Comparativ masini compacte cu motor diesel

Modelele de clasa compacta cu motoare diesel de cilindree medie sunt o solutie ideala pentru familie. In test: Fiat Bravo 1.6 M-Jet, Peugeot 308 1.6 HDI, Renault Megane 1.5 dCi, Ford Focus 1.6 TDCi si Hyundai i30 1.6 CRDI.

In ultimii ani, modelele de clasa compacta au crescut sensibil in dimensiuni. Astazi, o compacta moderna ofera un compromis ideal pentru familie: spatiu interior generos, un portbagaj mare, pret competitiv si, in cazul in care sunt echipate cu motoare diesel, si o economie de combustibil importanta.

Cu motorizari diesel, aceste modele familiale reusesc sa obtina un consum real mediu intre 4,8 si 6,2 l/100 km, ceea ce este un lucru demn de apreciat in perioade de criza, in care vrem sa conducem masini cu costuri de exploatare cat mai mici.

In aceste timpuri de criza din Romania, modelele compacte sunt foarte atractive, in primele 8 luni ale anului 2009, acestea reprezentand 31% din piata de masini noi. Modelele testate de noi, echipate cu motoare diesel, sunt relativ scumpe comparativ cu cele pe benzina, dar au avantajul unui consum mult mai redus.

In plus, in aceasta perioada au fost oferite promotii foarte atractive, care constau in reduceri substantiale. Fiat, Renault si Ford ofera promotii cuprinse intre 1.400 si 2.670 euro cu TVA, in timp ce Peugeot are o reducere uriasa, de 5.855 euro cu TVA pentru modelul din testul nostru. Hyundai, in schimb, ofera o versiune mai putin echipata, la un pret mai mic decat orice pret promotional de la concurenta.

Tot criza este responsabila pentru reorientarea ofertei importatorilor: mai putine versiuni, mai putine optionale, lucru valabil pentru Peugeot, Hyundai si Renault.

Locul 5 – Hyundai i30 1.6 CRDI

Oferta de criza
La un pret imbatabil, Hyundai ofera un motor bun si un interior mare, dar are si minusuri.

Cu i30, Hyundai a atacat frontal concurenta europeana din clasa compacta, dovedind curaj si hotarare. Modelul coreean are un diesel de conceptie proprie, care este foarte vioi, are reprize bune si consuma rezonabil. Nu este cel mai silentios din test la viteze mari, dar nici nu este mai zgomotos decat motorul lui Ford.

i30 ofera cea mai buna ergonomie din test: bordul este indreptat spre sofer, butoanele sunt mari si toate comenzile sunt plasate in partea superioara a consolei centrale, fiind in campul vederii. De asemenea, vizibilitatea este buna, spatiul interior este generos, masuratorile interioare confirmand ca i30 are unul dintre cele mai mari interioare din clasa compacta, iar scaunele fata sunt bine profilate. In plus, Hyundai are o oferta imbatabila de pret, mult mai mic decat orice promotie de la concurenta.

Exista insa si un revers: nu se poate comanda deloc ESP la versiunea testata, cum nu se pot comanda si multe elemente de confort. Modelul coreean ofera cea mai lunga perioada de garantie din test, dar costurile de intretinere sunt la fel de mari ca la Renault si Ford.

De ce s-a clasat totusi i30 doar pe locul cinci? Cutia de viteze are o timonerie prea rigida, confortul suspensiei are de suferit la trecerea peste denivelari scurte, amortizarea fiind prea seaca, iar portbagajul este cel mai mic din test.

La viteze mari, nivelul de zgomot creste sensibil, directia este prea asistata, iar la limita in viraje sunt probleme de tractiune, cauzate probabil si de pneurile de o calitate nu foarte buna.

Locul 4 – Renault Megane 1.5 dCi

Catifelatul
Confort si calitate de top, echipare completa la pret atractiv. Ergonomia si motorul sunt slabe.

Noul Renault Megane este, fara indoiala, unul dintre cele mai bune calitativ modele de clasa compacta. Francezii nu se dezmint nici cu noua generatie Megane, care ofera materiale de foarte buna calitate pentru un pret mai mic ca la concurenta.

In interior, noul Megane este cu adevarat la un nivel premium. A treia generatie Megane ofera si un confort la rulare de prima clasa, la cel mai inalt nivel din clasa compacta. Dincolo de pretul competitiv, Megane are si o echipare standard de confort bogata si o echipare standard de siguranta mai buna decat la concurenta. Ne-au placut si inovatiile de la noul Megane: vitezometrul central digital si facilitatile oferite de climatizare.

Totusi, Megane este doar pe locul patru, dar avem suficiente argumente pentru acest loc. Ergonomia este slaba, cu comenzile climatizarii plasate prea jos si reglaj ineficient, cu plus/minus, in loc de buton rotativ pentru temperatura si volumul instalatiei audio. Ca si la Fiat, din cauza designului, locul din spate la cap este mic si vizibilitatea spre spate este slaba, din cauza lunetei inguste.

Distantele de franare sunt bune, dar dozarea pedalei de frana nu este liniara, aceasta reactionand brutal la inceputul cursei. Scaunele au sustinere laterala foarte buna, dar sunt inguste in treimea superioara, iar motorul este inferior concurentei. Cu cilindree mai mica, acesta functioneaza la sarcini mai mari, consuma mai mult, iar reprizele sunt mai slabe.

Daca Megane ar fi avut motorul lui Bravo, probabil ca ar fi invins. Iar cutia cu 6 trepte nu poate face minuni.

Locul 3 – Fiat Bravo 1.6 M-Jet

Un motor exceptional
Motor de top, design superb, frane excelente. Directia si confortul puteau fi mai bune.

Italienii stiu sa faca motoare. Este o axioma perfect valabila si in cazul lui Bravo. Acest nou motor diesel de 1,6 litri ce furnizeaza o putere de 120 CP (5-10 CP mai mult ca la concurenta) si un cuplu maxim de 300 Nm (45-60 Nm mai mult ca la concurenta) este absolut top class. Este net mai rapid la acceleratii si reprize decat ceilalti participanti la test, dezvolta puterea liniar si viguros, este silentios pe toata gama de turatie, mai are viata si la peste 4.000 rpm, respecta normele Euro 5 si consuma rezonabil.

In plus, cutia cu 6 trepte ii ofera un ajutor suplimentar. In momentul de fata, este o referinta printre motoarele diesel de 1,6 litri, mai ales ca are si costuri de intretinere reduse, reviziile efectuandu-se la un interval dublu fata de concurenta.

Totusi, Fiat s-a situat pe locul al treilea, e adevarat la mica distanta de cele doua modele de pe primele doua locuri. Trenul de rulare nu este la fel de dinamic ca si motorul, iar directia este prea asistata si prea usoara. In aceste conditii, butonul City, care face directia si mai usoara, nu prea mai are sens.

Confortul suspensiei este bun, dar trecerea peste denivelari scurte nu este absorbita eficient de suspensii si se transmit vibratii in volan. Spatiul in spate, la cap, este mai mic ca la concurenta, iar vizibilitatea spre spate este afectata de luneta ingusta, lucru valabil si la Renault, iar scaunele fata sunt prea tari si prea putin profilate. Fiat are frane foare bune, dar dozarea pedalei de frana nu este liniara.

Locul 2 – Peugeot 308 1.6 HDI

Rafinatul
Motor rafinat si silentios, confort de top. Pacat de echiparea standard sumara.

Din punct de vedere tehnic, 308 este aproape un 307: aceeasi suspensie, acelasi ampatament, acelasi motor, aceeasi cutie. Si, in principiu, nu e rau, pentru ca 308 conserva calitatile foarte bune ale lui 307: confort excelent al suspensiei, tinuta de drum sigura, frane foarte buna, motor rafinat si net mai silentios ca la concurenta, atat ca valori masurate, cat si ca impresie subiectiva.

Peugeot este cu atat mai silentios cu cat viteza creste, la viteze mari de peste 130 km/h fiind singurul la care zgomotul se situeaza la un nivel realmente scazut. Desi este milimetric mai scund ca vechea generatie, 308 are cel mai generos spatiu interior, oferind loc mult atat in fata, cat si in spate. Si sederea este confortabila, Peugeot oferind un confort al suspensiei demn de clasa premium si cele mai bune scaune fata: mari, confortabile, cu o buna sustinere laterala si foarte bine profilate.

Plansa de bord – singura schimbare majora fata de 307 – este construita din materiale excelente calitativ si ofera o ergonomie buna, fiind inclinata fata de verticala. 308 are costuri de intretinere reduse si totusi a pierdut la limita acest comparativ. Motivele: perioada de garantie este mai mica decat la concurenta si – surprinzator, comparativ cu vechea generatie 307 – este slab echipat standard, desi nu e chiar ieftin, iar echiparea standard de siguranta este inferioara competitorilor lui, desi, in trecut, 307 se impunea printr-un standard de siguranta complet.

In plus, ca si 307, 308 nu e foarte agil, iar cutia, bine etajata, este relativ imprecisa si lenta.

Locul 1 – Ford Focus 1.6 TDCI

Dinamicul
Focus este dinamic si confortabil in acelasi timp. Motorul este acelasi de la 308, dar diferit in functionare.

Focus obtine o victorie la limita, dar totusi foarte meritata. De ce spunem acest lucru? Ford este singurul model din test, in lipsa lui VW Golf si BMW Seria 1, care ofera o punte spate independenta, si acest lucru nu e doar marketing, ci face realmente diferenta in ceea ce priveste tinuta de drum in viraje. Focus poate intra cu viteze mai mari in viraje, e mai stabil si mai controlabil pe curbe denivelate. Iar puntea independenta spate aduce si alte avantaje, Focus oferind cel mai bun compromis pentru trenul de rulare.

Este la fel de confortabil ca Renault si Peugeot, dar ofera o dinamica mai buna. Focus este agil, dinamic, fiind de departe cel mai placut de condus dintre toti participantii la acest test. Directia este incisiva, sportiva, iar cutia de viteze este precisa si foarte bine etajata. Din punct de vedere dinamic, Ford nu are rival.

Motorul diesel de 1,6 litri este acelasi de la Peugeot 308, dar in realitate situatia este cu totul alta. Motorul Ford are acelasi cuplu si putere obtinute la exact aceleasi turatii, dar este mai economic, mai lenes si mai zgomotos decat motorul Peugeot. Este de apreciat ca motorul Ford consuma sensibil mai putin decat concurenta si, alaturi de Fiat, este singurul cu Euro 5.

De asemenea, teoretic, Focus dispune de cea mai mare autonomie. Focus este printre cele mai lungi modele de clasa compacta, dar nu ofera mai mult spatiu decat concurenta. Totusi, spatiul interior este generos, si in spate este loc suficient pentru cap, chiar daca luneta este puternic inclinata. Portbagajul este printre cele mai mari din clasa, apropiindu-se de granita celor 400 litri. In schimb, sub portbagaj, nu exista decat o roata de rezerva ingusta.

Ergonomia este buna, dar asteptam mai mult de la un Ford in privinta calitatii materialelor de pe consola centrala, plasticul cu imitatie de aluminiu fiind net inferior celui moale de calitate foarte buna de pe plansa de bord. Focus are avantajul unei perioade de garantii lungi de 4 ani, a unei valori de revanzare foarte bune, dar sufera la capitolul „costuri de intretinere“, destul de mari, la fel ca si la Renault sau Hyundai.

De asemenea, Ford ofera o echipare standard bogata si multe versiuni si optiuni.

taguri
Adaugă un comentariu