Audi A4 Allroad vs Audi Q5 – Lupta fratricida

Dincolo de concurenta lui X3 si GLK, Audi Q5 trebuie sa infrunte si competitia interna a lui A4 Allroad, un 4×4 inteligent si agil. Cine invinge in aceasta lupta fratricida?

Dupa experienta cu A6 Allroad, Audi incearca acelasi experiment intr-o clasa inferioara. A6 Allroad si-a gasit suficient loc intre A6 Avant si Q7. Acum, A4 Allroad, imbracat rustic, incearca sa se strecoare cutezator si obraznic in nisa mai mica dintre A4 Avant si Q5.

A4 Allroad este, intr-un fel, varianta „de noroi“ a lui A4 Avant, avand o garda la sol mai mare cu 37 mm, o grila a radiatorului cu lamele cromate, protectii cenusii la pasajele rotilor si praguri si scuturi de otel inoxidabil in fata si in spate. Grila cromata confera o nota nobila, iar garda la sol mai inalta si scuturile ne arata ca A4 Allroad este pregatit si pentru off-road. Doar protectiile cenusii nu sunt prea elegante pentru ca la un costum elegant nu iti iei o caciula ieftina. Sigur, este o chestie de gust, pentru ca A4 Allroad are o nota de distinctie si este suficient de bine personalizat comparativ cu versiunea break A4 Avant.

Si de partea cealalta se poate comenta negativ si pozitiv. Q5 are un design superb, cu linii fluide, dar partea frontala este mai masiva ca la A4 Allroad. Daca lasam insa estetica la o parte, trebuie sa spunem ca A4 Allroad are destul talent, ca alternativa moderna si nobila la Q5, pentru a bracona in ocolul silvic al fratelui concurent.

Din punct de vedere tehnic, cele doua modele nu se deosebesc prea mult. Ambele sunt construite pe noua platforma Audi de clasa medie: motor de 2 litri turbo cu patru cilindri amplasat longitudinal, tractiune integrala Quattro cu diferential central Torsen.

Insa la pret, soc: A4 Allroad este mai scump decat Q5, la pretul de baza, cu 1.678 euro. In testul nostru, A4 Allroad a fost dotat cu cutie manuala cu 6 trepte oferita standard, in timp ce Q5 a fost echipat cu cutie DSG cu sapte trepte, disponibila optional pentru 2.260 euro. Optiune destul de scumpa, cutia DSG te atrage prin schimbarea fara socuri a treptelor si fara intreruperea fortei de tractiune la viteze de croaziera. La un pilotaj sportiv insa, cutia S-Tronic nu poate masca o usoara temporizare in raspuns, iar la kickdown apar socuri.

La condus, sunt diferente semnificative intre cele doua modele. Mai greu cu 140 kg decat A4 Allroad, Q5 plateste tribut in ceea ce priveste temperamentul si capacitatea de accelerare. Acesta este mai lent decat A4 Allroad, mai ales la acceleratii. In plus, arhitectura de SUV a lui Q5 genereaza un Cx mai slab ca al lui A4 Avant. Masa si Cx-ul mai mare sunt responsabile de un consum cu 1,6 l/100 km mai mare inregistrat de SUV-ul Q5.

Din punct de vedere al tinutei de drum nu sunt diferente foarte mari, din cauza faptului ca suspensia lui Q5 este foarte ferma, iar directia este foarte incisiva. Astfel, Q5 este foarte stabil si agil in viraje, iar ruliul este redus. Aceste lucruri sunt de apreciat pentru un SUV de 1,65 metri inaltime si o masa de 1,85 tone. De partea cealalta, A4 Allroad este ceva mai agil datorita unui centru de greutate mai coborat si masei mai mici, iar directia este mai fina si ofera un feedback mai bun ca la Q5. La ambele modele, franele si setarea ESP-ului sunt reglate perfect.

Daca A4 Avant este mai dinamic, in interior Q5 este in avantaj, nu doar prin faptul ca este cu 16 cm mai inalt si cu 4 cm mai lat. Q5 are latime interioara mai mare si in fata si in spate si o inaltime interioara mai mare in spate. Desi nu putem spune ca A4 Allroad este stramt, Q5 da o senzatie de spatiu mai aerisit. Acest lucru il simt mai ales pasagerii spate, care stau relaxati pe bancheta mai inalta.

In plus, la Q5 exista optiunea „bancheta spate plus“, adica bancheta culisanta pe o distanta de 100 mm, ce ofera mai mult spatiu pentru genunchi, la nevoie. Chiar daca este mai scurt cu 9 cm ca A4 Allroad, Q5 ofera un volum de incarcare standard si maxim mai mare.

In ceea ce priveste confortul, la ambele modele zgomotul motorului si cel la vant sunt reduse, iar confortul suspensiei la trecerea peste denivelari lungi este de prima clasa. Doar denivelarile scurte sunt resimtite mai puternic in Q5, iar rotile de 18 inci incep sa tropaie la o succesiune rapida de denivelari scurte. Trebuie precizat insa ca A4 Allroad avea jante standard de 17 inci, in timp ce modelul Q5 de test era incaltat cu jante optionale de 18 inci.

La costuri, Q5 sta mai bine. Cel putin in Romania, Q5 va avea o valoare de revanzare mai buna ca A4 Allroad. In plus, Q5 este mai ieftin cu 1.678 euro decat A4 Allroad. Iar la A4 Allroad nu se poate comanda suspensie reglabila ca la Q5, ci doar directie dinamica. La pretul comparat, egalitatea este aproape perfecta, insa pretul lui Q5 include suspensia reglabila (1.261 euro) nedisponibila la A4 Allroad, lucru greu de inteles. La A4 Allroad, pilotul automat este optional, iar clima cu 3 zone este standard, in timp ce la Q5 costa extra 665 euro.

In final, Q5 invinge la limita. Diferenta este insa foarte mica, caz in care gustul fiecaruia si designul au rolul decisiv. Surprinzator este insa ca Q5 invinge si la pret/puncte, oferind mai multa masina la bani mai putini.

    Marin says:

    Foarte relevant articolul! Peste 10 ani mă ajută să decid ce mașină să iau. Nu e ciudat? 🙂
    Mulțumesc

Adaugă un comentariu

Articole similare