Skoda Yeti – Solutii noi pe tema SUV

Skoda Yeti debuteaza pe un teren economic dificil, in al carui context, mai mult ca oricand, este nevoie sa-ti demonstrezi categoric superioritatea. Noul SUV compact Skoda Yeti porneste la drum cu fruntea sus.

Skoda Yeti este primul automobil care reprezinta interesele marcii in segmentul modelelor SUV compacte. Concurenta din acest segment este numeroasa, iar Grupul Volkswagen (din care face parte si Skoda) este deja implicat, prin intermediul lui VW Tiguan.

In ce masura ar mai putea un nou SUV compact al grupului sa retina atentia clientelei cu astfel de orientari? Desigur, in masura in care ar reusi sa propuna un model cu identitate proprie clara si care sa aiba ceva nou de spus. Prototipul Skoda Yeti anunta inca din 2005 intentiile cehilor de a patrunde in segmentul respectiv. Dar, pe atunci, nu se profila inca recesiunea economica grava careia producatorii de automobile sunt constransi sa-i faca fata incepand de anul trecut. In plus, sa nu uitam: un SUV compact, chiar daca este competitiv in clasa lui, nu este o masina ieftina, in general.

Modularitate excelenta, ca la Roomster
Yeti se situeaza la cel mai inalt nivel al clasei in ceea ce priveste comportamentul dinamic, dupa cum era de asteptat. Platforma sa tehnica si-a demonstrat deja calitatile in cazul mai multor serii de modele de strada de succes ale grupului german (Golf, Leon, Octavia si derivatele lor, inclusiv SUV-ul compact Tiguan).

Inclusiv in cazul lui Yeti, suspensia ferma cu patru roti independente ofera o stabilitate foarte buna si o riguroasa pastrare a contactului dintre roti si sol, in acelasi timp filtrand eficient perturbatiile produse la trecerea peste denivelari. Eventual, se poate comenta ca distantele sale de lucru raman specifice modelelor de strada, ceea ce face ca Yeti sa ridice uneori cate o roata in aer atunci cand are de trecut prin denivelari ample.

Dar, din moment ce transmisia nu are ezitari in a distribui cu folos momentul motor catre celelalte trei roti, faptul poate fi trecut cu vederea. In principiu, caracteristicile de trecere ale lui Yeti nu recomanda abordarea vreunor incursiuni off-road temerare, dar drumurile neasfaltate, cu situatii de aderenta foarte proasta si denivelari destul de pronuntate, reprezinta un mediu in care Yeti face fata fara probleme.

Apasarea butonului „off-road“ de la bord duce la modificarea modului in care actioneaza sistemul ESP si celelalte dispozitive electronice care se ocupa cu optimizarea comportamentului astfel incat, pe teren alunecos si la viteze reduse, prioritara devine punerea in miscare a masinii, programul de asigurare a stabilitatii intervenind mai putin in directia inhibarii tractiunii. Oricum, ESP se poate decupla la nevoie, pentru ca rotile sa nu mai fie franate si sa patineze.

Yeti are un nivel de calitate de top
La acest capitol, notam ca Yeti dispune de un nou program pentru coborarea pantelor cu aderenta proasta, care simplifica si confera un caracter „user-friendly“ conducerii off-road. Functiile butonului „off-road“ includ si activarea dispozitivului de asistare a coborarii pantelor dificile. Odata activat acesta (inainte de pornirea in coborare, activarea e confirmata de un martor luminos verde la bord), masina poate fi lasata sa ruleze la vale cu schimbatorul de viteze la punctul mort, iar franele vor asigura automat stabilitatea pe directia dorita.

Astfel, nu va fi solicitat deloc ambreiajul (ca la mersul in frana de motor), si nici nu mai apare riscul opririi motorului daca se pune din scurt o frana pana la oprire. Daca in timpul coborarii cu transmisia decuplata se doreste marirea virezei, este suficienta apasarea pedalei de acceleratie. Ca urmare, franele isi vor slabi interventia pana cand pedala de acceleratie va fi eliberata. Respectivul sistem de asistare a coborarii functioneaza numai pana la viteza de 30 km/h.

Yeti are motoare turbo moderne
Consultantii tehnici de la drive-testul off-road au spus ca, de-a lungul unor astfel de coborari (situatii de cateva zeci sau, cel mult, sute de metri) nu se pune problema incingerii franelor. In conditii de rulare civilizate, cu asfalt de buna calitate sub roti, acuratetea si nota sportiva a comportamentului dinamic pe care il ofera Yeti sunt cel mai bine puse in evidenta. La aceasta contribuie directia precisa si raspunsul prompt al franelor. Tinuta de drum nu este cu nimic mai prejos fata de a celor mai bune modele familiale din clasa compacta.

Latura practica a interiorului mizeaza pe trei scaune individuale si culisante care permit modularea cu usurinta a spatiului util. In urma rabaterii lor, volumul util maxim ajunge la peste 1,7 mc.

La vederea directa, designul exterior isi face sesizata mai bine personalitatea decat in fotografii. In interior, intalnim binecunoscuta calitate de finisare germana. Ce sanse de succes are Yeti? Specialistii de la Skoda sustin ca un produs reusit cum este Yeti va reusi sa atraga optiunile de cumparare in fata altor produse (ramane de vazut la ce nivel de pret se va pune problema), chiar daca numarul potentialilor cumparatori s-a redus.

Adaugă un comentariu