Alfa 159 1.8 TBi – Pumn de catifea

Se intorc timpurile de glorie la Alfa Romeo. Alfa 159, cu noul motor turbo de 1742 cmc, nu este doar un omagiu adus lui 1750 berlina lansat in 1968, ci si o piesa de tehnologie de inalta clasa.

Astazi, politica de reducere a cilindreei (downsize), combinata cu supraalimentarea, este la ordinea zilei. Pe acest drum se inscrie si Alfa Romeo cu noul motor turbo de 1,8 litri si 200 CP, care inlocuieste fostul propulsor aspirat de 2,2 litri si 185 CP. Noul motor este disponibil pentru 159, Brera si Spider.

Este un motor complet nou, care aminteste, prin cilindreea sa, de propulsorul celebrelor Alfa 1750 berlina din 1968 si Alfa 75 turbo din 1986. Acesta dezvolta 118 CP in versiune aspirata si 155 CP in versiune turbo, dintr-o cilindree de 1779 cmc. Insa similitudinile cu acel motor se opresc aici, pentru ca noul propulsor este o constructie moderna si novatoare.

Alfa reuseste sa obtina o putere de 200 CP si un cuplu maxim de 320 Nm inca de la 1.400 rpm, dintr-o cilindree de doar 1,8 litri. Spre comparatie, mult premiatul „Motor al anului“ de 2 litri turbo de la VW obtine dintr-o cilindree mai mare tot 200 CP, dar un cuplu mai mic, de numai 280 Nm, atins la o turatie mai inalta, de 1.800 rpm. Sunt cifre magulitoare, dar oare se regasesc ele si in practica sau sunt doar pe hartie?

La prima proba de condus, acest motor dovedeste un potential uimitor, din mai multe privinte. Iar masina, in totalitate, ne arata o noua fata a lui Alfa. Nu mai vorbim de o masina extrema, ci suntem la volanul unei limuzine sportive. Motorul nu explodeaza practic la apasarea pedalei, ca un motor de Subaru cu turbo de moda veche, care nu simte nimic sub 1.800 rpm si apoi se catapulteaza.

Asa cum arata si datele tehnice, motorul Alfa dovedeste o forta de impingere exceptionala de la turatii mici, liniara si progresiva, demonstrand ca, intr-adevar, cuplul de 320 Nm disponibil de la 1.400 rpm nu e doar pe hartie. Nu se simte deloc cand intra in functie turbina, de parca ar fi vorba de un motor aspirat de inalta turatie. Se aude insa discret, in planul doi, suieratul superb al turbinei, semn ca suntem la volanul unei masini cu adevarat emotionale. Iar de la 2.000 rpm in sus, motorul continua sa dezvolte o forta constanta impresionanta, care nu se opreste decat pe la 6.500 rpm. Care este secretul acestui cuplu omniprezent pe o plaja de aproape 5.000 rpm?

Cunoscuti pentru inventivitatea si expertiza in materie de motoare, specialistii de la Alfa au adoptat un sistem special de distributie variabila, atat pentru admisie, cat si pentru evacuare. Intre 1.000 si 1.800 rpm, atat supapele de admisie, cat si cele de evacuare sunt deschise, astfel ca aerul de admisie – deja comprimat de turbina – creeaza un flux suplimentar de energie la iesirea prin supapa de evacuare, catre turbina actionata de gazele de evacuare. Cantitatea de aer de admisie sub presiune, care iese prin supapa de evacuare, este mica, dar reduce substantial intarzierea la intrarea in functiune a turbinei.

Timpul de deschidere suprapusa a supapelor de admisie si evacuare se reduce treptat, de la 1.000 pana la 2.000 rpm, regim peste care motorul functioneaza ca unul normal.

De asemenea, motorul Alfa utilizeaza un sistem novator de injectie directa, care injecteaza combustibilul nu doar pe timpul de admisie. Imediat ce se termina faza de ardere si gazele de esapament sunt evacuate, o mica cantitate de combustibil este injectata si combinata cu oxigenul ramas, cauzand o expulzare si mai puternica a gazelor de esapament. Acest lucru asigura antrenarea turbinei de evacuare cu si mai multa energie.


Indicator pentru presiunea din turbina

Toate aceste inovatii fac ca noul motor sa fie extrem de placut in functionare, pentru ca are vigoare si la turatii mici, sub 1.500 rpm. Este ideal de condus si in oras, unde este foarte elastic, nefiind nevoie de prea multe schimbari de trepte. Iar cand se doreste actiune, acesta reactioneaza progresiv si liniar. De apreciat si faptul ca, in ciuda celor 200 CP pe puntea fata, Alfa 159 are o buna tractiune, si influentele in directie sunt aproape zero.

Nu putem incheia fara a remarca confortul foarte bun al suspensiei, de catifea am spune. Alfa nu mai este masina sport inconfortabila, ci o limuzina sport confortabila. Iar interiorul are tusa inconfundabila Alfa. Nu avem la dispozitie un spatiu prea generos, dar cu siguranta si cei care nu sunt fani ai marcii vor fi incantati de cadranele cu margine cromata, cu o tusa colorata in rosu, si de indicatorul care arata presiunea in turbina.

Iar designul exterior este cu adevarat o piesa de arta. In timpul testului nostru, o doamna intr-un BMW Seria 3 Coupe de ultima generatie privea cu jind la limuzina Alfa 159. Ce dovada mai buna vreti?!

Adaugă un comentariu