Comparativ Mitsubishi Colt vs Hyundai i20 vs Citroen C3 VTi vs Ford Fiesta – Bijuterii citadine

Noul model de clasa mica al Citroen are pretentii mari si un pret pe masura. Ramane de vazut daca aceste pretentii sunt justificate.

Clasa mica este segmentul de piata cu cel mai mare volum de vanzari in Europa, in special in aceasta perioada de criza. In acest context, este din ce in ce mai evidenta tendinta producatorilor europeni de a oferi in clasa mica dotari si finisaje superioare calitativ, care pana nu demult erau apanajul clasei compacte sau chiar medii.

Ultimul model lansat de Citroen in aceasta clasa, noul C3, nu mai este modelul ieftin pe care-l stiam. De fapt, in comparativul nostru, este cel mai scump, atat ca preturi de baza, cat si ca preturi comparate. Pentru a afla cat de justificat este acest pret, am comparat noul C3 cu liderul de vanzari al clasei, Ford Fiesta, cu cel mai de succes model coreean, Hyundai i20, precum si cu japonezul Mitsubishi Colt, care a beneficiat recent de un facelift.

Motorizarea aleasa de noi, benzina de 1,3-1,4 litri, este alegerea ideala pentru o exploatare urbana, fiind, probabil, cea mai vanduta la aceasta clasa. La aceasta cilindree, cel mai puternic motor este disponibil la Hyundai i20 (101 CP), in timp ce Colt ofera 95 CP, dar la o cilindree de 1,3 litri. Puterea motorului nu este insa totul, astfel ca i20 nu este cel mai dinamic model din test.

In ceea ce priveste versiunile, am ales ca baza o echipare de nivel mediu, care pune la dispozitia utilizatorilor suficiente elemente de confort si siguranta, la un pret care ramane accesibil. Si aici diferentele sunt notabile, C3 si i20 oferind in serie sase airbag-uri, in timp ce coreeanul dispune si de sistem de control al stabilitatii oferit in standard. La Ford, echiparea standard include doar airbag-uri frontale, in schimb se poate opta inclusiv pentru airbag de genunchi pentru sofer (209 euro, impreuna cu airbag-urile laterale). Toate modelele dispun, standard, de aer conditionat manual si geamuri actionate electric pe fata, in timp ce modelele asiatice ofera standard jante din aliaj.

Locul 4Mitsubishi Colt 1.3

Pe cat de incitant este designul exterior, pe atat de spartan este interiorul.

Odata cu facelift-ul, Mitsubishi Colt a primit acelasi design agresiv ca al modelului Lancer, dar ramane un model plin de contradictii. Pe cat de incitant arata din exterior, pe atat de banal si necizelat este in interior. Calitatea materialelor este slaba, dar finisarile sunt corecte. In schimb, ergonomia este punctul sau forte, in special in ceea ce priveste comenzile de pe consola centrala.

Pozitia la volan nu este cea mai buna, scaunele fiind slab profilate si incomode, dar spatiul interior este generos. Colt ofera, de asemenea, cel mai mic portbagaj, dar si cel mai bine organizat, cu posibilitatea montarii pe diferite niveluri a tabliei portbagajului si plierea spatarului la acelasi nivel cu podeaua dubla a acestuia. Ca nivel al dotarilor, Colt este tributar sistemului asiatic, care nu permite personalizarea prin dotari suplimentare. Astfel, airbag-urile cortina lipsesc din aceasta echipare, iar ESP-ul nu este disponibil pe niciuna dintre echipari.

Motorizarea de 1,3 litri este una foarte reusita, motorul tragand liniar pe intreaga plaja de turatii, ajutat si de cutia de viteze precisa si bine etajata. Zgomotul interior este pronuntat, in special la viteze mari, dar nu aceasta este cea mai mare problema a lui Colt.

Directia este imprecisa, ceea ce face ca tinuta de drum in linie dreapta sa fie nesigura, in special in conditii de vant lateral. Suspensia reprezinta un compromis nefericit, cu un balans pronuntat al caroseriei in curbe si o absorbtie deficitara a denivelarilor.

Locul 3Hyundai i20 1.4

Are un design european, o dotare standard de exceptie si un pret fara concurenta.

Hyundai a ezitat multi ani sa atace frontal segmentul clasei mici. A facut acest lucru la inceputul lui 2009 cu noul i20, care are o linie de design asemanatoare cu Opel Corsa. i20 are o serie de calitati: scaune fata mari si bine configurate (pozitia de condus e, totusi, putin cam inalta), bancheta spate confortabila, portbagaj la nivelul clasei, un spatiu interior acceptabil si o ergonomie buna.

Remarcam si motorul vioi, i20 avand cele mai bune acceleratii din test. Insa din cauza cutiei lungi (timoneria cutiei este, in schimb, foarte precisa), reprizele sunt ceva mai laborioase, iar consumul este putin mai mare decat al rivalilor din test. La drum, i20 este confortabil, iar zgomotul la vant este foarte redus, mai prezent fiind zgomotul trenului de rulare. i20 este placut de condus in oras, avand o directie cu feedback bun si nefiind foarte asistata. Odata cu cresterea vitezei insa, directia se inmoaie in loc sa se intareasca, iar in jurul punctului mort devine imprecisa.

 

Spre deosebire de toti rivalii sai, Hyundai are doua avantaje importante: ofera o perioada de garantie suplimentara pentru motor si are un pret cu 4.000 euro mai mic decat rivalii sai europeni, in conditiile in care are o echipare standard mult peste concurenta, care include si o dotare de siguranta de exceptie: sase airbag-uri si ESP in standard.

Finisarea este foarte buna, in stilul traditional Hyundai, dar plasticele tari reflecta pretul mic, fiind sub nivelul celor de la Ford sau Citroen.

Locul 2Citroen C3 VTi 95

Noul Citroen C3 are un design reusit si un motor vivace si economic.

Citroen continua trendul ascendent al casei, inaugurat odata cu lansarea lui C3 Picasso. Interiorul este aproape identic cu cel al fratelui sau cu pretentii premium DS3, astfel ca materialele sunt de o calitate neobisnuit de buna pentru un model Citroen, chiar daca finisarea nu este peste tot perfecta. Disponibil ca dotare suplimentara (500 euro), parbrizul panoramic Zenith contribuie la atmosfera placuta din interior. Tipic la Citroen, ergonomia nu este punctul forte al acestui model, butonarea sistemului multimedia dovedindu-se un calvar.

Pozitia la volan este usor inalta, iar scaunul este insuficient configurat. Tributar formei sale sferice, C3 nu exceleaza la capitolul spatiu interior, in special pentru pasagerii din spate. Portbagajul este cel mai mare din test, dar rabatarea banchetei nu asigura o podea plana.


Dozatorul pentru parfum

Motorul este unul dintre cele mai placute din acest comparativ. Elasticitatea acestuia este foarte buna, favorizand cele mai dinamice reprize, astfel ca C3 isi eclipseaza rivalele din acest punct de vedere, favorizat si de cutia de viteze corect etajata. Directia a constituit o surpriza placuta, fiind usor de manevrat pe loc si in oras si intarindu-se corect la viteze mai mari. Chiar daca nu e la fel de incisiva ca la Fiesta, este precisa si confera un sentiment de siguranta.

Confortul suspensiei este cel mai bun din test, dar denivelarile scurte sunt resimtite destul de dur. Pe curbe, caroseria are un ruliu sesizabil, dar fara sa afecteze semnificativ tinuta de drum.

Locul 1Ford Fiesta 1.4

Fiesta vine cu noi idei de design in segment si conserva proverbiala dinamica Ford.

Noua Fiesta are doua atuuri importante: designul novator interior si exterior, care demonstreaza ca se pot construi masini frumoase si in banala clasa mica si o dinamica remarcabila. Este agila ca un mic Focus, directia este incisiva, trenul de rulare este ferm si ofera un compromis mai bun decat la „sora” Mazda2, iar ruliul este foarte redus.

Cutia de viteze are o timonerie precisa si este bine etajata. Intr-un cuvant, este cea mai placuta la condus din acest test. In plus, ofera cea mai buna pozitie de condus si cele mai bune scaune fata, cu o configurare si sustinere optime. Ergonomia plansei de bord este la nivelul lui Hyundai, de exemplu, dar Ford are meritul ca a avut curajul sa inoveze si sa propuna o plansa de bord futurista fara a face concesii la ergonomie.

Motorul de 1,4 litri este cel mai economic din test, are emisii mici, este rafinat si silentios. Insa acceleratiile si reprizele sunt slabe raportate la concurenta, acesta fiind unul din aspectele la care nu ne-am asteptat de la Ford, care are, in general, motoare foarte vioaie.

Referitor la aspectele practice, sarcina utila este cea mai mica din test, de doar 365 kg, spatiul interior in spate este mai mic ca la alte modele, dar mai mare ca la Citroen, iar modularitatea nu este punctul forte. Sezutul banchetei este dintr-o singura bucata, iar prin rabaterea banchetei nu se creeaza o suprafata plana de incarcare. Ca si noul Citroen C3, Fiesta este destul de scumpa.

Adaugă un comentariu