Drive test Renault Clio RS – turbo in loc de aspirat

Hot-hatch-urile sunt un simbol si un etalon pentru performanta, iar cu noul Clio RS, Renault are cu ce sa se mândreasca.

De fiecare data când scriu despre un model Renault ce poarta si denumirea RS nu ma pot gândi decât la ce treaba excelenta fac inginerii acestei divizii. Practic, oricât ma straduiesc, nu-mi aduc aminte sa fi mers cu un model RS care sa nu fi fost la inaltime. Si am mers cu toate, fara exceptie. De acum, intrebarea care mi-o pun este: cât de bun poate fi urmatorul RS?

Acum câteva luni am mers pentru prima data cu noul Clio RS pe un circuit de viteza din Spania. Acolo am testat tot ceea ce inseamna noua tehnologie utilizata si am putut vedea limitele acestei masini. Recent, am testat din nou Clio RS pe circuitul de la AmcKart si am fost mai aproape de latura in care descoperi agilitatea si reactiile la limita, nu viteza pura, asta datorita configuratiei pentru cursele de cart a circuitului din Pipera. Acum, Clio RS este testat pentru prima data in conditii de trafic normale in România.

In materie de sportivitate, vechiul Clio RS este o referinta. Avea de toate. Era usor si agil, foarte controlabil, extrem de rapid in viraje si transmitea tot ceea ce tinea de comportament soferului sau. Motorul aspirat se tura pâna peste 7000 rpm, iar cutia manuala era foarte precisa. Asadar, stacheta era deja ridicata foarte sus. Insa noul Clio RS nu a fost ajustat sau imbunatatit, ci schimbat radical si când spunem asta, nu ne referim la caroseria sa noua si atragatoare. Nu. Tehnologia din noul Clio RS este complet noua. Motorul aspirat de 2 litri, care dezvolta 200 CP, a fost inlocuit de unul turbo cu o cilindree de 1,6 litri, tot de 200 CP, dar cu o valoare de cuplu maxim mult mai buna. Desi cutia manuala este o experienta unica intr-un hot-hatch, noul Clio RS a renuntat complet la aceasta transmisie. In echiparea standard este oferita doar o cutie EDC, cu dublu ambreiaj si 6 trepte, care schimba uimitor de repede treptele si care ofera mai mult confort in traficul aglomerat din orase. Aceasta dispune de un mod complet manual, in care treptele sunt schimbate numai când soferul actioneaza padelele din spatele volanului (disponibil atunci când este selectat modul Race si sistemul de tractiune al stabilitatii decuplat). Fata de vechiul model, care suferea din lipsa de cuplu la turatii joase, noul angrenaj cutie-motor este mult mai elastic, in special datorita ofertei de cuplu generoase la turatii joase, care faciliteaza deplasarea prin traficul urban. Clio RS este mult mai prietenos si mai usor de condus in oras. Dar nu numai. Pe circuit sau pe drumurile virajate de la munte, situatia este similara. Acum nu mai trebuie sa muncesti cu schimbatorul de viteze pentru a fi mereu in palierul 4500-7000 rpm, ci doar apesi clapetele din spatele volanului pentru a schimba treptele. Trenul de rulare complet schimbat asigura mai multa tractiune si comunica mai bine ce se intâmpla cu masina la limita. Totul pare mult mai usor acum, mai previzibil, efortul depus pentru a merge repede fiind mai mic. Directia este si ea perfect ajustata pentru un asemenea stil de mers, fiind directa si cu o demultiplicare scurta. Vechiul Clio RS era ca o bestie mica ce merge nebuneste, cel nou este ca un sportiv de performanta care face totul cu usurinta, fara sa para ca depune efort, chiar daca se manifesta la cel mai inalt nivel.

Desi nu este ceea ce cauta un client normal pentru aceasta categorie de masini, confortul a fost si el atent studiat. Trenul de rulare este in continuare rigid, dar este mai iertator si putin mai elastic. Totusi, denivelarile scurte sunt trecute abrupt si destul de dur, asa ca nu asteptati prea mult la acest capitol. La interior, Clio RS ofera scaune sport Recaro, un volan pe care mâinile se asaza perfect si finisari specifice gamei RS, iar exteriorul beneficiaza de elemente de design mai agresive decât la modelul de serie, dar si de elemente de performanta, precum jantele cu anvelope late si sistemul de frânare de mari dimensiuni, cu etrieri foarte vizibili. Clio RS are un pret de pornire pentru România de 22.000 de euro cu TVA.

 

Verdict

Clio RS ofera ceea ce are mai bun de oferit in acest moment divizia RS a celor de la Renault. Noul angrenaj motor-cutie este superior celui vechi, atât dinamic, cât si ca eficienta si usurinta in utilizare. Din punct de vedere al sportivitatii, Clio RS ramâne un etalon, fiind foarte rapid, agil si placut in conducere.

Adaugă un comentariu