BMW Z4 35i vs Mercedes SLK 350 – Doua forme, acelasi ideal

Configuratia constructiva este identica: avem aici modele coupé-cabrio cu doua locuri. Totusi, intre BMW Z4 si Mercedes SLK nu este loc de confuzie.

Cea de-a doua generatie Mercedes SLK a trecut de varsta facelift-ului si are acum o infatisare matura, foarte sigura pe sine. Statutul sau de inalta autoritate printre modelele coupé-cabrio de dimensiuni compacte ramane solid, chiar daca la orizont se profileaza provocarea unei noi aparitii: cea de-a treia generatie BMW Z4 este aici!

Pentru prima oara in istoria acestei serii, roadster-ul marcii bavareze propune un pavilion rigid escamotabil. SLK exerseaza si stapaneste tehnica respectiva inca de la prima generatie, aparuta in 1996. Se pare ca firele destinelor celor doua modele germane elitiste s-au apropiat acum mai mult ca niciodata. Probabil, multi dintre potentialii clienti ai segmentului roadster vor trai drame interioare dureroase in procesul presupus de alegerea noii masini.

Insa asta nu se va intampla si in cazul adevaratilor cunoscatori, pentru care mesajul subtil al fiecarei marci in parte este lesne de perceput si de apreciat. Desi BMW Z4 este mai nou, designul sau nu renunta la abordarea cu tenta clasica. Capota este foarte lunga si, oricum, lungimea totala a automobilului este mai mare decat a lui Mercedes SLK. La BMW Z4 regasim proportiile epatante si formele gratioase ale roadster-elor de altadata. Mercedes SLK, produsul unei marci adesea comentate pentru conservatorism, s-a vrut a fi un varf de lance pentru segmentul modern al modelelor roadster. A fost evitata ideea excedentului de lungime, in favoarea unui design compact, progresist, cu proportii adunate.

Prezenta elementului stilistic frontal, ce aminteste de botul masinilor de Formula 1, reprezentand o marcanta sugestie high tech, confirma ca SLK insista sa o rupa cu trecutul si manierele sale desuete, urmarind sa se erijeze in mesagerul unei ere noi. Unii vor fi de parere ca Z4 are proportiile corecte pentru un roadster cu amprenta autentic-emotionala, in timp ce altii vor prefera caracterul modern-rational al lui SLK. Aici nu mai ramane loc pentru ezitari, limbajul designului se citeste foarte clar.

In interior, postul de conducere se prezinta destul de asemanator la aceste doua modele sport. Tabloul de bord are cate doua cadrane mari (a caror grafica este personalizata conform uzantelor marcii), iar scaunele au forma sport bine conturata (cu o nota de confort la Mercedes si o tusa de fermitate la BMW). In schimb, zona consolei centrale si a selectorului de viteze se prezinta foarte diferit, in functie de la un model la celalalt. La Mercedes SLK, e bine pentru ca gasesti comenzile imediat, amplasarea lor fiind cat se poate de conventionala. La BMW, trebuie sa te acomodezi un pic cu amplasarea comenzilor de clima, situate deasupra zonei audio, cu display-ul escamotabil si cu butoanele centralei multimedia, aflate intre scaune. Dar, odata ce ai asimilat gesturile necesare, traiesti intens satisfactia de a controla supertehnologia.

Din punct de vedere tehnic, configuratia constructiva este aceeasi pentru ambele masini: doua locuri, motor amplasat longitudinal in fata si tractiune pe rotile din spate. Mai departe, alegerea va deveni din nou o chestiune de rafinament, cu implicatii foarte personale. La nivelul motorizarilor cu sase cilindri, reprezentative pentru acest gen de masina, BMW propune motoare „in linie“, in timp ce Mercedes ofera propulsoare configurate in „V“. Daca ne concentram asupra modelelor Mercedes SLK 350 si BMW Z4 35i (putere echivalenta), vom vedea ca lucrurile stau invers decat in cazul designului: BMW merge pe ideea de avangarda, in timp ce Mercedes a procedat in mod traditionalist.

Propulsorul BMW are injectie directa si supraalimentare, iar Mercedes mizeaza pe o cilindree mai mare, pe o plaja mai larga de turatie si pe spontaneitatea raspunsului, spontaneitate specifica motoarelor aspirate. In privinta optiunilor pentru transmisie, lucrurile merg la fel: Mercedes dispune de binecunoscuta cutie automata 7G-Tronic, in timp ce BMW face o propunere novatoare: DKG, constand dintr-o cutie mecanica avand sapte trepte, ambreiaj dublu si comanda automatizata. In mers, BMW lasa impresia unui temperament mai incisiv, cu accent evident pe latura dinamica, iar Mercedes are un comportament cu raspuns rapid la comenzi, dar pastrand o nota placuta de confort.

Am tot folosit termenul „roadster“, insa masinile din acest articol s-au indepartat foarte mult de intelesul traditional al acestuia. Inventatorii genului sunt englezii, iar masinile lor ofereau conditii spartane la bord, ii protejau numai in maniera precara pe cei doi ocupanti de curentul frontal si de intemperii. De fapt, aceste automobile nu prea aveau altceva de oferit in afara capabilitatilor dinamice. „Roadster“ este un epitet indraznet, care sta bine unor vehicule performante si pretentioase, insa Mercedes SLK si BMW Z4 sunt, la drept vorbind, doua ultramoderne automobile coupé-cabrio cu tenta de lux. Viziunea germana idealizata asupra ideii de „roadster“, daca vreti…

Adaugă un comentariu