Comparativ cabrio de clasa mini si mica – Aer de primavara

Conducerea sub cerul liber poate fi insotita de satisfactia originalitatii si nu neaparat la pret exorbitant. Iata patru exemple si ordinea preferintelor Auto Bild.

Segmentul automobilelor decapotabile are un caracter exclusiv, dar nu este chiar inaccesibil din punct de vedere financiar. Mai multe marci propun modele interesante intr-un interval de preturi relativ decent, cuprins intre aproximativ 14.000 si 24.000 euro. Pentru acesti bani, sunt disponibile modele cu puteri cuprinse intre 45 si 175 CP.

Farmecul conducerii in aer liber poate capata cele mai diverse forme. Dupa cum vom vedea, avem aici atat automobile care se orienteaza cu precadere dupa conceptul recreational, cat si abordari sportive, sustinute foarte convingator. Rezumand ideea, aceste modele au personalitate si nu se multumesc cu calificativul de versiune descoperita a unui model carosat.

Cele patru modele selectionate pentru articolul nostru ilustreaza relevant specificul francez, pe cel britanic, pe cel nipon si pe cel german in constructia de automobile, cu mentiunea ca Smart ForTwo Cabrio CDI ramane, mai degraba, o oferta de nisa din nisa, fiind potrivit cu precadere utilizarii urbane.

Locul 4
smart ForTwo Cabrio CDI

Gabaritul ultracompact si consumul economic fac din Smart ForTwo Cabrio un vehicul urban ideal. Spatiul interior spartan si portbagajul mic reprezinta cealalta fata a monedei.

Versiunea Cabrio, realizata de Smart pornind de la binecunoscutul sau vehicul cu vocatie urbana ForTwo, nu se indeparteaza prea mult de conceptul de baza al acestuia. De aici decurg, deopotriva, avantaje si dezavantaje.

Un avantaj notabil tine de rigiditatea foarte buna a caroseriei, datorata arcului de securitate aflat in zona din spate. Astfel, mersul pe denivelari ramane silentios si este respectata ideea implicita de calitate constructiva, pe care insista intotdeauna Daimler AG.

Un alt avantaj: gabaritul ultracompact permite o conducere si o manevrare usoare in spatiile limitate din marile orase. Pe de alta parte, ForTwo Cabrio nu este un cabrio in intelesul deplin al cuvantului. Pavilionul si luneta se pot escamota, montantii de deasupra portierelor se pot scoate, insa nu pot fi coborate geamurile laterale din spate, montantii laterali nu pot fi coborati sau scosi, iar elementul metalic de rigidizare dintre acestia ramane permanent pe pozitie. Un alt inconvenient tine de portbagajul mic al masinii. Acesta poate gazdui, eventual, o geanta de voiaj.

Spirit functional nemtesc: pe partea interioara a capacului portbagajului a fost amenajat un spatiu unde se pot depozita si fixa cele doua elemente de caroserie demontabile, de deasupra geamurilor de portiere.

In final, iata argumentele esentiale: Smart ForTwo Cabrio CDI (45 CP) consuma putin si este comod de condus. Nu are aptitudini sportive. In pofida clapetelor de la volan pentru comanda cutiei de viteze, schimbarile treptelor sunt prea lente. Finisarea e prezentabila, are stil original, iar latura ergonomica a fost bine studiata.

Locul 3
Citroën C3 Pluriel 1.4 75 CP

Iata modelul cu cel mai spatios habitaclu din context. Caroseria ofera multe posibilitati de transformare, iar pretul este avantajos. Confortul a fost prioritar in fata sportivitatii.

Factorul originalitate il detaseaza pe C3 Pluriel in peisajul intregii clase cabrio. Atat designul, cat si conceptul reprezinta ceva aparte. In favoarea sa pledeaza pretul cel mai mic si cele mai spatioase locuri din spate din aceasta intrunire de automobile, plus faptul ca masina poate trece prin mai multe configurari functionale, de la model de clasa mica pentru patru pasageri, trecand prin caroserie „targa“ si cabrio, pana la pickup. Numai ca asta se rezolva mai greu decat ne-am asteptat.

Demontarea celor doua elemente metalice care incaderaza geamurile laterale presupune implicarea a doua persoane. In plus, fara prezenta acestor piese (care, odata scoase, raman in garajul de acasa) nu mai este posibila acoperirea masinii. Asadar, avem aici un concept sofisticat, polivalent, atractiv, dar nu realmente impresionant in privinta functionalitatii si a aspectului „user friendly“. Consultarea manualului proprietarului e necesara pentru prima decapotare completa.

Nici C3 Pluriel 1.4 (75 CP) nu face parte dintre modelele cabrio cu tenta sportiva. Din contra, pare a fi masina ideala pentru a te plimba relaxat pe bucla de drum ce leaga plajele din jurul statiunii Saint Tropez.

Suspensia este confortabila, iar caroseria da semne de lipsa de rigiditate la solicitarile oarecum intense (denivelari pronuntate, viraje stranse atacate rapid). Citroën C3 Pluriel are cel mai mic pret si cel mai generos dimensionat habitaclu din confruntarea de fata. Conceptul de automobil familial-targa-cabrio-pickup este unic in lume, dar utilizarea completa presupune ceva efort.

Locul 2
Mini Cooper S Cabrio

Avem aici cel mai seducator design (exterior si interior), cel mai riguros comportament rutier (tehnologie BMW), cel mai puternic motor si, din nefericire, cel mai ridicat pret…

Modelul marcii britanice ofera cam tot ce-ti poti dori de la un cabrio de rasa: identitate bine reflectata de stilul masinii, cu amprenta premium evidenta, 2+2 locuri, motor puternic si o platforma tehnica pe masura (se simte contributia tehnologiei BMW), plus decapotare complet automatizata si vizibilitate excelenta spre zona din fata, favorizata de amplasarea montantilor de parbriz.

Tenta retro a designului este fermecatoare, datorita unei tratari cat se poate de minutioase a tuturor detaliilor. Elementele decorative cu aspect de inox si grafica instrumentelor de bord sunt reprezentative in acest sens. Locurile din spate sunt mai inguste decat la C3, dar pot fi ocupate de adulti. Portbagajul este minimalist, oferind doar 125 litri. In principiu, tabloul arata bine, iar masina poate ca ar fi obtinut prima pozitie in aceasta evaluare comparativa daca achizitionarea sa nu ar fi presupus o cheltuiala de aproape 23.000 euro (fara TVA).

Mini Cooper S ofera comportamentul dinamic cu cea mai mare acuratete si ofera cea mai buna pozitie la volan in contextul de fata. Directia devine un pic imprecisa din cauza reactiilor de cuplu in volan care apar in timpul acceleratiilor puternice. Referitor la caroserie, zgomotele sesizabile la rularea pe denivelari arata ca rigiditatea structurala a fost afectata de renuntarea la pavilionul metalic.

Sunetul motorului (turbo si injectie directa de benzina, 175 CP) ne-a impresionat mai putin decat cel specific fostei generatii (compresor mecanic, 170 CP).

Locul 1
Mitsubishi colt CZC 1.5 Turbo

Rigiditatea structurala buna si performantele motorizarii turbo contureaza un caracter sportiv demn de luat in serios. Masina are pavilion metalic si un portbagaj de pana la 460 l.

Sincer, inainte de a-l conduce, nu ne-am asteptat ca japonezul sa emita pretentii atat de serioase la pozitia de frunte. In fond, ce e un cabriolet Colt? Un fel de masina de oras (seria Colt are platforma lui Smart ForFour) recarosata si echipata cu un motor turbo (150 CP), propulsor care risca sa fie „prea mult“ pentru aptitudinile unei asemenea platforme tehnice.

Contactul direct cu masina a spulberat total imaginea respectiva. Pentru elaborarea lui Colt CZC 1.5 Turbo s-a lucrat serios, in virtutea imaginii sportive a marcii. Scaunele sport ofera o buna sustinere laterala, dar pozitia la volan este un pic mai inalta decat ar fi fost de preferat. Rigiditatea structurala este foarte buna, directia are o precizie impecabila, eventual se poate spune ca s-a mers prea departe cu fermitatea suspensiei (pe denivelari scurte, confortul rularii e afectat si se poate intampla ca pastrarea contactului dintre roti si sol sa piarda din rigoare). Reprizele sunt rapide, iar motorul urca in ture cu dezinvoltura pana in apropierea pragului de 6.500 rpm.

Finisarea lui Colt CZC nu are farmecul celei de la Mini, insa si pretul modelului nipon („varf de gama“, ca si Cooper S) e cu vreo 7.900 de euro (fara TVA) mai mic. Colt CZC are si alte argumente grele: caroseria poarta celebra semnatura Pininfarina, iar pavilionul rigid escamotabil asigura excelente conditii de calatorie iarna. Mai notam ca locurile din spate ale lui Colt CZC 1.5 Turbo abia daca pot fi ocupate de adulti relativ subtiri, de talie medie.

Pe de alta parte, automobilul ofera un portbagaj demn de clasa medie, cu un volum de 460 litri (cand pavilionul este instalat).


 

Adaugă un comentariu