Comparativ limuzine de lux: Noul model Panamera S doreste sa intre in club

Stai putin! Nu oricine poate intra in lumea aristocratica a limuzinelor de lux, mai ales daca este si in tinuta sport. Cu toate acestea, Porsche Panamera incearca. Se schimba oare pentru el regulile vestimentatiei obligatorii?

Cu Panamera, Porsche vizeaza mai multi rivali. El ataca si limuzinele exclusive, gen Maserati Quattroporte, si limuzinele sport de clasa mare, gen Mercedes E 63 AMG (vezi Auto Bild 18/2009). Dar jinduieste sa rivalizeze si cu clasicii clasei de lux Mercedes Clasa S sau BMW Seria 7. Porsche nu are renume in segmentul limuzinelor de lux, dar marca in sine este o vedeta.

Daca noul Panamera vrea sa intre in clubul modelelor cu patru usi puse la patru ace, atunci niciun portar nu il va opri. Totusi, acest tip in tinuta sportiva trebuie sa treaca testul de buna purtare: sunt de ajuns manierele sale pentru a intra in aceasta clasa selecta? Din punct de vedere acustic, da. Mai ales cand soferul poate sa modifice sunetul scos prin cele patru tobe de esapament prin apasarea tastei sound.

Cu un sunet melodios, de bariton, Panamera se indreapta pe drumul pietruit catre club. Locuri de parcare exista destule – chiar si oaspetii periodici de la Mercedes si BMW nu ar trebui sa se planga. Din pacate, Porsche are o vizibilitate redusa. Din acest motiv, senzorii de parcare (cei din spate sunt in dotarea standard) sunt mai apreciati decat la Clasa S si Seria 7, si soferul lui Panamera chiar se enerveaza atunci cand nu a platit 1.172 euro in plus la aceasta masina de 100.000 de euro si nu a cumparat si camera de luat vederi, care ofera asistenta la mersul inapoi.

Comitetul de admitere in clubul limuzinelor elegante s-ar putea plange si de designul sportiv al lui Panamera: elegantul interior al lui Porsche nu lasa totusi nici cea mai mica urma de indoiala ca acesta poate deveni membru.

Prin comparatie, Clasa S si Seria 7 au consolele centrale ca niste punti de comanda masive. In Panamera, soferul se strecoara intr-un scaun bine conturat si este separat de pasagerul din dreapta printr-o consola centrala lata si inalta, la fel ca si pasagerii care iau loc pe scaunele din spate. Aceasta aranjare nu ajuta la o apropiere intre pasageri, dar pare exclusivista si eleganta – la fel ca si materialele folosite la finisare.


BMW 750i: monitor de 10,2 inci (16:9) si camere pentru laterale

Acest aranjament sportiv are totusi si niste dezavantaje. Cei care au o statura mai mare se vor simti mai bine in BMW si in Mercedes. Mai ales in scaunele multicontur fata dinamice, cu functie masaj si sistem Pre-Safe ale lui Clasa S (2.023 euro, incluse in pachetul Confort fata), soferii corpolenti vor simti un contrast pozitiv in comparatie cu scaunele scoica, inguste si tari, ale lui Porsche.

Si in timp ce la Mercedes si BMW urci cu usurinta atunci cand deschizi usa, avand in vedere ca inaltimea lor este aproape la nivelul capului, la Porsche trebuie sa te chircesti ca sa poti ajunge in scaun. Sportiv, sportiv, dar pana la urma nu intinerim… Multitudinea de butoane din cockpit-ul lui Panamera iti trezeste spiritul de joaca si explorare, dar totusi multe sunt doar pentru show, cum ar fi, de exemplu, tasta pentru eleron. Lucrurile importante le rezolvi imediat prin cateva atingeri pe ecranul cu touchscreen.

La drum, acest mic ecran cere mai multa concentrare decat celelalte. Posesorii lui Mercedes si BMW se plimba prin mediul acestei lumi multimedia cu ajutorul unor butoane argintii de tipul „apasa si roteste“, iar, intre timp, sistemul iDrive de la Seria 7 a devenit la fel de intuitiv ca sistemul de comanda Comand de la Clasa S.


Mercedes S 500: Butoanele pentru telefon

Motorul aspirat, cu opt cilindri, al lui Mercedes se intelege atat de bine cu cutia automata cu sapte trepte, incat folosirea padelelor pentru schimbarea vitezelor pare inutila. Acest vapor nu trezeste ambitii sportive. Treaba lui este sa pluteasca rapid. Seria 7 pare mai rigid, nedand aceeasi impresie de perna de aer ca la Clasa S. Acesta ofera un schimb mai intens de informatii intre pilot si sosea, fiind mai comunicativ, dar nu are aceeasi moliciune a suspensiilor.

Nici Porsche nu este prea soft si simte denivelarile drumului, desi modelul de test era echipat cu suspensia pneumatica oferita optional la Panamera S (2.024 euro). El reactioneaza mai „rustic“, iar zgomotul la rulare este mai ridicat decat la BMW si Mercedes.


Porsche Panamera S: Consola centrala

Cutia cu ambreiaj dublu (PDK), optionala si ea la Panamera S si foarte scumpa (3.641 euro) schimba uneori vitezele un pic cam brutal iar atunci cand esti la semafor, sistemul Start-Stop pare cam adormit. Trebuie sa ai un picior mai greu si asta chiar si in cazul pedalei de acceleratie: atingerile blande nu duc la nicio reactie. Apesi mai tare, si atunci Panamera se misca dintr-o data, cu putere.

Cand vine vorba de viteza, nici unul dintre adversari nu il poate intrece. Se supune vechii reguli a lui Ferry Porsche: „Cand apesi, atunci trebuie sa fuga ca din glont“ si, astfel, motorul V8 pune la dispozitie o putere exploziva – asta, dupa o ezitare de o secunda a cutiei de viteze PDK si dupa ce setezi in meniu modul Sport-Plus pentru a schimba la turatii mai mari. Mercedes si BMW prezinta un temperament asemanator. Dar Porsche este putin mai rapid.

Adaugă un comentariu