Vanzari Ianuarie 2009 – Prabusire, nu scadere

Criza economica se resimte puternic si la nivelul vanzarilor de masini noi. In ianuarie 2009, piata din Romania s-a contractat cu 63,9%.

Restrangerea accesului la creditare si cresterea exagerata a dobanzilor au afectat serios vanzarile de masini noi. Dupa ce si-au ingrosat ani de zile profiturile prin comisioane ascunse si dobanzi, bancile prezente in Romania nu vor sa renunte la profiturile uriase si au marit dobanzile la un nivel greu de acceptat. Comparativ cu SUA, unde noua administratie americana a redus dobanzile, la noi au crescut de doua ori. In aceste conditii, programul Rabla si taxa de inmatriculare trec pe planul al doilea. Sunt tot mai putini cei care isi permit sa ia un credit si sa-l plateasca apoi de 2,5-3 ori pe o perioada de 5-8 ani.

Nu doar marcile cu modele foarte ieftine sunt afectate, ci practic toata piata. Din topul primilor 11 importatori din 2008, opt inregistreaza scaderi uriase in prima luna a lui 2009: Toyota 79,5%, Kia 77%, Ford 77,1%, Opel 75,7%, Chevrolet 72,5%, Skoda 71,9%, Renault 65,7%, Fiat 61,9%.

Doar trei importatori au trecut mai usor peste socul crizei. VW a pierdut doar 35,2% din vanzari, Peugeot doar 29,1%, iar, surprinzator, Hyundai este singurul mare jucator care a incheiat luna ianuarie 2009 pe plus. Astfel, cei trei amintiti mai sus si-au sporit cota de piata. Sa notam si plusul lui Suzuki, datorat noii organizari a importatorului si faptului ca a venit timpul modelelor mici, ieftine si economice.

Skoda a pierdut suprematia de cea mai vanduta marca de import in favoarea unei alte firme din concernul VW. Marca VW a dominat autoritar vanzarile din ianuarie 2009, avand o cota de piata in crestere, de 12,9%, fata de 7,6% in intreg anul 2008. Gratie vanzarilor mai bune ca in ianuarie 2008, Hyundai a urcat pe locul al doilea, detronand Renault si Skoda.
 

Desi exista teoria ca marcile premium nu sunt afectate de criza, vanzarile acestora au scazut si ele dramatic. Vanzarile Mercedes s-au redus cu 70,1%, cele ale lui BMW cu 64,9%, in timp ce Audi a avut cea mai mica scadere, dar totusi majora, de 48,3%. Per total insa, piata de masini premium s-a restrans dramatic, cel mai vandut model premium in ianuarie 2009 fiind BMW X6 cu 36 unitati.

Si marca nationala Dacia sufera enorm din cauza crizei. In ianuarie, vanzarile s-au redus cu 71,9%, de la 5.862 unitati in ianuarie 2008, la doar 1.645 in ianuarie 2009. Noroc cu cele 521 unitati Sandero, pentru ca vanzarile de Logan si Logan MCV au scazut sub media generala (minus 83%, respectiv 74,6%).Cota de piata a Dacia a scazut ingrijorator, la doar 23,1%.

SUV-urile inca in top
In prima luna din 2009, vanzarile de SUV-uri nu au scazut la fel de dramatic ca restul segmentelor, avand chiar cea mai mica reducere, de doar 43,1%, de la 1.412 la 804 unitati.

 

Criza economica afecteaza vanzarile de modele diesel. Teoretic mai scumpe decat cele pe benzina echivalente, ponderea dieselului continua sa scada, criza fiind doar o cauza suplimentara care se suprapune peste pretul motorinei si pretul in crestere al versiunilor diesel. Ponderea dieselului s-a redus la 41,4% din totalul pietei si a scazut sub 50% din totalul pietei de import.

 

 

Adaugă un comentariu