Astra Sedan 1.6 vs Corolla 1.6 vs Octavia 1.4 TSI – Marile compacte

Cine cauta un model compact cu portbagaj mare se va opri, inevitabil, asupra modelelor Astra Sedan 1.6, Octavia 1.4 TSI, Corolla 1.6 VVTi. Tema se cere aprofundata.

Opel, Skoda si Toyota incearca prin aceste trei modele sa nuanteze imaginea vehiculului familial-economic de la limita superioara a clasei compacte astfel incat sa-i confere trasaturi personale sesizabile si cel putin cate un argument tehnico-functional demn de atentie si, daca s-ar putea, determinant in operarea alegerii.

Octavia are turbo si injectie directa
In acest sens, motorizarea japoneza de 1,6 litri dispune de distributie variabila si de o plaja de turatie larga, avantajand confortul conducerii. Astra Sedan nu insista pe sofisticarea tehnica, oferind performante in general bune, pe care le propune in cele mai avantajoase conditii de pret. Octavia 1.4 TSI bulverseaza legile nescrise ale clasei si vine cu o motorizare de cilindree mai mica, insa care, datorita supraalimentarii turbo si injectiei directe de benzina, confera masinii performante foarte bune. Dincolo de aceasta rezumare a temei pentru fiecare dintre masinile din testul de fata, argumentele suplimentare ale fiecarui model merita sa fie tratate cu atentie.

Opel Astra 1.6 Sedan corespunde asteptarilor legate de o berlina familiala in trei volume, iar pretul sau convenabil retine de la bun inceput atentia clientelei de profil. Cateva accente cromate si finisarea negru-lucioasa a consolei centrale vin sa personalizeze un aspect de ansamblu robust, care sugereaza fara ocolisuri ca s-a lucrat pe ideea unei simplitati solide. Intuitiv, acest mesaj este mai favorabil perceput decat ar fi riscul potential al unei sofisticari de calitate nesigura. Astfel, pretul relativ redus al masinii isi gaseste o explicatie plauzibila si sanatoasa.

Astra are nerv la turatii reduse
Cu toate ca are cele mai compacte dimensiuni din acest test, Astra Sedan nu are cel mai mic portbagaj si nici nu da senzatia de claustrofobie celor care iau loc in habitaclu. E adevarat insa ca latimea si inaltimea interioara in dreptul locurilor din fata sunt cele mai mici din test. In privinta locurilor din spate, Astra Sedan are cea mai generoasa distanta de la sezutul banchetei la tavan, iar spatiul pentru genunchi este comparabil cu ce ofera Corolla, insa ramane inferior fata de cazul Octaviei.

Cu un volum util de 500 l, portbagajul lui Astra Sedan va satisface fara probleme exigentele utilizarii familiale. Bancheta este fractionabila asimetric si dispune de trapa pentru schiuri. Ceea ce dezavantajeaza posibilitatile de incarcare a masinii sunt obstructionarea partiala de catre structura caroseriei a spatiului de trecere dintre portbagaj si zona locurilor din spate (cand bancheta este rabatata) precum si faptul ca luneta, mult inclinata, a determinat proiectarea unei capote spate scurte, implicit diminuand dimensiunile degajarii de acces la portbagaj. Astra Sedan are cel mai nepractic acces la portbagaj din test.

Motorul de 1,6 litri raspunde bine atunci cand este solicitat pentru acceleratii, avand o buna caracteristica de cuplu la regimuri reduse, de ordinul a 2.000 rpm. Etajarea destul de scurta a treptelor cutiei de viteze este de natura sa sustina acest demers. Pe de alta parte, cand treci de pragul regimului de 5.000 rpm, incepe sa se simta deja plafonarea motorului, urcarea in ture mai departe nefiind convingatoare. Cei carora le place sa foloseasca schimbatorul pentru a obtine cele mai bune performante de la masina lor le va conveni aceasta situatie. Ceilalti vor considera ca plaja de turatie in care motorul raspunde bine e mai degraba limitata. La masuratori, Astra 1.6 Sedan s-a dovedit ceva mai lenta decat concurentele sale.

Servodirectia reduce mult efortul fizic de rotire a volanului, ceea ce ar putea afecta finetea inscrierii in virajele rapide. Si in cazul pedalei de frana se observa aceeasi abordare, in virtutea careia o apasare usoara e suficienta pentru o incetinire puternica, insa dozarea fina a decelerarii este mai greu de obtinut.

Toyota e confortabila si silentioasa
Toyota Corolla incearca, prin stil si prin comportamentul rutier, sa isi asume caracterul unei berline mai mari, eventual asimilabile criteriilor clasei medii. Aspectul finisarii face o foarte buna impresie in privinta calitatii de asamblare, iar materialele arata placut. Suprafata mata a bordului este, insa, mai dura decat da de banuit la prima vedere. Din punct de vedere ergonomic, postul de conducere si zona consolei centrale sunt foarte bine concepute. Aici merita sa fie remarcat si designul rafinat al instrumentelor de bord.

Pozitia oarecum inalta la volan ar putea sa nu fie pe placul tuturor, insa vizibilitatea va fi apreciata favorabil. Zona pasagerilor din fata este, evident, spatioasa. Cat despre locurile pasagerilor din spate, acestea se prezinta bine in privinta dimensionarii, mai putin distanta limitata de la sezut la plafon.

Portbagajul ofera un volum convenabil (450 l), insa este cel mai mic din test. Pe de alta parte, spre deosebire de cazul lui Astra Sedan, spatiul de comunicare cu zona habitaclului (atunci cand se rabate bancheta) este mai bine degajat. Si capota portbagajului, fara a oferi un acces excelent, este configurata mai practic decat la Astra Sedan. Mentionam ca nu exista trapa pentru schiuri.
 

Unul dintre detaliile care te face sa te gandesti la o clasa mai sus este ambianta de rulare silentiosa. La aceasta se adauga suspensia confortabila, care filtreaza foarte bine efectul trecerii peste denivelari si lucreaza la un nivel redus de zgomot. Dupa cum era de asteptat din partea unui propulsor al carui cuplu maxim este atins la 5.200 rpm, in plaja inferioara de turatie nu se obtin reprize convingatoare. Acceleratii rapide sunt posibile abia dupa atingerea regimului de 3.500 rpm. Zona rosie a turometrului incepe la 6.500 rpm si, in timpul acceleratiilor prelungite, se ajunge acolo mai curand decat te astepti. Pentru o conducere economica, motorul raspunde bine in plaja inferioara de turatie.

Directia este precisa si forta de rotire a volanului este bine dozata de sistemul de asistare. In privinta franelor, avem aceeasi observatie ca la Astra: raspuns spontan la apasarea pedalei, insa dozare oarecum greu de apreciat si deprins.

La Octavia se simte un turbo-lag
Skoda Octavia are avantajul de a folosi platforma tehnica destinata unui program mare de investitii, care cuprinde inclusiv produse premium (Audi A3). Acuratetea comportamentului sau rutier – in care suspensia cu patru roti independente, directia precisa si cu asistare foarte bine dozata, la care se adauga raspunsul lesne de intuit si dozat al sistemului de franare joaca roluri de importanta capitala – este sesizabil superioara fata de ceea ce ofera concurenta prezenta in test. Octavia poate fi condusa cu toata increderea in maniera sportiva.

Dupa recentul facelift, locul motorizarii de 1,6 litri a fost luat de un propulsor de cilindree mai mica, de 1,4 litri, dotat cu supraalimentare turbo. In mers, se face simtita impresia unui propulsor viguros, de cilindree mai mare. Sistemul turbo permite obtinerea unei curbe de cuplu remarcabile, cu o valoare maxima de 200 Nm deja atinsa la numai 1.500 rpm. Octavia 1.4 TSI are cele mai rapide reprize si, cu exceptia unui foarte mic turbo-lag (intarziere la raspuns dupa apasarea pedalei), prestatiile sale sunt demne de toata consideratia.

Ambianta de mers este silentioasa, cu mentiunea ca in timpul acceleratiilor se face auzit sunetul turbinei.Octavia are cele mai mari dimensiuni exterioare, iar aceasta se reflecta si in dimensionarea generoasa a interiorului. Chiar daca Octavia nu este superioara la toate cotele interioare masurate fata de cei doi concurenti, studiul formelor finisarii – pentru a avantaja confortul contribuie la o sedere comoda la bord.Probabil ca aspectul plansei de bord, destul de conventional, nu-i va impresiona pe adeptii designului high-tech, insa, din punct de vedere ergonomic, totul este conceput ireprosabil. Octavia ofera cea mai buna pozitie la volan si cele mai bine configurate scaune.

Spre deosebire de Opel si Toyota, Skoda dispune de un acces foarte practic la portbagaj, fiind dotata cu hayon. Posibilitatile de modulare sunt net mai bune, ca si accesul la portbagaj. Tehnic, Octavia este castigatoarea testului. Astra Sedan poate convinge datorita pretului mai mic, in timp ce Corolla mizeaza pe o ambianta cu tusa rafinata, adresandu-se celor care nu pun pe prim plan latura practica.

Avantajul TURBO
Ideea unui motor turbo de cilindree mica a specialistilor grupului VW s-a dovedit foarte buna. Astfel, motorul TSI de 1,4 litri capata o caracteristica de cuplu excelenta, cu o valoare maxima asimilabila motoarelor aspirate de 2,0 litri sau mai mari si disponibila inca de la 1.500 rpm.

 

Adaugă un comentariu

Articole similare