Prim contact cu Ford Puma ST Line

vezi galeria foto

Fabrica Ford din Craiova a început în octombrie 2019 producția unui model complet nou, Puma, iar noi l-am testat cu prima ocazie. Iată primele noastre impresii despre Ford Puma ST Line X cu motorizarea 1.0 EcoBoost mild-hybrid de 155 de cai-putere.


După cum v-ați dat deja seama, Ford Puma 1.0 EcoBoost de 155 de cai-putere este cel mai puternic autoturism produs în serie în România, iar crossoverul Ovalului Albastru este și primul mild-hybrid fabricat în țara noastră. Fiecare dintre cele două puncte este o realizare în sine, dar americanii au plusat cu alte noutăți interesante.

În numărul 03/2020 al Revistei Auto Bild România veți putea citi testul nostru cu Ford Puma Titanium X 1.0 EcoBoost mild-hybrid 125 CP, în timp ce în textul de mai jos veți putea observa prima noastră impresie despre Ford Puma ST Line X 1.0 EcoBoost mild-hybrid 155 CP.


Cu ce iese în evidență Ford Puma în segment?

Noul crossover de la Ford împarte platforma cu actuala generație a lui Fiesta, dar este semnificativ mai lungă, mai lată și mai înaltă decât aceasta. Are un ecartament mai mare și ajunge să fie mai mare din toate punctele de vedere. Preia mai toate tehnologiile lui Fiesta, precum și o parte dintre motorizări, în timp ce identitatea stilistică îi este rezervată strict crossoverului fabricat în Craiova.

În comparație cu actualul Fiesta, Puma are 54 de milimetri în plus la înălțime, o lățime mai mare cu 71 mm, un ecartament mărit cu 58 de milimetri, un ampatament mărit cu 95 de milimetri, o lungime suplimentară de 146 de milimetri și un portbagaj cu 164 de litri mai mare. Dacă nu era un crossover și ar fi fost un simplu hatchback, deja ar fi intrat în segmentul superior, adică în clasa compactă, în urma dimensiunilor mărite.


Apreciem faptul că Ford a ales să îi dea lui Puma un aspect dedicat și nu a apelat la soluția simplă, care ar fi implicat blocurile optice ale lui Fiesta sau un set inspirat din acestea. Aspectul rezultat îl face pe Ford Puma cel mai frumos autoturism fabricat vreodată la noi în țară, iar cei de la Dacia vor avea mult de lucru dacă vor dori vreodată să obțină acest titlu.


Un alt element important la Puma este faptul că portbagajul are o capacitate de 456 de litri, ceea ce reprezintă o valoare generoasă chiar și în această clasă. Mai mult decât atât, Ford Puma vine cu o premieră în industria auto, botezată Ford Megabox. Aceasta este un compartiment suplimentar în portbagaj, care are capacitatea de 80 de litri și este realizat dintr-un plastic rezistent. Megabox are și un dop pentru scurgere, ceea ce permite spălarea zonei cu apă și scurgerea acesteia dacă ați încărcat obiecte murdare în respectivul spațiu.


Pentru amatorii de statistici, Ford Megabox are o lățime de 763 de milimetri, o lungime de 752 de milimetri și o adâncime de 305 milimetri. Deasupra sa nu este pus niciun capac, însă portbagajul are o podea care poate fi mutată în trei poziții. Prima permite maximizarea spațiului de încărcare, în timp ce a doua ajută la formarea unei podele complet plate în urma plierii banchetei. A treia poziție este paralelă cu spătarul banchetei și permite încărcarea obiectelor înalte.

Portbagajul lui Ford Puma poate găzdui un obiect înalt de 1143 de milimetri, iar lățimea maximă a gurii de încărcare a acestuia este de 1000 de milimetri. Reprezentanții Ovalului Albastru se mândresc cu faptul că poți găzdui doi saci de golf complet echipați în Ford Megabox, dar cum acest sport nu este prea popular la noi, vă putem spune că intră bagajele a doi adulți plecați într-o călătorie de trei zile și încă mai ai spațiu în Megabox.


Înălțimea maximă a spațiului de încărcare fără a include Megabox este de 825 de milimetri. Reprezentanții mărcii au făcut o demonstrație în acest sens la momentul testului internațional, iar capacitatea de încărcare a portbagajului este impresionantă dacă o măsuri cu bagaje uzuale. Cei de la Ford au mers și mai departe cu spațiul și au eliminat capacul tipic de hayon cu un element flexibil din material textil, prins de ușa hayonului.

Ovalul Albastru a decis să-l ofere pe Puma în două concepte de exterior: cu ornamente de culoare neagră la bosajele roților și pe părțile inferioare ale barelor de protecție – adică variantele Titanium și Titanium X, sau fără ornamentele negre – adică variantele ST Line și toate derivatele acestora. Aceasta este o alegere importantă pe care trebuie să o facă un client la achiziție: vrei un aspect de crossover sau preferi o alură musculoasă?

Cum este la interior Ford Puma?

O altă parte interesantă la noul Ford Puma ST Line X și Titanium X, dar și la frații lor de gamă, este faptul că interiorul preia o parte din elementele lui Fiesta alături de tehnologiile asociate, dar sunt incluse și dotări și ornamente specifice. În cadrul unui pachet, vei putea cumpăra faruri cu LED și ceasuri de bord digitale. Acestea din urmă vin standard pentru echipările Titanium X și ST Line X, dar trebuie alese din lista de opționale dacă alegi echipările ST Line sau Titanium. Atenție, deci, la particula ‘X’ din lista de dotări.

Prin ceasurile de bord digitale, care vin cu o grafică foarte bună, dar și prin sistemele de încărcare wireless a telefoanelor mobile, a sistemului SYNC 3, a unui sistem audio semnat Bang&Olufsen, sistemul FordPass Connect cu modem integrat, a hayonului acționat electric și a pachetului de sisteme de asistență a șoferului, Ford Puma a devenit și cel mai avansat autoturism produs la noi în țară. În timp ce se poate trăi liniștit fără unele dintre aceste dotări, suntem convinși că unii dintre clienții Dacia și-ar fi dorit și ei să poată comanda o trapă panoramică și ceasuri de bord digitale, printre altele.

Un alt element care iese în evidență este sistemul de masaj în scaune pentru cele două locuri din față, oferit standard de la Titanium și care are trei intensități și două moduri de funcționare. Scaunele sunt însă reglate manual, dar sistemul de masaj în scaune este unic în această clasă și Puma este prima mașină care asigură asemenea dotare în standard pe un nivel de echipare. Întâmplător, este și echiparea de la care se pornește configurarea în România.

Tot la scaune, Ford Puma vine cu o tapițerie detașabilă, aceasta fiind echipată cu fermoare cu scopul de a fi ușor de scos din mașină pentru a fi curățată într-o mașină de spălat casnică. Ulterior, aceste huse vor fi oferite în mai multe combinații de culori și nuanțe, iar faptul că sunt cu fermoar deschide o portiță importantă în lumea aftermarket, existând posibilitatea creării de tapițerii la comandă care să se potrivească perfect pe scaunele lui Ford Puma.

Cât costă un Ford Puma ST Line X 1.0 EcoBoost 155 CP?

Ford Puma ST Line X pleacă de la 23.500 de euro cu TVA inclusă pe piața din România. Versiunea de 155 de cai-putere a motorului 1.0 EcoBoost, oferită exclusiv drept mild-hybrid, pleacă de la 25.000 de euro cu TVA inclusă în România. Configurația testată de noi a primit în plus pachetul de iarnă, pachetul de sisteme de asistență a șoferului și unele modele erau echipate și cu pachetul opțional de design, care se diferenția prin jantele cu diagonala de 19 inchi și eleronul spate extins.

Ford propune pentru Puma mai multe pachete de finanțare, atât pentru persoane fizice, cât și pentru persoane juridice. Pachetul de finanțare gândit pentru persoanele fizice și anunțat în fața jurnaliștilor din România face avantajoasă achiziția variantei mild-hybrid de 125 CP, având un cost suplimentar de 5 lei pe lună față de versiunea 1.0 125 CP a lui Ford Puma. Detalii în materialul dedicat, pe care îl găsiți pe acest link.

Cum merge Ford Puma ST Line X 155 CP?

Varianta ST Line X a lui Ford Puma vine în standard cu o suspensie sport, care aduce un plus de fermitate ținutei de drum și reduce garda la sol cu 30 de milimetri. Indiferent că optezi pentru ST Line sau Titanium, Ford Puma vine cu un buton prin care schimbi modul de rulare, fiind oferite atât variantele uzuale (Normal, Eco, Sport), cât și moduri de funcționare pentru suprafețe cu aderență scăzută.

Direcția nu își schimbă comportamentul într-un mod perceptibil în urma schimbării între modurile de rulare, dar sistemul mild-hybrid și răspunsul la accelerație sunt vizibil legate în comutarea între Sport, Normal și Eco. Între primele două moduri se simte o diferență semnificativă, dar sistemul mild-hybrid asistă motorul cu ardere internă în ambele, doar că diferă modul în care face acest lucru. Evident, felul în care asistă sistemul mHEV de 48V în modul Eco este optimizat pentru un consum de carburant cât mai redus posibil. Apropo, acumulatorul acestuia are capacitatea de 0.5 kWh.

Pentru că este un sistem mild-hybrid, mașina nu poate opera cu propulsorul cu ardere internă oprit, dar este capabilă să îl oprească la viteze foarte mici, pe măsură ce te apropii de oprirea la semafor, de exemplu. Mici acțiuni de acest tip, repetate pe parcursul fiecărei călătorii, ajung să aducă economii de carburant atunci când tragi linie și faci din nou plinul cu carburant.

Revenind la componența sistemului mHEV de 48 V al lui Ford Puma, discutăm despre un starter-generator legat de arborele cotit printr-o curea, care asigură un plus de cuplu motor încă de când ai trecut de turația de ralanti. Practic, mașina are nevoie de mai puțin carburant ca să o pui în mișcare, iar comportamentul la turații reduse este îmbunătățit.

Nu am avut ocazia să conducem și un Ford Puma fără sistem mild-hybrid, dar oficialii Ford ne-au prezentat rezultatul testelor interne, iar acestea le-au demonstrat o reducere a consumului de carburant cu 0.3 litri la sută și tăierea a 0.2 secunde din timpul de accelerare de la 0 la 100 km/h. Avantajul sistemului mild-hybrid de 48V este la viteze reduse, când un Ford Puma mHEV poate sprinta de la 20 la 45 km/h semnificativ mai rapid decât omologul său fără acest sistem. Practic, după câteva secunde de accelerare, varianta mHEV va fi cu câteva lungimi de mașină în fața omologului fără acel sistem.

De notat faptul că motorul 1.0 EcoBoost de 155 CP nu va putea fi comandat și cu o transmisie automată, aceasta din urmă fiind rezervată doar pentru varianta de 125 de cai-putere și fără sistem mild-hybrid. Cutia automată cu șapte trepte și două ambreiaje va debuta în gama Puma începând cu luna mai a anului 2020.

Revenind la modul în care se simte Ford Puma ST Line X în varianta de 155 de cai-putere, crossoverul propune o ținută de drum apropiată de cea a lui Fiesta, dar ‘tradusă’ într-un crossover. Avem un model agil și cu o direcție ușor de manevrat, în timp ce suspensia este reglată cu o ușoară tendință sportivă, fără a fi deficitară la confort.

Timoneria cutiei de viteze manuale este scurtă și precisă, iar ambreiajul nu necesită prea mult efort pentru acționare. Deși resursele de sub capotă te îmbie la o rulare sportivă pe serpentine, etajarea treptelor 2 și 3, cele mai pretabile pentru urcarea unei șosele de munte care a fost presărată cu viraje strâmte, te face să îți fi dorit încă o treaptă între ele – dar asta se întâmplă doar dacă decizi să mergi de parcă ai fi la volanul unui hot hatch. Altfel, pentru conducere normală, așa cum ar trebui să fie tratată o mașină din acest segment, treptele au o etajare rezonabilă.

Astfel, Ford Puma este capabil să și meargă precum arată, nu doar să îți fure ochii și să te lase cu ochii în soare în urma primei succesiuni de viraje pe care o abordezi mai sportiv decât ar fi trebuit. Dar repetăm, nu aceasta este menirea lui Puma, un model gândit să fie un crossover practic și spațios.

Mai multe despre Ford Puma ST Line X, dar și despre Ford Puma Titanium X, vei putea citi în numărul 3/2020 al Revistei Auto Bild România, pe care îl găsiți la punctele de difuzare a presei începând cu 6 februarie 2020.


CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE