Comparativ break-uri de clasa medie – Cat de superb este Superb?

Noul break al modelului Skoda Superb ofera un spatiu interior impresionant, dar este oare suficient pentru a castiga in fata modelelor consacrate din clasa medie?

Daca in tarile dezvoltate din Europa familiile folosesc, de regula, doua masini – un hatch pentru nevoile curente si un break sau monovolum pentru calatoriile cu familia –, in tara noastra (ca si in alte tari mai putin dezvoltate), oamenii prefera „masinile cu portbagaj“, mai precis sedanurile, pe care le folosesc ca unica masina de familie.

Totusi, pentru familiile cu mai multi copii (si, desigur, pentru cei dispusi sa plateasca diferenta), oferta de spatiu a unei berline, dar mai ales lipsa de versatilitate a acesteia, reprezinta impedimente serioase. In aceste conditii, un break de clasa medie este visul oricarei familii care are nevoie de mai mult spatiu pentru copii si colectia lor de jucarii, dar nu doreste sa investeasca mai multi bani intr-un monovolum. Oferta este bogata, alegerea dificila. Cum se incadreaza cel mai nou break al Skoda, Superb Combi, pe aceasta piata?

Skoda si-a creat o faima deosebita in a castiga comparativele la care a participat. Modelele sale sunt spatioase, fiabile, bine finisate si vin cu un pret foarte bun pentru ceea ce ofera. Iar sedanul Superb a punctat decisiv, chiar in fata fratilor sai din grupul VWAudi A4 si VW Passat – in comparativele Auto Bild. Ceea ce-i lipseste sedanului este un design pe masura numelui sau, dar break-ul nu sufera deloc de aceasta problema. Si, cu preturi incepand de la 18.281 euro, ofera cel mai mare volum de incarcare din clasa sa.

Pentru comparativul nostru, am ales motorizarea pragmatica 2.0 TDI si 140 CP. Folosind cea mai noua tehnologie pentru motoare diesel a Grupului VW, acest motor este o alegere inspirata, cu suficiente performante si un consum rezonabil. In echiparea Elegance, cu dotari bogate, Skoda costa 24.669 euro (echiparea Comfort porneste de la 20.592 euro, o cifra foarte atractiva pentru cei care nu au nevoie de toate gadgeturile pe care le aduce echiparea de varf). Nu puteam rata ocazia de a-l compara cu fratele sau din Grupul VW, Passat Variant. In versiunea 2.0 BlueTDI cu 143 CP si echipare Comfortline, acesta are un pret de lista de 27.195 euro. Chiar daca are aceeasi cilindree ca cel de pe Skoda, motorul de pe Passat este unul dintre cele mai moderne si mai ecologice propulsoare ale VW, inscriindu-se in normele Euro 6.

In afara de Passat, am mai aliniat la start capabilul si spatiosul Ford Mondeo Turnier, model 2.0 TDCi Titanium, 140 CP, cu dotari bune, la un pret de 26.513 de euro, un competitor serios. Doua modele japoneze condimenteaza testul nostru: Honda Accord Tourer cu motorizarea 2.2 i-DTEC de 150 CP (cel mai puternic motor din test) si Toyota Avensis Combi 2.2 D-4D (de asemenea, cu 150 CP, dar cu un cuplu ceva mai mic decat motorizarea de pe Accord). Honda propune cea mai completa echipare standard din testul nostru, constituind o alternativa interesanta la modelele europene. Dar nu este deloc ieftina, la aproape 34.500 euro.

Cu 120 kg mai usoara decat Accord, Toyota Avensis pare sa ofere cel mai bun raport kg/CP din test. Designul a fost mult imbunatatit, astfel ca actualul Avensis nu mai este la fel de plictisitor ca cel din generatia anterioara. In echiparea Elegance, care nu este cea de varf, Avensis Combi costa 27.677 euro, in conditiile in care ofera suficiente dotari pentru confortul pasagerilor.

Asadar, patru break-uri diesel, fiecare cu argumentele sale pentru castigarea locului fruntas. La capitolul protectia mediului, VW are un avantaj serios. BlueTDI inseamna un convertor catalitic suplimentar, care-l face compatibil cu standardul Euro 6. Honda si Toyota corespund normelor Euro 5, in timp ce Ford si Skoda au motoare Euro 4.

Locul 5Honda Accord Tourer

Break de lux
Acest Accord este plin de stil si bine echipat. Doar ca nu intra prea multe in el.

Recunoasteam ca acest model japonez nu este deloc ieftin. Dar, pentru pretul sau, ofera un pachet complet de dotari, care face inutila lista de optionale. Scaune reglabile electric, piele, trapa electrica, faruri bi-xenon – la Accord Executive, dupa cum ne-a obisnuit producatorul japonez, gasesti totul. Pe deasupra, are un aspect foarte dinamic si o motorizare puternica.

In interior, soferul este putin bulversat de cantitatea impresionanta de butoane, dar pozitia la volan este deosebit de comoda. Pasagerilor din spate le merge insa mai prost: accesul necesita un anumit nivel de flexibilitate, confortul este modest. Nici mult bagaj nu prea intra: deschiderea portbagajului este limitata, iar sarcina utila este ridicol de mica. Accord nu e un break de familie adevarat.

La drum, Honda denota sportivitate. Suspensia este rigida, mai ales pe denivelari scurte, iar cursa schimbatorului este scurta. Curbele, chiar si cele stranse, sunt abordate cu aplomb, controlul ESP intervine tarziu, dar cand o face, o face brutal. Pe langa senzatia sintetica a directiei, care aduce aminte de o consola de jocuri, nici franarea nu este usor de dozat.

Temperamentul lui Accord are de suferit si datorita masei mari, astfel incat avantajul cailor putere suplimentari se pierde. Cu toate acestea, Honda Accord este eleganta si plina de caracter. Ceea ce-i lipseste este spatiul – un aspect foarte important la break-uri.

Locul 4Toyota Avensis Combi

Putere si volum
Ofera putere si mult spatiu pentru banii pe care ii dai. La condus, insa, bucuria se pierde.

Pretul lui Avensis Combi se inscrie in media clasei, dar nivelul dotarilor este unul foarte bun. 28.000 de euro pentru un break spatios, cu climatizare automata, faruri bi-xenon, cruise control cu limitator de viteza, pe deasupra si cu cinci ani garantie, nu este deloc mult. Dispune si de spatiu interior, nu exagerat de mult, dar suficient.

Capacitatea de transport este buna, franele sunt eficiente, iar diesel-ul sau de 150 CP ofera destula putere ramanand in acelasi timp foarte silentios, atat in plina sarcina, cat si la viteza de croaziera. Iar designul actualului Avensis nu mai este chiar atat de banal, mai ales in versiunea break. Mai putin atractiv este insa modul in care se conduce. Dinamic este aici numai motorul, in rest Avensis nu ofera foarte mult in ceea ce priveste sportivitatea. Schimbarea treptelor este problematica, directia se simte supra-asistata si sintetica, iar in curbe ESP-ul intervine foarte agresiv – lucru de inteles avand in vedere tendinta subviratorie a lui Avensis.

Daca te astepti la un interior confortabil, trebuie sa-ti reconsideri asteptarile: scaunele arata mai comod decat se simt in realitate, iar pe drumurile cu denivelari scurte suspensia reactioneaza destul de rigid. Pe deasupra, pasagerii trebuie sa suporte interiorul cu design impersonal si rece, care-ti ofera prea putin motive de bucurie ca sa-ti doresti sa zabovesti.

Locul 3Ford Mondeo Turnier

Plin de viata
Mult spirit practic combinat cu placere la volan. Ford trebuie insa sa mai investeasca in calitate.

Da, poate face si asta: Mondeo te umple de placere – cel putin daca esti genul caruia ii place sa conduca. Break-ul Ford abordeaza curbele cu agilitate, avand o directie precisa si incisiva – din acest punct de vedere ramanand etalonul clasei. Motorul diesel urca rapid in ture, dar este destul de zgomotos, lucru care-l face sa para ca se chinuie. La aceasta senzatie contribuie si schimbarea problematica a treptelor, levierul „agatandu-se“ la trecerea rapida dintr-o treapta in alta.

Interiorul nu duce lipsa de dotari, dar ii lipseste calitatea. Observi ca materialele au fost alese din economie, iar butoanele din plastic ieftin iti aduc aminte de o sala de jocuri electronice. Dar in ceea ce priveste calitatile fundamentale ale unei masini, Ford nu face greseli. Scaunele sunt foarte comode si ofera posibilitati de ajustare generoase. Portbagajul acestuia este demn de un break de clasa medie, cu o capacitate de incarcare suficienta si o deschidere impresionanta.

Mondeo franeaza bine si nu dezamageste nici in ceea ce priveste suspensia. Aceasta este ferma, favorizand tinuta de drum, dar ramane in acelasi timp confortabila, o adevarata placere in calatoriile lungi. Asta dovedeste ca se poate obtine o configuratie perfecta chiar si fara o suspensie reglabila (disponibila optional, contra pretului de 1.200 euro), daca inginerii isi cunosc meseria. Nici consumul nu dezamageste, chiar daca este cel mai mare din testul nostru.

Locul 2VW Passat Variant

Campionul confortului
Clasicul break-urilor puncteaza prin echilibru. Doar la dotari mai are scapari.

In ceea ce priveste motoarele, VW face jocurile in acest moment. Vezi BlueTDI: acest diesel este in avangarda motoarelor Grupului VW si puncteaza de trei ori – are 3 CP mai mult decat TDI-ul fara „Blue“, este primul care corespunde normelor Euro 6 si consuma si cel mai putin din test. Faptul ca Passat Variant nu este cel mai rapid model din testul nostru se datoreaza etajarii cutiei de viteze – aceasta a fost optimizata pentru consum, nu pentru sportivitate. Dar diesel-ul de la VW te rasfata cu rafinamentul sau, care se potriveste perfect caracterului lui Passat.

Confortul la drum este suveran. Denivelarile sunt absorbite fara probleme, cu putin ajutor din partea suspensiei reglabile DCC (care costa suplimentar 896 euro). In afara de asta, se sta foarte confortabil in interior, existand spatiu suficient in toate directiile. Ce ii poti reprosa, sunt trepidatiile sesizabile ale trenului de rulare fata la trecerea peste denivelari scurte sau scaunele fata destul de moi. Daca treci peste aceste aspecte, nu prea ai ce sa-i mai reprosezi lui Passat in ceea ce priveste confortul. Poate doar o dotare de serie mai bogata.

VW te pune sa platesti in plus daca vrei mai multe dotari de confort, si asta l-a costat puncte bune. In alta ordine de idei, am apreciat portbagajul spatios si capacitatile sale de transport, ca si placerea la volan, chiar daca directia sa nu e la fel de precisa ca aceea a lui Mondeo. Ce ne-a dezamagit: distanta de franare este cea mai mare din test.

Locul 1Skoda Superb Combi

Gigantul spatios
Daca tot alegi un break, alege-l pe cel mai mare. Totusi, Superb ofera mai mult decat spatiu.

Nu mai este o surpriza deja, Skoda a reusit din nou: Superb Combi a reusit sa isi detroneze fratele de concern. Cum a fost posibil? Pur si simplu, pentru ca ofera mai mult pentru banii pe care ii dai – dotari de serie mult mai bogate si mai mult spatiu interior.

Nu exista niciun break de clasa medie care sa fie mai spatios decat Skoda Superb. Acest lucru se aplica atat spatiului de depozitare, cat si locurilo din spate. Pasagerii de inaltime potrivita se simt pierduti pe bancheta spate, mai ales ca spatiul la genunchi este demn de clasa superioara. Si cine mai vede in Skoda un model ieftin, va avea o mare surpriza. In ceea ce priveste calitatea fabricatiei si a finisarilor, nu observam nicio diferenta intre Superb si Passat. In plus, nici la drum nu esti dezamagit. Superb este un partener de calatorie foarte placut.

Dezavantajele sale in fata lui Passat sunt mai mult o chestiune de nuante. Suspensia pare ceva mai rigida (suspensia reglabila DCC nu este disponibila la Skoda), zgomotul la rulare se aude mai clar in interior, scaunele din fata nu sunt atat de comode, iar diesel-ul este mai zgomotos. Acestuia, in ciuda faptului ca Skoda a adus motorul modern cu injectie commonrail in locul vechiului motor pompa-injector, ii lipseste insonorizarea de la Passat.

In ceea ce priveste tinuta de drum, Skoda ii poate face fata fara probleme lui VW. Daca tragi linie, asta inseamna locul intai pentru Skoda Superb Combi.

Adaugă un comentariu