Întotdeauna e bine să știi cu ce ai de-a face înainte să te apuci de treabă, inclusiv atunci când te urci la volan și pornești la drum. Avem aici un automobil etichetat de către producător cu Seria 2 și cu un indicativ de model care conține litera M, reprezentativă pentru amprenta sportivă.
Denumirea completă a mașinii ar fi BMW M235 xDrive Gran Coupé, iar lungimea denumirii tinde să trezească în gândurile celor neavizați o percepție de sofisticare dedicată unor scopuri excepționale. Da, chiar așa este, iar petrecerea unor ore de plăcere la volanul acestui automobil se numără, bineînțeles, printre aceste scopuri. Ce trebuie, însă, să fie neapărat reținut: aici avem de-a face cu un BMW M astfel conceput, încât potențialul său să fie gustat fără temeri sau rețineri și de către cei care nu fac din supremația dinamică un criteriu absolut. Mai degrabă, ideea esențială a lui BMW M235 xDrive Gran Coupé ar fi ceva de felul: control excelent și acuratețe în viața rutieră curentă, plus o amprentă sportivă realmente prietenoasă, tonică, rafinată, conturată prin cote apreciabile ale performanțelor și aptitudinilor rutiere. Singurul aspect căruia cel de la volan ar fi cazul să-i acorde atenția cuvenită este: tipule, ți-ai dat seama cât de tare ai ajuns să mergi cu mașina asta? Dacă nu pierzi faptul din vedere, totul va decurge minunat!
Prilej de confuzie pentru cine nu cunoaște îndeaproape structura gamei BMW: BMW M235 xDrive Gran Coupé nu este un fel de BMW M2 mai „slab de înger' și cu patru uși, cum sugerează forma denumirilor. În timp ce BMW M2 este un model complet dedicat sportivității, având motorizare cu 6 cilindri amplasată longitudinal în spatele punții din față și tracțiune pe roțile din spate, BMW M235 xDrive Gran Coupé are motor cu 4 cilindri amplasat transversal în față și tracțiune nativă a platformei pe roțile din față. Cu alte cuvinte, în timp ce sportivitatea este definitorie pentru însăși natura lui BMW M2 (declinat în versiuni competiționale, de altfel), BMW M235 xDrive Gran Coupé reprezintă calibrarea sportivă avansată a unei platforme tehnice moderne și polivalente numite UKL2, utilizată pentru mai multe serii de modele ale mărcilor BMW și MINI. Părerea noastră? Din perspectiva unei utilizări rutier-sportive, BMW M235 xDrive Gran Coupé este deja situat destul de sus.
BMW M235 xDrive Gran Coupé este dotat cu motorizare turbo având 4 cilindri și 300 CP, automobilul fiind capab
il să accelereze de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde. Pachetul M include jante forjate din aliaj ușor de 19 inchi și un sistem de frânare cu discuri din material compozit care oferă prestații remarcabile la decelerare. Bineînțeles, din meniu nu lipsește tracțiunea integrală, iar toate acestea spun deja suficient despre aptitudinile sportive ale acestei versiuni.
Dacă sunt unii nostalgici care se vor gândi că, de exemplu, un Subaru Impreza WRX STi din prima generație nu avea cu mult peste 300 CP și trecea drept o sportivă patentată, venim cu următoarea observație: tot ceea ce ține de comportamentul dinamic și de nivelul performanțelor la BMW M235 xDrive Gran Coupé se prezintă ireproșabil, ba chiar neașteptat de convingător. În modul Sport, acuratețea ținutei de drum se arată a fi infailibilă, finețea direcției – la fel, iar feedback-ul privind tendințele de mers ale mașinii a avut o evidentă prioritate în fața criteriilor de confort. Cât despre resursele grupului motopropulsor (cuplul maxim atinge 400 Nm) și răspunsul exemplar al cutiei de viteze cu dublu ambreiaj și 7 trepte, totul merge de minune – în fond fără acestea nu ar fi putut fi formulate opiniile foarte favorabile referitoare la capitolul dinamicii. Dacă vreți ca schimbările treptelor să fie mai „smooth', renunțați la modul Sport. Altfel, prioritară va ramane transmiterea fără scăpări a fluxului de forță motrice.
Apartenența noului BMW Seria 2 Gran Coupé la clasa compactă nu ar trebui să trezească rețineri privind dimensionarea sa. Comparativ cu modelul predecesor, lungimea a fost mărită cu 20 mm, ajungând la 4546 mm, în timp ce ampatamentul măsoară 2670 mm. Lățimea vehiculului este de 1800 mm, iar înălțimea a fost mărită cu 25 mm, până la 1445 mm. Cu titlu orientativ, menționăm că un sedan BMW Seria 3 din generația E36 (asociat prin anii 90 clasei medii) avea dimensiuni ceva mai mici.
Cei care iau loc în față beneficiază de condiții de ședere foarte bune, în spate pot sta convenabil două persoane, iar portbagajul are un volum util standard de 430 l. Un separator orizontal permite etajarea portbagajului. Cu alte cuvinte, rezolvarea necesităților de transport familiale curente cu un BMW M235 xDrive Gran Coupé devine ceva de la sine înțeles. Dacă mai punem la socoteală și ambianța sport-hightech rafinată a interiorului, orice rețineri ar trebui să dispară.
Ca să te simți cu adevărat bine la volanul unui BMW M235 xDrive Gran Coupé mai ramane un singur criteriu de îndeplinit: să nu te streseze achitarea prețului (de bază) de 56.882 de euro. Pe de altă parte, nu-i putem blama pe cei de la BMW că vor acești bani pentru un asemenea automobil, ale cărui performanțe și punere la punct lasă o impresie de completitudine, de desăvârșire – în cadrul conceptului general de compactă sportivă, desigur.