Comparativ clasa compacta – Cei cinci compacti

Recenta lansare a lui Renault Megane a necesitat un prim test comparativ pentru a determina unde se situeaza acesta in raport cu concurenta. Am ales motorizarile pe benzina cu cilindreea in jurul valorii de 1,6 litri si puteri cuprinse intre 110 si 120 CP.

Desi vanzarile auto sunt in scadere pe aproape toate pietele din Europa, segmentul masinilor de clasa compacta este inca bine vandut. In acest test am adunat cinci masini din clasa compacta, cu puteri cuprinse intre 110 si 120 CP. Propulsoarele de care au dispus masinile de test au fost de 1,6 litri benzina aspirat pentru patru dintre ele si 1,4 litri turbo in cazul modelului Fiat Bravo. Echiparile alese pentru pretul comparat au fost, in principal, unele medii, la care s-au adaugat optiuni des intalnite in acest segment. In contextul actual al preturilor carburantilor, motorizarea de 1,6 litri este una foarte atractiva de luat in calcul.

Un alt factor important al testului este noul Renault Megane, aflat pentru prima data intr-un test comparativ in Romania. Este interesant de vazut unde anume se situeaza el fata de concurenta data in acest test. In test: Renault Megane 1,6 110 CP, Ford Focus 1,6 115 CP, Peugeot 308 1,6 120 CP, Fiat Bravo 1,4 120 CP si Toyota Auris 1,6 124 CP.

Locul 5 – Toyota Auris 1.6 VVTi
Siguranta in standard
Toyota Auris ofera o siguranta de top si este un compromis bun pentru clasa compacta.

Toyota a oferit intotdeauna masini foarte corecte, iar fiabilitatea lor a devenit notorie pentru toata lumea. Alaturi de siguranta de top oferita in dotarea standard si de cel mai performant sistem de franare din test, Auris beneficiaza si de o modularitate mai buna decat a concurentei. Aceste lucruri o promoveaza ca o buna alternativa pentru o compacta de familie.

Motorul din test a dispus de cea mai mare putere – 124 CP, insa nu a fost si cel mai placut in utilizare. Valoarea de cuplu maxim este atinsa mult prea sus – 5.200 rpm –, acest lucru determinand o utilizare greoaie in oras, unde sunt necesare acceleratii rapide fara schimbarea treptelor de viteza. Desi acceleratiile au valori bune, senzatiile oferite nu au fost pe masura. Pentru a beneficia de performante maxime din partea motorului, este necesar un regim de turatii inalte, care duce la un consum ridicat si un nivel de zgomot mare.

Pozitia la volan este cea mai inalta din test si putem spune ca are si avantaje si dezavantaje. In oras, o pozitie inalta la volan este un lucru pozitiv, dar pentru drumuri interurbane pozitia nu este cea mai potrivita. Datorita caroseriei inalte, Auris are influente neplacute la vant lateral. Acest lucru este amplificat si de directia destul de fada. Pe drumurile virajate parcurse la limita, masina este subviratoare, insa sistemul de control al stabilitatii mentine fara probleme traiectoria dorita. Comenzile din interior necesita obisnuinta in utilizare, datorita designului adoptat pentru consola centrala. Bancheta spate este cea mai confortabila din test si este singura care permite ajustarea inclinarii spatarului.

Locul 4 – Renault Megane 1.6 16V
Compromis pentru confort
Renault Megane ofera cel mai bun confort din test, iar materialele din interiror sunt cele mai placute.

Renault Megane a fost mereu promovat datorita designului atragator, sigurantei de varf si pretului foarte accesibil. Aceste lucruri nu s-au schimbat nici pentru noua generatie.

Din pacate, Megane nu reuseste sa obtina decat locul patru in acest test. Motorul de 1,6 litri ce a echipat modelul de test produce 110 CP si nu este deloc nou pentru Renault. Acesta a dezamagit in ceea ce priveste zgomotul produs in sarcina, dar si din cauza lipsei de rafinament si elasticitate. Este greu de inteles de ce Renault nu a oferit un motor revizuit pentru noul Megane. Cuplul maxim este atins la o turatie ridicata, astfel ca utilizarea in oras nu este cea mai placuta. Cutia de viteze are o directionare buna, iar schimbarile de treapta se fac fara probleme. Directia este in continuare destul de asistata si nu ofera suficiente informatii soferului.

Trenul de rulare ofera cel mai bun confort din test, este elastic si destul de silentios la trecerea peste denivelari. Caracterul dinamic in viraje plateste tribut setarilor specifice pentru confort si nu este cel mai bun din acest test. Trenul de rulare are o setare orientata spre confort, caracteristica specifica lui Renault. Noul Megane a facut un salt foarte important in ceea ce priveste calitatea materialelor si a finisajelor din interior. Acestea au fost cele mai apreciate din test, sunt foarte placute atat la atingere, cat si vizual. Ergonomia este si ea buna, fiind totusi cateva aspecte ce necesita obisnuinta.

Spatiul interior in fata este generos, iar vizibilitatea a fost si ea apreciata. Megane dispune de cel mai mic spatiu din test pentru locurile din spate, si aici putem spune ca este un regres fata de vechea generatie.

Locul 3 – Fiat Bravo 1.4 T-Jet
Design si motoare
Acestea au fost intotdeauna atuurile italienilor, iar Bravo nu se dezminte de ele.

Fiat Bravo a fost o pata de culoare pentru clasa compacta in momentul in care a fost lansat. Designul sau este unul foarte fluid, elegant si placut ochiului si nici acum nu pare invechit. Motorul de 1,4 litri, care produce 120 CP, a fost cel mai placut din test la utilizare. Datorita faptului ca este un motor turbo, are cel mai mare cuplu din test, iar turatia la care acesta este disponibil este de doar 1.750 rpm. Acest lucru face ca orice solicitare sa aiba un raspuns excelent. Acceleratiile sunt foarte bune, indiferent de treapta si de regimul in care este folosita masina. Motorul este ajutat si de o cutie corect etajata, ce dispune si de o directionare buna a levierului.

Punctele slabe ale lui Bravo incep cu directia, care nu ofera soferului informatii despre drum si in unele cazuri este prea asistata. Trenul de rulare nu reuseste nici el sa fie pe masura motorului, existand unele minusuri la motricitate. Ruliul caroseriei este si el destul de accentuat, astfel ca dinamica generala are de suferit. In viraje, comportamentul subvirator este accentuat si apare destul de devreme. Daca Bravo ar fi avut parte de alta setare pentru directie si suspensie, am fi avut o masina excelenta din punct de vedere dinamic, si este pacat ca nu s-a reusit acest lucru.

Interiorul dispune de o ergonomie buna, iar comenzile sunt structurate intuitiv. Atat scaunele fata, cat si bancheta spate sunt profilate bine si ofera un confort placut, dar si o sustinere laterala potrivita. Spatiul pentru genunchi in spate este generos si se poate calatori confortabil si pe distante mai lungi. Bravo mai are un avantaj important: are cele mai lungi intervale de revizii, la 30.000 km, si cea mai ieftina intretinere.

Locul 2 – Peugeot 308 1.6
Colaborare de succes
Peugeot 308 beneficiaza de colaborarea cu BMW si ofera un motor de 1,6 litri foarte placut in utilizare.

La nivelul motoarelor de 1,6 litri, Peugeot 308 are foarte multe de oferit potentialilor cumparatori. Colaborarea cu BMW pentru producerea propulsoarelor cu cilindreea de 1,6 litri a fost probabil foarte inspirata pentru cei de la Peugeot.

Motorul de 1,6 litri ce a echipat masina de test produce 120 CP si 160 Nm. Alaturi de propulsorul lui Fiat Bravo, acesta a fost cel mai placut in utilizare. Este foarte elastic, raspunde cu rapiditate la orice solicitari, urca liniar in turatii, iar nivelul de zgomot este foarte redus. Chiar daca se ruleaza intr-un regim sportiv in turatii inalte, nu veti auzi zgomote care sa deranjeze in interior. Desi cutia de viteze dispune de doar cinci trepte de viteze, ajuta propulsorul si are o etajare buna. De asemenea, directionarea levierului este buna, desi putin prea lunga, dar nu pune probleme in selectarea treptelor.

Trenul de rulare are o setare mai rigida, apropiata de cea a Ford-ului Focus, insa nu afecteaza confortul la rulare. Caracterul dinamic a lui 308 a obtinut si el puncte importante in test. In virajele abordate la limita stabilitatea este buna, subvirarea apare tarziu, dar masina ramane totusi controlabila. Directia este corecta din punct de vedere al asistarii si senzatiilor transmise catre sofer, dar ar fi fost loc si de mai bine.

In interior, ergonomia este buna, singurul lucru remarcat fiind ca schimbatorul de viteze ajunge in treptele superioare prea aproape de comenzile climatizarii. Scaunele fata sunt foarte placute la drum lung, iar suportul lateral oferit de acestea este suficient. 308 dispune de multiple spatii de depozitare atat pentru locurile din fata, cat si pentru cele din spate. Materialele folosite pentru interior sunt placute si se situeaza calitativ intre cele de la Megane si Focus. In spate se poate calatori confortabil, fiind suficient loc pentru genunchi. Spatiul pentru cap in spate este cel mai mare din test. De asemenea, bancheta este profilata placut si exista chiar si guri de ventilatie destinate locurilor din spate.

Locul 1 – Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Masina soferului
Cu cel mai bun caracter dinamic, dar si alte calitati, Ford Focus se impune in testul motoarelor de 1,6 litri.

Cea mai placut de condus masina din test a fost, fara indoiala, Ford Focus. Nu se poate spune, in niciun caz, ca motorul de 1,6 litri este unul cu valente sportive, dar iata ca Ford a reusit sa ofere o masina foarte dinamica prin setarile trenului de rulare, directiei si cutiei de viteze intr-un mod foarte placut pentru sofer. Ajutat de o cutie de viteze foarte bine etajata, motorul de 115 CP cu distributie variabila al lui Focus reuseste sa ofere foarte multa placere in utilizarea zilnica.

Motorul este elastic si raspunsul la solicitari este foarte prompt. Trenul de rulare este silentios si ofera un confort optim la trecerea peste denivelari. Este de altfel singura masina din test cu punte spate independenta. Directia este precisa, cea mai incisiva din test si transmite semnale foarte bune despre comportamentul masinii.

Comportamentul la limita este controlabil, predictiv, subvirarea apare tarziu, iar stabilitatea este si ea de top. Focus este cu adevarat o masina de care te poti bucura in utilizarea zilnica. In interior au fost si primele lucruri care nu ne-au placut. Majoritatea materialelor folosite, in special cele de pe fetele interioare ale usilor, sunt dintr-un plastic destul de neplacut, cel putin in echiparea Trend de care dispunea masina de test. Ergonomia este buna si singurele comenzi cu care trebuie sa te obisnuiesti sunt cele de pe coloana de directie pentru sistemul audio. Acestea sunt plasate in partea stanga a volanului si putin prea jos.

Vizibilitatea in fata este buna, iar in spate este putin obstructionata de inclinatia lunetei. Desi scaunele fata nu dispuneau de cel mai bun suport lateral, acestea au fost foarte placute si confortabile la drum lung. Locul in spate pentru genunchi este suficient, insa la cap, din cauza designului, pot exista probleme pentru persoanele mai inalte. Sistemul de rabatare a banchetei spate este identic cu toate concurentele, exceptie facand Auris. Pentru ca este dinamica, placuta in conducere si foarte inchegata, Focus reuseste sa se impuna in acest test.

Adaugă un comentariu