Modificarile din codul rutier

Codul rutier a fost modificat, noile reglementari stipuland obligativitatea obtinerii de permis pentru scutere si ATV-uri dar si obligativitatea vizitei medicale la reinnoirea permisului.

 

Printre modificarile noului Cod Rutier se numara obligativitatea obtinerii permisului pentru scutere, ATV-uri si vehicule a caror viteza maxima nu depaseste 45 km/h, iar capacitatea cilindrica nu este mai mare de 50 de centimetri cubi. Examenul pentru obtinerea permisului pentru scutere cuprinde doua probe: una teoretica, de evaluare a cunostintelor, si una practica, de verificare a aptitudinilor.

De asemenea, conducatorii auto vor fi obligati sa efectueze vizita medicala  la reinnoirea permisului.

Prezentam mai jos categoriile de vehicule care au dreptul sa circule pe drumurile publice.

 

Categoria AM:

Mopede cu doua roti, a caror viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care sunt echipate cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric.

Categoria A1

Motociclete din categoria A1 fara atas, cu o putere a motorului de maximum 11 kW si cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, care pot atinge o viteza de cel putin 90 km/h. Daca motocicleta este actionata de un motor cu ardere interna, capacitatea cilindrica a motorului trebuie sa fie de cel putin 120 cmc, fiind admisa o toleranta in minus de cel mult 5 cm3. Daca motocicleta este actionata de un motor electric, raportul putere/greutate al vehiculului trebuie sa fie de cel putin 0,08 kW/kg.

Categoria A2

Motocicleta fara atas, cu o putere a motorului de cel putin 20 kW, dar de maximum 35 kW si cu un raport putere/greutate care nu depaseste 0,2 kW/kg. Daca motocicleta este actionata de un motor cu ardere interna, capacitatea cilindrica a motorului trebuie sa fie de cel putin 400 cmc, fiind admisa o toleranta in minus de cel mult 5 cmc. Daca motocicleta este actionata de un motor electric, raportul putere/greutate al vehiculului trebuie sa fie de cel putin 0,15 kW/kg.

Categoria A

Motocicleta fara atas, a carui masa fara incarcatura este mai mare de 180 kg, cu o putere a motorului de cel putin 50 kW. Statul membru poate accepta o toleranta de 5 kg sub masa minima obligatorie. Daca motocicleta este actionata de un motor cu ardere interna, capacitatea cilindrica a motorului trebuie sa fie de cel putin 600 cm3, fiind admisa o toleranta in minus de cel mult 5 cmc. Daca motocicleta este actionata de un motor electric, raportul putere/greutate al vehiculului trebuie sa fie de cel putin 0,25 kW/kg.

Categoria B:

Vehicule din categoria B, cu patru roti, care pot atinge o viteza de cel putin 100 km/h.

 Categoria BE:

Ansamblu compus dintr-un vehicul de examen din categoria B si o remorca cu masa maxima autorizata de cel putin 1000 kg, care poate atinge o viteza de cel putin 100 km/h si care nu se incadreaza la categoria B; compartimentul de marfa din remorca consta dintr-un corp inchis care este cel putin tot atat de lat si inalt ca si autovehiculul; corpul inchis poate fi, de asemenea, putin mai ingust decat autovehiculul, cu conditia ca vederea in spate sa fie posibila doar prin utilizarea oglinzilor retrovizoare exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie prezentata cu o masa totalaminima reala de 800 kg.

 Categoria B1:

Cvadriciclu cu motor care poate atinge o viteza de cel putin 60 km/h.

Categoria C:

Un vehicul din categoria C cu masa maxima autorizata de cel putin 12 000 kg, cu lungimea de cel putin 8 m, cu latimea de cel putin 2,40 m si care poate sa atinga o viteza de cel putin 80 km/h; care este prevazut cu sistem de prevenire a blocarii rotilor in timpul franarii (ABS) si cu un sistem de transmisie care presupune o selectie manuala a vitezelor de catre conducatorul auto si cu aparatura de inregistrare, conform cu definitia din Regulamentul (CEE) nr.3821/85; compartimentul de marfa din remorca consta dintr-un corp inchis care este cel putin tot atat de lat si de inalt ca si cabina; vehiculul trebuie prezentat cu o masa totala minima reala de 10000 kg;

Categoria CE:

Un vehicul articulat sau un ansamblu compus dintr-un vehicul de examen din categoria C si o remorca cu lungimea de cel putin 7,5 m; atat vehiculul articulat, cat si ansamblul au o masa maxima autorizata de cel putin 20 000 kg, o lungime de cel putin 14 m si o latime de cel putin 2,40 m, pot atinge o viteza de cel putin 80 km/h, sunt prevazute cu sistem de prevenire a blocarii rotilor in timpul franarii (ABS), sunt echipate cu un sistem de transmisie care presupune o selectie manuala a vitezelor de catre conducatorul auto si cu aparatura de inregistrare, conform cu definitia din Regulamentul (CEE) nr.3821/85; compartimentul de marfa din remorca consta dintr-un corp inchis care este cel putin tot atat de lat si de inalt ca si cabina; atat vehiculul articulat, cat si ansamblul trebuie prezentate cu o masa totala minima reala de 15000 kg.

Categoria C1:

Un vehicul din subcategoria C1 cu masa maxima autorizata de cel putin 4000 kg, cu o lungime de cel putin 5 m si care poate sa atinga o viteza de cel putin 80 km/h; prevazut cu sistem de prevenire a blocarii rotilor in timpul franarii (ABS), echipat cu aparatura de inregistrare in conformitate cu Regulamentul (CEE) nr.3821/85; compartimentul de marfa din remorca consta dintr-un corp inchis care este cel putin tot atat de lat si inalt ca si cabina.

Categoria C1E:

Un ansamblu alcatuit dintr-un vehicul de examen din subcategoria C1 si o remorca cu masa maxima autorizata de cel putin 1250 kg; acest ansamblu are lungimea de cel putin 8 m si poate sa atinga o viteza de cel putin 80 km/h; compartimentul de marfa al remorcii consta dintr-un corp inchis care este cel putin tot atat de lat si inalt ca si cabina; de asemenea, corpul inchis poate sa fie putin mai ingust decat cabina, cu conditia ca vederea in spate sa fie posibila doar prin utilizarea oglinzilor retrovizoare exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie prezentata cu o masa totala minima reala de 800 kg.

Categoria D:

Un vehicul din categoria D cu lungimea de cel putin 10 m, cu latimea de cel putin 2,40 m si care  poate atinge o viteza de cel putin 80 km/h; prevazut cu sistem de prevenire a blocarii rotilor in timpul franarii (ABS), echipat cu aparatura de inregistrare in conformitate cu Regulamentul (CEE) nr.3821/85.

 Categoria DE:

Un ansamblu compus dintr-un vehicul de examen din categoria D si o remorca cu masa maxima autorizata de cel putin 1250 kg, latimea de cel putin 2,40 m si care poate atinge o viteza de cel putin 80 km/h; compartimentul de marfa al remorcii consta dintr-un corp inchis care are cel putin 2 m latime si 2 m inaltime; remorca trebuie prezentata cu o greutate totala minima reala de 800 kg.

 Categoria D1:

Un vehicul din subcategoria D1 cu masa maxima autorizata de cel putin 4000 kg, cu lungimea de cel putin 5 m si care poate sa atinga o viteza de cel putin 80 km/h; prevazut cu sistem de prevenire a blocarii rotilor in timpul franarii (ABS), echipat cu aparatura de inregistrare in conformitate cu Regulamentul (CEE) nr.3821/85.

 Categoria D1E:

Un ansamblu compus dintr-un vehicul de examen din subcategoria D1 si o remorca cu masa maxima autorizata de cel putin 1250 kg, care poate atinge o viteza de cel putin 80 km/h; compartimentul de marfa din remorca consta dintr-un corp inchis care are cel putin 2 m latime si 2 m inaltime; remorca trebuie prezentata cu o masa totala minima reala de 800 kg.

 Categoria Tb:

Troleibuze din dotarea unitatilor de transport calatori, care corespund normelor tehnice prevazute de reglementarile legale in domeniu.

 Categoria Tv:

Tramvaie din dotarea unitatilor de transport calatori, care corespund normelor tehnice prevazute de reglementarile legale in domeniu.

 Categoria Tr:

Tractor pe roti, cu cel putin doua axe, utilizat pentru executarea de lucrari precum si pentru tractarea unor remorci folosite pentru transportul de persoane sau bunuri. Vehiculele de examen din categoriile BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 si D1E care nu respecta criteriile minime mentionate mai sus, dar care au fost in uz la data sau inaintea datei de intrare invigoare a Directivei 2006/126 CE, respectiv 19 ianuarie 2006, pot fi folosite inca o perioada care nu depaseste zece ani de la aceasta data.

 

Adaugă un comentariu