Comparativ compacte sportive – Sperante si certitudini

Indiferent ce inseamna in nomenclatorul VW litera R, cu ea incepe cuvantul „respect“. Intr-adevar, in urma unei sesiuni de conducere cu Golf R, acesta este termenul la care te gandesti. Ce parere are concurenta?

In sport se foloseste adesea sintagma „tinere sperante“ la adresa unor talente care promit un viitor de succes. Dincolo de asta, exista sport si exista sport extrem. Cum se integreaza observatiile acestea in fenomenul modelelor compacte pe care le trateaza testul nostru? Sa ne gandim putin de unde s-a plecat si unde s-a ajuns. Cu vreo trei decenii si jumatate in urma, cativa producatori de automobile au propus pe piata, adesea sub initialele GTi, versiuni mai puternice si mai rapide, realizate pe baza modelelor din clasa compacta.

Scopul acestui demers nu avea mare lucru de-a face cu ideea unei reale implicari sportive, fiind urmarita printr-un artificiu de imagine, mai ales sporirea atractivitatii restului ofertei din seriile respective de modele. Oricum, un model GTi de atunci abia daca dispunea de 100-120 CP (de exemplu, prima generatie Golf GTi a pornit la drum cu 108 CP). Intre timp, aceasta putere s-a dublat. Golf GTi dispune in prezent de 210 CP.

Asadar, in categoria „sportivelor amatoare“ care au la baza modele familiale compacte a fost lasat in urma pragul deloc simbolic al celor 200 CP. Ca si cum nu era suficient, au mai aparut la nivelul aceleiasi clase compacte indicative de genul R, RS, MPS sau GTA. Au aparut transmisii integrale, supraalimentari turbo cu presiune ridicata, cutii de viteze cu ambreiaj dublu, iar cei mai indrazneti (notam aici pe Ford Focus) nu s-au sfiit sa treaca dincolo de pragul celor 300 CP. Cifra in cauza tine deja de domeniul automobilelor supersport.

Pentru a nu ne lasa, la randul nostru, furati de mirajul puterii absolute, am decis sa ne ocupam de relativ recent creatul segment aflat deasupra zonei GTi, unde intalnim puteri de ordinul a 260-270 CP. Volkswagen Golf R este continuatorul unei traditii inedite si discrete, initiate de modelele Golf VR6 realizate incepand din 1992 pe baza celei de-a treia generatii a binecunoscutei serii germane de familiale compacte. Aceasta a fost perpetuata pana acum de versiunile R32 din generatiile Golf IV si Golf V. „Pragmatismul“ a fost cuvantul de ordine in elaborarea actualului Golf R: s-a investit totul in performanta, chiar daca asta a insemnat ingroparea aspectului tehnic inedit al motoarelor VR6 (configuratie constructiva cu sase cilindri avand unghi de 15 grade intre randurile de cilindri).

Golf R are acelasi motor cu patru cilindri si injectie directa de benzina ca si Golf GTi, numai ca presiunea de supraalimentare a fost ridicata la 1,2 bar. Potentialul propulsorului se exprima prin intermediul unei tractiuni integrale, avand cuplaj central Haldex. Optional, se poate achizitiona si o cutie de viteze DSG (ambreiaj dublu). Pe scurt, avem aici ingredientele unui cocteil detonant garantat, pe care Grupul VW ni-l ofera in trei prezentari diferite: baronul albastru (Audi S3), sange teutonic (Golf R) si passion latino (Leon Cupra R – fara tractiune integrala).

Ce putem spune despre ceilalti doi protagonisti ai confruntarii de fata? BMW 130i este asemenea unui agent secret. Nu atrage atentia prin niciun fel de detalii tipatoare, in schimb are sub capota o arma de mare rafinament: motor aspirat de 3,0 litri cu sase cilindri in linie! La acesta se adauga un fermecator comportament clasic sportiv, datorat tractiunii pe rotile din spate. Mazda3 MPS este exponentul fortei elementare. Motorul de cilindree ceva mai mare decat al lui Golf R este dotat cu un turbocompresor si dispune de cel mai mare cuplu maxim din test. Rotile din fata sunt cele condamnate sa suporte dezlantuirea puternicului propulsor. tineti-va bine, urmeaza senzatii tari. Cu certitudine!

Locul 5Mazda3 2.3 MPS

Buldogul japonez
Atrage prin designul original si senzatiile tari pe care le ofera propulsorul de 2,3 l.

Japonezii au sesizat de multa vreme posibilitatea de a atrage acea parte din clientela europeana care doreste altceva decat ofertele marcilor traditionale sau prefera sa se desprinda de o anumita tendinta a momentului pentru a-si pune in evidenta personalitatea.

Nu intotdeauna contraofertele nipone s-au ridicat la inaltimea asteptarilor, insa factorul cel mai important in acest caz ramane latura lor exotica. Mazda3 MPS se inscrie perfect in tema notata. Modelul nipon este capabil de acceleratii rapide, propulsorul sau demonstreaza ca are mari rezerve de putere, atat de mari incat exploatarea lor numai prin intermediul tractiunii pe rotile din fata nu este intotdeauna posibila. Pierderile de motricitate care se fac uneori sesizate vor oferi celui de la volan satisfactia ca este calare pe cai mari, insa, in termeni de dinamism, asta inseamna ineficienta.

Cand asfaltul este ud, lucrurile sunt semnificativ mai delicate. Sistemul ESP intervine oarecum tarziu in situatiile limita, pentru a sublinia astfel caracterul de masina extrema. Ar fi fost de preferat o interventie mai prompta. Tabloul de bord este spectaculos, interiorul este spatios, dar scaunele nu au suficienta sustinere laterala. Pretul este atractiv si nu se pune problema unui surplus de cheltuieli pe dotari optionale, deoarece japonezii au garnisit cu generozitate echiparea standard a masinii.

Locul 4Audi S3 Sportback Quattro

Rasa pretentioasa
Amprenta premium are un cuvant greu de spus aici, sportivitatea fiind usor estompata.

Audi S3 isi expune fara nicio rezerva caracterul premium, chiar intr-o maniera mai sesizabila decat celalalt reprezentant de marca nobila din test, BMW 130i. Automobilul dispune de posibilitati de dotare conforme unui atare statut. Desigur, asta se plateste scump.

Printre optionalele propuse, remarcam una potrivita cu caracterul automobilului: suspensia Magnetic Ride. De asemenea, sunt propuse multe posibilitati de personalizare, numai ca fiecare detaliu de genul sistemului de navigatie, al farurilor adaptive sau al volanului multifunctional, vor incarca serios nota de plata. Acestea fiind spuse, Audi S3 Sportback Quattro se manifesta mai degraba ca un nobil care face sport din hobby, intr-un stil performant, dar studiat, neagresiv. Exista accelaratii puternice, exista raspuns de mare acuratete la comenzi si o tinuta de drum este cat se poate de riguroasa.

In schimb, sunetul motorului nu are o tusa incitanta, iar intensitatea sa ramane decenta pentru cea mai mare parte a regimului de turatie. Mai mult atrag atentia zgomotele de functionare a suspensiei, in timpul parcurgerii drumurilor cu asfalt degradat. Audi S3 Sportback Quattro face figura buna ca masina pentru uzul cotidian.

Interiorul este confortabil, bine studiat ergonomic si foarte frumos finisat, insa portbagajul este relativ mic (numai VW Golf are un portbagaj mai mic in testul de fata).

Locul 3BMW 130i

Lupul asfaltului
Configuratia constructiva este clasic sportiva. BMW 130i nu e tocmai o „compacta“ obisnuita.

BMW 130i intra in acest test numai pentru ca are o caroserie de tip hatchback cu patru portiere, cinci locuri si o lungime de 4,24 m. Dintre toate celelalte puncte de vedere, acesta nu este un automobil familial compact, ci o masina sport tipica. Configuratia constructiva spune totul in acest sens: motor cu sase cilindri in linie amplasat longitudinal in spatele puntii din fata, tractiune pe rotile din spate.

BMW 130i ofera singurul motor aspirat din test, iar raspunsul spontan la acceleratie si urcarea in ture denota o excelenta caracteristica de cuplu (de remarcat: turatia de cuplu maxim a motorului aspirat BMW se situeaza cam la aceeasi turatie la care ating cuplul maxim si celelalte modele din test, toate turbo). In termeni de comportament rutier riguros, stabilitate in viraje si agilitate, automobilul nu are un rival pe masura printre ceilalti patru concurenti. Si la viteze mari, BMW 130i este cel mai placut de condus. Modelul bavarez poate fi blamat pentru interiorul nu prea generos dimensionat (in special, locurile din spate) si rezervorul cel mai mic. De asemenea, finisarea oarecum discreta nu va impresiona pe toata lumea.

Nivelul tehnologic de top al masinii se reflecta din plin in pretul sau, dar, tot cu implicatii bugetare, mai notam ca BMW 130i este avantajat fata de concurentii sai, prin intervalele lungi dintre revizii si efectuarea acestora in regim gratuit.

Locul 2Seat Leon Cupra R

Fructul pasiunii
Fara tractiune integrala, motorul turbo de 2,0 litri are mult nerv. Masina cu personalitate.

Pentru cine nu simpatizeaza manierele opulente ale lui Audi S3 si ideea de a avea un automobil cu o imagine mai degraba comuna decat individualista, cum este Volkswagen Golf, grupul german a impachetat partea tehnica a acestor doua modele si sub forma de Seat Leon Cupra R. Chiar arata mai altfel! Lipseste doar tractiunea integrala.

Designul fluid, in care cunoscatorii vor identifica unele elemente de inspiratie Alfa Romeo, este completat cu jante de 19 inci spectaculoase. Suspensia este foarte ferma, oferind o tinuta de drum cu real caracter sportiv, iar la exploatarea puterii de 265 CP contribuie gestionarea electronica a diferentialului, avand un efect apropiat de al celui specific diferentialelor cu alunecare limitata. Daca Mazda3 MPS ar fi avut asa ceva, meciul dintre marca nipona si cea spaniola ar fi fost foarte strans. Directia este foarte fina, iar reactiile de cuplu in volan in timpul accelerarilor cu pedala la podea sunt mai putin sesizabile decat la Audi si VW.

Seat Leon Cupra R va oferi satisfactie celor aflati in cautarea unui caracter sportiv dedicat. Ceilalti vor fi de parere ca motorul se aude cam prea tare si ca suspensia este complet lipsita de confort. Jos palaria pentru scaunele sport!

Propunerea marcii spaniole este interesanta, inclusiv prin prisma pretului foarte convenabil la care este propusa tehnica germana moderna si performanta.

Locul 1Volkswagen Golf R

Campionul de golf
VW Golf R demonstreaza ca s-a lucrat minutios la omogenizarea caracterului sau.

Pana acum nu a fost cazul, dar sunt mari sanse ca in timpul generatiei actuale sa asistam la un fenomen de genul „noapte buna, Golf GTi!“. Volkswagen Golf R ar putea sa erodeze irecuperabil imaginea legendei GTi. Clientii interesati de automobilele sportive sunt pragmatici din fire si selectivi, asa ca oferirea unor tehnologii superioare si a unor performante superioare va fi suficienta pentru a-i reorienta spre noul top-model. Cei mai multi dintre acestia sunt gata sa plateasca pretul presupus de accesul la un nivel mai inalt.

Avem aici 270 CP si tractiune integrala. Golf R a reusit cele mai rapide acceleratii din test. Comportamentul rutier este ireprosabil, iar suspensia, desi are o fermitate evidenta, pastreaza o nuanta de confort (filtrarea buna a socurilor conteaza mult in acest sens). Masina raspunde fin la comenzi si inspira multa incredere celui de la volan. Aici ajungem la singurul punct discutabil al lui Golf R: ar fi fost de preferat un comportament mai putin docil, dar cu solicitari si tendinte de mers mai usor de sesizat. ESP-ul intervine eficient si fara bru
scari. Golf R se poate folosi fara nicio retinere ca masina de zi cu zi, habitaclul sau fiind spatios si cu o latura ergonomica bine studiata.

Volkswagen Golf R a fost mai atent pus la punct in ansamblu decat Seat Leon si e mai confortabil. Pretul mai mare se justifica.

Adaugă un comentariu