Comparativ monovolume de clasa mica: Cei patru mici mai mari

Un comparativ inedit: monovolumele de clasa mica Citroen C3 Picasso si Nissan Note se infrunta cu crossover-ul compact Kia Soul si cu mini SUV-ul Toyota Urban Cruiser. Cine ofera cel mai bun concept?

Segmentele de nisa sunt in crestere. Anul acesta, in segmentul monovolumelor de clasa mica, au aparut Citroen C3 Picasso, Toyota Urban Cruiser si crossover-ul urban in acceptiunea Kia, numit Soul. Daca Citroen C3 Picasso si Toyota Urban Cruiser echipate cu motoare diesel se mai intalnisera intr-un test anterior, acum am avut posibilitatea de a le alatura cu Kia Soul si Nissan Note.

Toate masinile din test au fost echipate cu motoare pe benzina. Daca Kia Soul a dispus de cel mai puternic motor din test (1,6l/126 CP), iar Citroen C3 Picasso de un motor apropiat ca performante (1.6l/120 CP), propulsorul lui Toyota Urban Cruiser (1,33l/101 CP) si cel al lui Nissan Note (1,4l/88 CP) au avut un mic dezavantaj in ceea ce priveste puterea.

Aceasta clasa este ideala pentru familiile tinere care au nevoie de spatiu interior organizat inteligent, dar, din cauza bugetului restrans, nu au posibilitatea de a achizitiona un automobil dintr-o clasa superioara.

Pentru preturile de baza prezentate in tabelul de date tehnice, am folosit preturile de lista, insa este recomandat, daca va ganditi la o astfel de achizitie, sa verificati ce oferte sunt disponibile in momentul respectiv. Nu am folosit preturile prezentate in ofertele speciale pentru ca acestea sunt oferite pentru perioade limitate si sunt in continua schimbare. Este posibil ca acestea sa faca diferente importante in ceea ce priveste pretul final al acestor mici monovolume.

Deci, patru monovolume de clasa mica, echipate cu motorizari pe benzina. Sa vedem cine va invinge!

Locul 4Nissan Note

Nissan Note nu reprezinta o noutate pe piata, dar este un model ce ofera multe calitati si este inca o masina solida, care poate pune probleme mai noilor competitori.

Chiar daca este cea mai veche masina din test ca si conceptie (lansat in Europa in 2006), Nissan Note s-a descurcat onorabil in acest comparativ. Din pacate a avut capitole unde a fost depunctat clar si nu a putut urca mai sus de locul 4.

Dar sa vedem pe larg ce propune micul nipon. Pentru a incepe cu punctele pozitive, trebuie punctat faptul ca Note este cea mai agila masina din test si cea mai placuta la condus. Are un comportament sigur, o directie corect asistata, cu suficient feedback pentru sofer si, foarte important, cea mai joasa si mai placuta pozitie la volan. De asemenea, cursa scurta a levierului cutiei de viteze ofera usurinta la schimbarile de treapta dese din traficul urban.

Desi motorul ofera doar 88 CP, obtine prestatii dinamice multumitoare si nu este deranjant in utilizare.

In interior, Note nu exceleaza in materie de calitate a materialelor, insa ofera, de departe, cele mai confortabile scaune fata. Acestea sunt mai bine profilate ca la concurenta si ofera un nivel ridicat de confort pentru aceasta clasa. Desi spatiile de depozitare nu sunt cele mai multe, sub scaunul pasagerului se gaseste cel mai mare loc de depozitare din acest test. Un minus pentru Note este faptul ca nu ofera posibilitatea reglarii volanului pe adancime.

In spate, datorita banchetei care culiseaza, Note poate oferi spatiu in functie de necesitati: mai mult pentru pasageri sau pentru volumul portbagajului. In cazul in care se creeaza spatiu pentru pasageri, acestia vor avea loc generos pentru genunchi. Atunci cand se rabateaza bancheta spate, suprafata creata cu cea din portbagaj devine plana.

In plus, Note ofera posibilitatea de a compartimenta portbagajul in doua zone, insa gura de incarcare este ingusta. Note nu a putut sa obtina mai mult in acest comparativ din cauza faptului ca a fost depunctat la capitolul siguranta: sistemul ESP nu este oferit nici macar optional, iar airbag-urile cortina sunt oferite contra cost, in timp ce la concurenta, la un nivel de echipare similar, acestea sunt standard.

In plus, consumul propulsorului de 1,4 litri a fost ridicat, fiind la nivelul concurentilor care ofera o putere mai mare.

Locul 3Kia Soul

Kia Soul este un crossover urban care se pozitioneaza ca pret deasupra lui Cee’d, este spatios, are un motor agil si un look original.

Soul este un model mai special decat concurenta clasica din acest test. Este in esenta un crossover urban, cu garda la sol mai inalta cu 45 mm si cu baza parbrizului cu 130 mm mai sus ca la o compacta clasica.

Kia Soul are un design sic, cel mai mare spatiu interior si cel mai puternic motor din test, dar si o echipare standard de siguranta activa si pasiva completa inca de la versiunea de baza.

Propulsorul de 1,6 litri care produce 126 CP este cel mai puternic din test, are cele mai bune acceleratii, dar nu este si cel mai elastic, fiind depasit de micul motor Toyota in ceea ce priveste reprizele. Sunetul produs de acesta nu este unul dintre cele mai placute, fapt ce diminueaza nivelul de rafinament propus. Cutia de viteze cu 5 trepte are o etajare scurta, la viteze ridicate simtindu-se nevoia unei a sasea trepte. Cursa levierului este scurta, insa uneori directionarea acestuia este imprecisa.

Directia este placuta, volanul fiind usor si precis de manevrat atat in oras, cat si la viteze mari. Trenul de rulare este setat destul de rigid pentru un model ce are in vedere intreaga familie, fiind deranjant la trecerea peste denivelari scurte. In schimb, tinuta de drum este ferma, in ciuda centrului de greutate mai inalt.

In interior, pozitia la volan este inalta, similara cu cea de la C3 Picasso, insa datorita montatilor fata si spate foarte grosi, nivelul de vizibilitate are de suferit. Spatiile de depozitare oferite in interior sunt multiple si generos dimensionate, in buzunarul usilor fata incapand chiar si sticle de pana la 1,5 litri. Nu trebuie uitat nici nivelul de conectivitate, pentru ca Soul dispune de conector USB si auxiliar.

Pasagerii din spate au la dispozitie un spatiu mare pentru genunchi si pentru cap, iar bancheta este confortabila chiar si pe distante mai lungi. Soul a fost depunctata din cauza modularitatii, pentru ca bancheta spate nu culiseaza, spatarele nu se pot ajusta nici ele pe inclinatie, iar prin rabatare, suprafata care se obtine nu este plana.

Marginea de incarcare a portbagajului este inalta, iar volumul util al acestuia este cel mai mic din test: doar 222 litri.

Locul 2Toyota Urban Cruiser

Cel mai avansat tehnologic model din test. Singurul care dispune de cutie cu 6 trepte si sistem Start&Stop.

Am incadrat Urban Cruiser in segmentul monovolumelor mici, dar el are o alura de mini-SUV, fiind oferit optional si cu tractiune integrala. Urban Cruiser se situeaza la polul opus fata de Kia Soul: are cele mai mici dimensiuni exterioare si motorul cu cea mai mica cilindree, insa tehnologiile de care dispune si organizarea inteligenta a spatiului interior l-au ajutat sa obtina un meritoriu loc doi.

Chiar daca motorul are o cilindree de doar 1,33 litri, acesta produce 101 CP si este cel mai elastic din acest test, reusind sa depaseasca toti concurentii la capitolul reprize. Urban Cruiser este singurul model din test care ofera o cutie cu 6 rapoarte, precisa si bine etajata.

De asemenea, acesta dispune in standard de un sistem foarte eficient Start&Stop care ii permite sa fie, de departe, cel mai economic model din test. In plus, in bord exista un indicator care recomanda schimbarea treptelor in momentul optim, pentru a obtine maximum de economie.

Trenul de rulare este setat rigid, dar atenueaza eficient denivelarile atat din punct de vedere al confortului, cat si al zgomotului produs. Directia este precisa si destul de directa pentru un model de clasa mica. Singurul lucru deranjant la capitolul conducere este pedala de ambreiaj tare, care poate sa devina obositoare in traficul aglomerat din oras. Datorita dimensiunilor exterioare compacte, este clar ca Urban Cruiser nu poate sa domine capitolul spatiu interior, insa totusi, in fata, vom gasi spatii de depozitare inteligent plasate si destul de incapatoare.

Atat scaunele din fata, cat si bancheta din spate sunt profilate corect si ofera un bun nivel de confort pentru ocupantii lor. Spatiul la genunchi si cap pentru pasagerii spate este limitat, insa scaunele pot culisa inainte-inapoi, iar spatarul are inclinatia ajustabila.

Astfel, daca portbagajul nu este incarcat la maximum, pasagerii vor putea sa gaseasca o pozitie comoda pentru calatorie. Prin rabatarea banchetei, nu se creeaza o suprafata plana cu cea din portbagaj, insa marginea de incarcare este lata si permite incarcarea obiectelor voluminoase.

Locul 1Citroen C3 Picasso

Citroen C3 Picasso este cel mai atent studiat model in ceea ce priveste detaliile si nivelul de modularitate din interior.

C3 Picasso este cea mai moderna interpretare a unui monovolum de clasa mica din acest comparativ. Spatiul interior vast, atentia acordata chiar si celor mai mici detalii si un motor rafinat au facut ca lui C3 Picasso sa ii revina prima pozitie in acest test.

Motorul de 1,6 litri, produs de Grupul PSA in colaborare cu BMW, produce 120 CP, este vivace, rafinat si foarte silentios. In ciuda formei inalte de monovolum, datorita acestui motor, C3 Picasso are parte de acceleratii si reprize multumitoare in orice conditii de drum. Cutia de viteze are o etajare lunga a treptelor si uneori este deranjanta, din cauza cursei lungi a levierului de la o treapta la alta.

Traditional pentru Citroen, trenul de rulare este clar cel mai confortabil din test, pasagerii nefiind deranjati nici pe drumurile prost asfaltate. La limita, C3 Picasso se controleaza usor, iar sistemul ESP intervine rapid. Odata urcati in interior, descoperim avantajele care au facut ca C3 Picasso sa se impuna in acest comparativ. Senzatia de spatiu este la nivel inalt, iar multitudinea de spatii de depozitare faciliteaza viata la bord.

Interiorul este cel mai bine finisat, iar materialele sunt placute la atingere si vedere. Pozitia la volan este inalta, iar vizibilitatea este una dintre cele mai bune din clasa. Esti la fel de vizibil ca intr-un autobuz, iar montantii fata aproape ca nu exista, pentru ca Citroen a echipat C3 Picasso cu un parbriz compus din trei bucati de sticla.

In spate, pasagerii au loc suficient pentru genunchi, insa, din cauza pozitiei inalte a banchetei, spatiul la cap pune probleme persoanelor de peste de 1,80 metri. Scaunele spate culiseaza inainte-inapoi, iar pentru spatare se poate ajusta inclinatia. C3 Picasso beneficiaza de cel mai eficient sistem de rabatare, pentru ca, in plus fata de celelalte modele, la rabatare, sezutul coboara si creeaza mai mult spatiu.

Suprafata care se creeaza cu cea din portbagaj este plana. Acesta este cel mai mare din test, are o podea dubla, ce compartimenteaza inteligent spatiul, iar marginea de incarcare este joasa si larga.

taguri
Adaugă un comentariu