Kia Sportage Mild Hybrid – Economia nu-i chiar ieftină!

Vrem de toate la un loc: spațiu, polivalență, putere, consum redus și (de ce nu?) rafinament. Semnat – un grup de clienți de „SUV-uri familiale mainstream“… Fiind contextul stabilit, să aflăm cum a reușit să se descurce Kia Sportage Mild Hybrid.

Propulsia de tip „mild hybrid” merită toată atenția, deși denumirea sugerează că ar fi ceva „nici prea-prea, nici foarte-foarte” – mai relevant spus: o soluție de compromis între clasicismul motorizărilor cu ardere internă și pretențiile mai mari ale sistemelor de propulsie de tip „plug-in hybrid” sau electric, având motor termic pe post de „range extender”. Așa vede cineva care nu ține cont de complexitatea și prețul mare pe care respectivele configurații tehnice le au în comparație cu mai puțin radicalul gen „mild hybrid”.

Are acest sistem de propulsie oarece argumente ale sale care să fie convingătoare? Categoric, da! Începem cu performanțele: contribuția unui motor electric la propulsarea mașinii dă rezultate clar superioare (în materie de performanțe și consum) față de cazul în care treaba ar fi revenit doar motorului cu ardere internă. În general, sistemele „mild hybrid” nu au nevoie de pachete mari de baterii, deci spațiul ocupat în interiorul caroseriei de acestea ar putea fi trecut cu vederea, ca și suplimentul inerent de masă proprie al automobilului. În fine, complexitatea tehnică nu e năucitoare (pentru realizarea unui „mild hybrid” se pot folosi grupuri motopropulsoare convenționale deja disponibile), deci nici prețul nu va fi exagerat.

La Sportage, legătura dintre starter-generator și motorul diesel se face cu o curea dințată. Tracțiunea este integrală, iar cutia de viteze prin care trece înspre roți fluxul de forță motrice este automată cu 8 trepte. Schimbarea treptelor este promptă și cursivă. Eficiența programului automat al cutiei face aproape nejustificabilă orice intervenție manuală în schimbări, deși aceasta este posibilă. Faptul e cu atât mai respectabil, cu cât puterea livrată către cutia de viteze provine din două surse: motorul cu benzină și motorul electric. Ca urmare, în programul de gestiune al cutiei de viteze au trebuit să fie bine integrate mai multe feluri de dozare a accelerației, cu caracteristicile de cuplu aferente. Confirmăm că această integrare a fost un succes real. Inedit: în cazul în care se cer răspunsuri alerte prin apăsarea hotărâtă a pedalei de accelerație nu se va simți niciun fel de turbo-lag (întârziere la răspuns din partea dieselului), deoarece motorul electric compensează printr-o reacție rapidă. La fel, când funcția start-stop este activă în traficul urban și se pleacă de pe loc, mașina începe să se miște înainte ca motorul diesel să fi fost repornit. În acest caz, motorul electric intervine simultan pe două fronturi: mișcă vehiculul de pe loc și pornește dieselul. Privind anume această situație, este adevărat că se poate simți o oarecare smucitură, mai ales dacă omul de la volan a cerut un demaraj în manieră alertă.

La suspensie, sportivitatea a avut prioritate în fața confortului la rulare. Ambianța în mers e, în general, silențioasă. Numai urcarea în ture către regimul maxim pune în evidență sunetul motorului la un nivel mai ridicat decât ar fi fost preferabil. Amprenta diesel a sonorității sale e sesizabilă numai la rece și în regim de ralanti.

Pentru că pachetul de baterii care servește scopul agregatului electric de tip generator-motor integrat se află într-un compartiment de sub podeaua portbagajului, volumul util al acestuia nu a fost direct afectat (vorbim despre un spațiu modulabil între 503 și 1492 de litri). Cât despre habitaclu, acesta beneficiază de finisarea frumoasă și posibilitățile de dotare generoase, de-acum cunoscute, ale relativ recent lansatei generații Sportage.

Dacă nu am ști despre Kia că este o marcă de orientare mainstream (venită dinspre zona low-cost),  descrierea lui Sportage 2.0 DSL 8AT 4×4 ne-ar duce cu gândul, mai degrabă, la un produs premium. Aceasta nu ar fi prima ofertă prin care Kia ridică pretenții fără precedent în privința caracterului și prestațiilor automobilelor sale, numai că, pe lângă toate cele, s-a ridicat și prețul în comparație cu obișnuințele de până acum ale mărcii. Obiectul testului nostru de astăzi costă, la bază, 31.065 de euro. Nu-i puțin!

Un pachet de baterii litiu-ion amplasat sub podeaua portbagajului păstrează energia necesară asistării electrice a propulsorului 2.0 CRDi de 185 CP. În test, mașina a avut un consum mediu de 6,8 l/100 km.

Verdict

Iată un SUV care are multe de oferit, dar nu la un preț dintre cele mai tentante. Mai degrabă, aici avem de-a face cu o vitrină tehnologică reprezentativă pentru evoluția mărcii Kia și care nu duce lipsă de o tușă premium. Suspensia este destinată rulării predilecte pe asfalt, mediul ideal pentru a aprecia resursele de putere ale mașinii.

Adaugă un comentariu