CONTACT Mazda CX-5 CD-150

Mazda dovedeste cu CX-5 ca o sabie de samurai poate fi folosita fara probleme si pentru treburile casnice. Cu rezultate foarte bune, chiar.

 Modelele Mazda din ultimii ani au fost apreciate pentru design si placerea oferita celui de la volan, dar au primit critici in special pentru trenul de rulare rigid si interioarele neinspirate. Mazda a investit masiv in schimbarea acestei perceptii, rezultatul fiind sintetizat in pachetul de tehnologii SkyActiv. Practic, Mazda a regandit trenurile de rulare, motorizarile si caroseriile modelelor sale viitoare. Primul exponent al noului curent de la Mazda este CX-5, acesta fiind si primul beneficiar al limbajului de design KODO – Soul of Motion.

Din punctul de vedere al utilizatorului, lucrurile sunt mult mai simple. Chiar daca designul KODO nu arata la fel de spectaculos pe CX-5 pe cat arata pe Shinari sau Takeri, este evident ca SUV-ul compact Mazda nu este un model banal. Interiorul reprezinta, insa, cea mai mare surpriza. Calitatea materialelor este nu doar cea mai buna din gama Mazda, ci si una dintre cele mai bune din clasa. Iar ergonomia este acum la un nivel ridicat, cu noua plansa de bord simpla si functionala. Mazda a scapat, in sfarsit, de multiplele ecrane de diferite forme si culori. Iar aceasta calitate este dublata de o functionalitate foarte buna. Scaunele Karakuri se rabat individual in podea (40:20:40) prin actionarea unei parghii din portbagaj, rezultand o podea perfect plana. Volumul portbagajului variaza intre 504 litri si 1.620 de litri cu scaunele rabatate. Toate acestea le cunoastem deja de la modelul pe benzina, pe care l-am testat anterior.

Noutatea o constituie insa motorizarea diesel SkyActiv-D, care este disponibila in doua versiuni de putere – 150 CP, respectiv 175 CP. Unitatea de 2,2 litri pastreaza blocul motor al dieselului familiar de la Mazda6 si CX-7, dar are camere de ardere modificate, control variabil al deschiderii supapelor de evacuare si un raport de compresie neobisnuit de mic pentru un diesel, de 14:1. Aceste modificari permit atingerea unui nivel scazut al emisiilor, reusind incadrarea in standardul Euro 6 fara sa foloseasca un catalizator selectiv costisitor. 

 Am avut ocazia sa conducem motorul cu putere standard (150 CP) si cutie manuala si cel de 175 CP cuplat la transmisia automata cu sase rapoarte SkyActiv-Drive, ambele in configuratia cu tractiune integrala. Pentru cei care apreciaza sentimentul de control pe care ti-l da cutia manuala, motorul de 150 CP reprezinta o alegere echilibrata, cu un raspuns liniar pe o gama larga de turatii si un gol turbo aproape insesizabil. Pentru aceleasi performante dinamice, cutia de viteze automata necesita dieselul mai puternic, de 175 CP. Japonezii au reusit cu SkyActiv-Drive sa ofere o cutie automata compacta si foarte placuta in exploatare. Schimbarea treptelor se face lin, dar rapid, chiar si in cazul retrogradarilor. Pentru eficienta maxima, cutia poate bloca oricare dintre trepte, ceea ce limiteaza patinarea in convertizorul de cuplu.

Trenul de rulare al lui CX-5 reprezinta a doua surpriza placuta. Nicio urma de rigiditate a suspensiei, aceasta este acum foarte supla, absorbind docila denivelarile. Confortul este foarte bun, fara sa afecteze tinuta de drum in viraje. CX-5 ar putea fi considerata chiar agila, daca directia ar fi putut oferi ceva mai mult feedback si nu ar fi avut o consistenta clisoasa. Confortul suspensiei merge mana in mana cu insonorizarea foarte buna. Zgomotele de rulare sunt bine amortizate, la fel ca si cele din compartimentul motor. In schimb, zgomotul la vant este destul de prezent, in special cand acesta bate din lateral.

Adaugă un comentariu