Test Mazda MX-5: Doua decenii de purism

Cel mai bine vandut roadster al tuturor timpurilor a implinit doua decenii, prilej numai bun pentru o editie aniversara.

Succesul lui MX-5 este cu atat mai interesant cu cat se datoreaza sugestiei facute in 1979 de un jurnalist, americanul Bob Hall, intr-un interviu cu directorul de dezvoltare al MazdaKenichi Yamamoto. La vremea respectiva, concurenta pentru un model ca MX-5 era ca si inexistenta. Ideea a prins contur si primul model a fost prezentat in 1989 la Chicago. Succesul a fost imens, prima generatie MX-5 vanzandu-se in 400.000 de exemplare pana in 1997.

In total, in cei 20 de ani pe piata, MX-5 s-a vandut in peste 870.000 exemplare. In tot acest timp, filosofia Jinba Ittai (unitatea dintre cal si calaret in cultura japoneza) a modelului a ramas neschimbata, MX-5 oferind un nivel de implicare a soferului greu de intalnit la alte modele de serie.

Chiar si cu 126 CP, MX-5 ofera senzatii inegalabile la volan
Editia aniversara „20th Anniversary“ pastreaza conceptul minimalist al lui MX-5, fiind bazat pe versiunea soft-top a modelului si avand motorizarea de 1,8 l/126 CP. 2.000 de exemplare vor fi construite, fiecare fiind marcat corespunzator seriei, printr-o placuta pe pragul usii.

Ca nivel al dotarilor, editia aniversara pleaca de la echiparea de baza Emotion, la care s-au adaugat cateva elemente functionale (bara de rigidizare pentru o precizie crescuta in viraje, spre exemplu) si estetice (jante de aliaj de 17 inci, grila si manere de usi cromate, insertii de culoarea caroseriei in plansa de bord sau presuri brodate cu logo-ul aniversar si margini in culoarea caroseriei).

Noi am condus exemplarul cu numarul 1.229 si ne-am simtit, cu adevarat „una cu masina“. Motorul poate parea o gluma (la fel ca si designul masinii, parca desprins din desenul animat „Cars“), dar sensul existentei lui MX-5 nu este sa scoata fum din cauciucuri. La putin peste 1.000 kg, MX-5 raspunde instantaneu oricarui impuls al pedalei de acceleratie.

Directia este foarte incisiva si ofera un feedback consistent, in timp ce repartizarea ideala a maselor (50:50 intre cele doua punti) asigura un comportament perfect echilibrat in viraje. Poti stramba din nas ca materialele sunt dure, ca zgomotul interior este infernal, iar confortul – minim, dar nu-ti poti sterge zambetul de pe fata atunci cand te avanti in trafic la volanul unui MX-5.

Iar ca bonus ai un portbagaj care inghite 150 litri si un soft-top care se rabate instantaneu, dintr-o singura miscare cu mana.

Adaugă un comentariu