ca la business-class pe rutele transcontinentale si sa actioneze electric spre inainte scaunul pasagerului dreapta fata pentru a avea mai mult loc. Doua masute rabatabile din consola centrala, suporturile pentru bauturi, care pot fi racite sau i­ncalzite, cotiera usii ce se poate i­ncalzi si pernele pentru coapse si cap ridica factorul de bunastare la inaltimi nebanuite, atat timp cat pasagerul este mai scund de 1,85 metri. Mai simte cineva aici lipsa unui Maybach? |n orice caz, competitorii nu pot tine pasul cu Mercedes la acest capitol, chiar daca si la BMW, si la Porsche se pot regla electric scaunele din spate, dar o pozitie culcata tip First Class nu este posibila. Din acest punct de vedere, Mercedes a creat noi standarde in clasa de lux.

Sistemul iDrive de la BMW ofera o ergonomie mai buna decat sistemele de la Porsche si Mercedes

Configurarea cockpitului de la noua Clasa S nu este, in schimb, prea reusita. La o prima privire, monitorul imens da o impresie futurista. Dar ergonomia comenzilor nu este intuitiva nici pentru i­mpatimitii de iPad, pentru ca Mercedes a ascuns multe functii in submeniuri, care sunt selectabile uneori indirect. |n schimb, ambianta feudala din Clasa S degaja acea senzatie de lux suprem, confirmata si de pielea cu cusaturi romboidale. |nsa din zona plansei de bord si a tunelului central se aud unele zgomote, iar trapa panoramica produce zgomote pe portiunile de drum cu denivelari. La acest capitol, competitorii se descurca cel pu-
tin la fel de bine sau chiar mai bine. Panamera convinge printr-o fabricatie de top si o alegere atenta a materialelor. Doar comenzile multiple sunt de criticat. Butoanele dispersate pe tunelul central lat creeaza o impresie fascinanta ca la bordul unui jet, dar necesita oarecare obisnuinta in manevrare. La acest capitol, cel mai bine sta BMW, deoarece sistemul iDrive al Seriei 7 a fost perfectionat. Toate functiile se pot selecta sim-
plu si rapid, ceea ce distrage mai putin atentia de la trafic decat la Mercedes si Porsche. Alegerea materialelor si calitatea de fabricatie a Seriei 7 sunt foarte bune, insa la detalii si ambianta mai este loc de mai bine. In schimb, Mercedes e o referinta in ceea ce priveste nivelul de zgomot, fiind net mai silentios decat rivalii sai, iar diferenta se accentueaza odata cu cresterea vitezei. Si asta se percepe clar si cu urechea, masuratorile confirmand
impresiile subiective.

Trenul de rulare al Clasei S prezinta slabiciuni la denivelarile scurte

Dupa propriile afirmatii, cel mai mare progres al noii Clase S se inregistreaza la trenul de rulare. Inginerii de la Mercedes au combinat cunoscutul tren de rulare activ (Active Body Control) cu o camera stereo, care are sarcina sa recunoasca denivelarile din carosabil si sa adapteze suspensia in prealabil. In teorie pare solutia ideala, dar in practica intervine rapid trezirea la realitate. Mai ales la denivelarile scurte bilaterale, dar si la coborarea unei roti la trecerea printr-o groapa, neglijentele drumarilor patrund neplacut in habitaclu. |n schimb, pe denivelarile lungi si pe asfalt cariat, trenul de rulare se evidentiaza si netezeste complet drumul, oferind un confort de referinta.

Chiar daca BMW are la puntea fata arcuri de otel, suspensia pneumatica fiind disponibila doar la puntea spate, Seria 7 pareaza socurile cauzate de denivelarile scurte mai flexibil decat Clasa S. Peste denivelarile mari si lungi, cele doua modele ruleaza similar de confortabil, dar pe asfalt cariat, BMW ruleaza mai putin soft decat Mercedes.

Cu toate ca are un nou reglaj al trenului de rulare si un ampatament mare, suspensia pneumatica de la Panamera nu poate sa tina pasul la confortul suspensiei. Inginerii de la Porsche au imbunatatit, ce-i drept, comportamentul suspensiei in comparatie cu prima generatie, dar Porsche nu se apropie de nivelul inalt al lui BMW. Totusi, nu se poate spune ca trenul de rulare al lui Panamera nu e reusit. Acesta ofera un comportament excelent la rulare si o agilitate apropiata de a unei masini sport. Porsche trece neutru prin viraje de parca ar fi ghidat pe niste sine nevazute si nu se lasa provocat nici in domeniul limita – o placere enorma! BMW si Mercedes par mai calme, chiar daca amandoua se simt relativ agile pentru conditiile de gabarit si masa ale clasei de lux. Din punct de vedere al tractiunii, Porsche are un avantaj, in acest comparativ avand tractiune integrala standard la Executive, insa optional, aceasta se poate comanda si la BMW sau la Mercedes.

Cutia automata cu opt trepte de la Seria 7 este mai moderna decat cea cu sapte trepte de la Clasa S

In asteptarea noii cutii automate cu noua trepte, prezentata de curand, Mercedes trebuie sa se descurce cu actuala transmisie cu sapte trepte. Datorita cuplului enorm de 700 Nm, pauzele la schimbarea vitezelor sunt mai scurte ca la alte modele Mercedes, deoarece motorul ascunde relativa lentoare a cutiei. |n schimb, motorul  V8 bi-turbo impresioneaza prin forta si rafinament in functionare si, in plus, este mai economic decat cel de la BMW. Gratie cutiei automate cu 8 trepte, BMW are un grup motopropulsor mai echilibrat, combinatia motor-cutie fiind geniala. Schimbarile ultrarapide si aproape insesizabile ale vitezelor ofera un confort de propulsie aproape perfect. De asemenea, si motorul de la Seria 7 e excelent. Cu 450 CP si un cuplu de 650 Nm, sunt suficiente miscari foarte fine cu piciorul drept pentru a se atinge in cateva secunde orice viteza pana la 250 km/h. Porsche este singurul ce vine cu un motor cu 6 cilindri –  o creatie complet noua -, care este combinat standard cu o cutie cu dublu ambreiaj PDK cu 7 trepte. Aceasta combinatie neobisnuita in clasa de lux functioneaza excelent in cotidian, chiar daca motorul cu 6 cilindri se abate de la norme in ceea ce priveste zgomotul in functionare relativ aspru. |n orice caz, motorul mai mic aduce unele avan taje la benzinarie: printr-un consum in test de 11,2 l/100 km, Panamera este mai economic cu 0,5 l/100 km decat BMW.

Lungul Panamera e excesiv de scump, BMW si Mercedes au preturi rezonabile pentru acest nivel de lux

In clasa de lux nu te poti astepta la oferte speciale si toti candidatii din test au preturi de peste 100.000 de euro. La pretul de baza, cel mai ieftin e BMW, cu 107.632 de euro pentru versiunea lunga 750 Li. Diferenta fata de Mercedes este rezonabila, de circa 6.000 de euro, dar Porsche e mai scump cu aproape 38.000 de euro! Exagerat! La preturile comparate, dotarile standard complete ale lui Panamera Executive il mai apropie pe acesta de competitori, dar tot ramane o diferenta de 32.000 de euro fata de BMW si de 26.000 de euro fata de Mercedes. In plus, BMW vine cu reviziile gratuite pana la 100.000 km. Porsche are un avantaj, pentru ca datorita cilindreei sub 3 litri nu intra in incidenta noii taxe de lux pentru motoare peste 3 litri. Dar la cat costa, BMW si Mercedes sunt clar mai ieftine si cu taxa de lux inclusa. In final, BMW si Mercedes termina la egalitate, dupa o lupta stransa. In multe domenii, Mercedes e mai bun decat predecesorul sau, dar are si unele slabiciuni la virtutile clasice unui Mercedes. BMW nu ofera confortul scaunelor, nu are extravaganta si nu e la fel de spectaculos precum Mercedes, dar eficienta sa e maxima.

 

1.  BMW 750 Li 502 puncte

BMW a upgradat perfect Seria 7: are cea mai buna ergonomie, iar grupul motopropulsor e aproape perfect. Este si cel mai ieftin, dar mai multa diferentiere la interior de Seria 5  nu ar fi stricat.

2.  Mercedes S 500 Lung 502 puncte

Noua Clasa S impresioneaza prin cel mai bun confort al scaunelor in spate si prin cel mai redus nivel de
zgomot. Motorul e potent si economic. Minusuri la
ergonomie si la limitele trenului de rulare.

3.  Porsche Panamera 4S Executive  481puncte

Agil si sportiv, insa caroseria mai scunda si suspensia sport nu sunt pe tipicul clasei de lux, dar se potrivesc perfect profilului marcii. In schimb, este exagerat de scump, tipic pentru un Porsche

Verdict

Asteptam o victorie clara a Clasei S, dar, in final, s-a consemnat un rezultat egal, echitabil, desi Mercedes a castigat la capitolul caracteristici tehnice. De ce nu s-a impus Clasa S?  Pentru ca trenul de rulare scump Magic Body Control are unele limitari, ergonomia putea fi mai buna si cutia automata cu 7 trepte nu se ridica la inaltimea motorului. |nsa in curand vom vedea noua cutie automata cu 9 trepte, care va schimba datele problemei. In schimb, niciun concurent nu este atat de silentios ca Mercedes si nu ofera sistemul de scaune ultrasofisticate si ultraconfor-
tabile de la Mercedes. BMW prezinta mai multa maturitate si convinge cu grupul motopropulsor echilibrat. Dar ambianta este prea apropiata de Seria 5, nu are extravaganta Clasei S si nu ruleaza la fel de silentios ca aceasta. Costurile zero de intretinere l-au ajutat sa ajunga pe locul 1, la egalitate cu Mercedes. Porsche Panamera este conceput prea sportiv pentru a putea castiga un comparativ in acest segment. Panamera este singurul din test cu un motor cu 6 cilindri, care,
impreuna cu comportamentul agil si sigur, il face sa fie perceput aproape ca o masina sport. |nsa diferenta de pret fata de versiunile cu ampatament scurt este exagerata.

[table id=434 /]

 

 

Adaugă un comentariu

Articole similare