CONTACT BMW M550d xDrive

BMW este unul dintre cei mai apreciati constructori de motoare din lume, iar acum creeaza o noua capodo­pera tehnologica. Am testat noul M550d xDrive, propulsat de un diesel de 3 litri cu 381 CP si 740 Nm.

 

Constructorul bavarez ne arata inca o data de ce, in centrul de presa de la Garsching, de langa München,  are o vitrina plina cu zeci de trofee primite in competitia „Engine of the Year“. Desi in ultimii ani specialitatea inginerilor de la BMW in materie de motoare a adus premii la categoriile in care au concurat propulsoarele pe benzina, acum este timpul pentru o lectie despre motoare cu aprindere prin compresie.

Dupa ce a dus la maximul eficientei sistemul de supraalimentare cu doua turbine pentru motoarele diesel, BMW a gandit pasul urmator. Desi pare in prima faza o solutie  oarecum fortata, bavarezii au dezvoltat un motor diesel care este ajutat sa dezvolte puterea maxima de trei turbine, solutie unica in acest moment pentru un automobil de serie. La baza gasim acelasi propulsor de 3 litri cu 6 cilindri in linie care este regasit in mai multe versiuni de putere: 245 CP (turbo), 306 si 313 CP (bi-turbo). Pe acesta, BMW a grefat ultimele tehnologii, astfel incat gasim in premiera un sistem de injectie cu injectoare piezo ce functioneaza la 2200 bari, dar si turbinele TwinPower pentru un raspuns extrem de rapid la solicitari. Rezultatele in cifre? 381 CP, 740 Nm si o linie rosie care se afla la 5400 rpm. In practica, M550d xDrive accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 4,7 secunde, totul cu un consum mediu de doar 6,3 l/100 km. Rezultatele tehnologiei de varf se vad si in faptul ca noul propulsor reuseste sa atinga standardele de poluare Euro 6. Proba conducerii te face sa devii si mai mult impresionat. Motorul functioneaza extrem de silentios si de rafinat, iar sunetul de diesel este foarte putin perceptibil doar la ralanti. Insa, in sarcina totul se schimba. Sunetul motorului este gros, plin si cu greu mai poate fi corelat cu cel al unui motor diesel. Din punct de vedere dinamic este greu sa gasesti ceva care sa nu-ti placa. In orice moment, cuplul disponibil este impresionant, incat reprizele sunt fabuloase si nu difera prea mult faptul ca accelerezi de la 60 la 100 km/h sau de la 220 la 250 km/h. In plus, cutia de viteze automata cu 8 trepte pare ca o manusa pentru acest motor si uimeste cu rapiditatea cu care schimba in modul sport, dar si cu finetea cu care functioneaza in modul normal. Totusi, motorul nu este totul. 

 

 

Primul model care beneficiaza de noul propulsor este Seria 5 si nu doar ca un model normal, ci ca unul care da nastere unei noi familii: BMW M Performance Automobiles. M550d poate fi numit un mini-M5, pentru ca preia trenul de rulare de la 550i (singurul model mai puternic), dar utilizeaza alte arcuri si amortizoare, dar si bare anti-ruliu optimizate pentru a creste nivelul de dinamica peste celelalte modele „civile“. Mai mult, acest motor este oferit doar in combinatie cu sistemul de tractiune integrala xDrive, care permite ca uriasul cuplu sa poate fi disponibil in orice moment datorita tractiunii de exceptie. Totusi, M550d xDrive pastreaza caracterul viu al modelelor cu tractiune spate, avand o setare in care cuplul merge uneori aproape integral catre puntea spate. Cireasa de pe tort o reprezinta pachetul optic, care aduce spoilere fata si spate modificate, un eleron discret, evacuari de mari dimensiuni si un interior ce contine elemente de personalizare M. Pretul pentru M550d xDrive, deja disponibil in Romania, este de 85.312 euro cu TVA.

Cum functioneaza cele trei turbine

Inovatorul sistem de supraalimentare folosit de motorul lui M550d foloseste trei turbine, dar intr-o secventa cel putin interesanta. Imediat dupa turatia de ralanti, prima turbina (1) care intra in functiune este una de dimensiuni mici, de mare presiune, cu o inertie scazuta, ce asigura un raspuns aproape instantaneu la apasarea pedalei de acceleratie. Dupa turatia de 1500 rpm, a doua turbina (2) care incepe sa functioneze este cea mai  mare dintre cele trei. In jurul turatiei de 2700 rpm, aceasta are nevoie de un volum de gaze de evacuare mai mare pentru a-si creste eficienta, astfel incat o clapeta se deschide si redirectioneaza de la turbina mica, deja activa, un flux mai mare la cea de mari dimensiuni. Simultan, cea de-a treia turbina (3), tot de dimensiuni mici, intra in functiune pentru a pompa in camera de combustie si mai mult aer comprimat. Pana la turatia de 5400 rpm, unde injectia este taiata, cele trei turbine (toate cu geometrie variabila) functioneaza impreuna.

taguri
Adaugă un comentariu