Comparativ Renault Grand Scenic vs VW Touran: Innoire dupa innoire

Dupa ce, anul trecut, a avut loc o schimbare de generatie in seria Grand Scenic, anul acesta a venit randul unei innoiri in seria VW Touran. Iata o prima apreciere comparativa a celor doua van-uri compacte.

Exista o regula, mai mult sau mai putin institutionalizata – depinde de cadrul vizat – care spune cam asa: cine intarzie, va fi pedepsit. Privind in trecutul clasei van-urilor familiale compacte, vom vedea ca Renault Scenic a fost primul venit, in timp ce Volkswagen Touran nu s-a alaturat clubului decat incepand din 2003. Ce-i drept, asta nu l-a impiedicat sa devina unul dintre cele mai apreciate modele de gen in momentul de fata.

La inceputul carierei, a fost blamat pentru o vizibila lipsa de creativitate in materie de design, deoarece infatisarea sa nu facea decat sa puna deja binecunoscutele elemente de stil tipice Volkswagen sub forma unui van compact. In schimb, acest design mai putin entuziasmant s-a dovedit longeviv, iar seriozitatea sugerata de liniile sale s-a regasit din plin in latura functionala a masinii. Ori, clientii aflati in cautarea unui monovolum compact acorda multa atentie laturii functionale, deoarece aceasta le va face (sau nu) viata de familie mai usoara.

Touran nu a beneficiat de vreun facelift semnificativ pana anul acesta, cand, iata, si-a facut aparitia o noua generatie. Inca o dovada ca nemtii prefera treaba facuta cu cap si coada. In fine, dincolo de aparente, noutatea nu este totala. Platforma tehnica nu este total noua in comparatie cu a fostelor modele, ci a fost doar perfectionata.

Renault Grand Scenic este un anti-Touran, atat sub aspectul concurentei pe piata, cat si din cel al abordarii designului. Prin fiecare detaliu, Scenic cauta sa evite solutiile obisnuite, pentru a arata clientelei potentiale ca este un vehicul mai avansat din punct de vedere conceptual decat concurentii sai. In privinta formei, se vede ca au fost depuse mari eforturi pentru a-l face pe Scenic sa arate cat mai putin ca o cutie pe roti si in cat mai mare masura ca un vehicul futurist, potrivit acestui inceput de mileniu. Aceasta intentie este foarte clar vizibila atat pe dinafara, cat si pe dinauntru. Intr-un fel, Scenic a fost obligat sa evolueze astfel, deoarece toate precedentele generatii ale seriei au fost reprezentative pentru designul de avangarda si detaliile conceptuale originale.


Comenzi audio volan la Grand Scenic

Renault Scenic se porneste cu ajutorul unui card, in timp ce Touran foloseste o cheie clasica. Tabloul de bord al lui Scenic este plin de afisaje digitale, in timp ce al lui Touran propune doua mari cadrane analogice clasice si un afisaj monocrom situat intre acestea. Intregul layout al plansei de bord exprima originalitate si spirit neconventional la modelul francez, in timp ce bordul lui Touran lasa impresia ca l-ai mai vazut deja la alta masina a marcii Volkswagen.

Surpriza: finetea asamblarii si textura materialelor din habitaclul lui Grand Scenic nu sunt mai prejos de ceea ce ofera Touran. Pe de alta parte, exista un revers al medaliei: acomodarea cu comenzile si functiile plansei de bord germane este semnificativ mai rapida si mai usoara in comparatie cu cea a bordului francez. Dupa studierea ambelor cazuri, se desprinde aceasta concluzie: ai de ales intre abordarea cu caracter creator-fantezist a francezilor si cea care reflecta o atitudine pragmatica, „cu picioarele pe Pamant“, a germanilor.

In privinta amenajarii habitaclului, ambele masini sunt propuse standard in configuratie cu cinci scaune, dar exista optiunea unui al treilea rand de locuri care, teoretic, poate primi doua persoane. Practic, in ambele cazuri, numai copiii vor sta confortabil acolo. Spatiul pentru pasagerii de pe primele doua randuri de locuri este generos la amandoua automobilele.


Sistemul pentru parcarea automata la Touran

Este momentul sa tratam un aspect foarte important pentru clasa van-urilor compacte: volumul util al portbagajului. In configuratia cu cinci locuri, Touran ofera 695 litri, in timp ce portbagajul lui Grand Scenic masoara 678 litri. Notam ca hayonul modelului francez are o decupare mai larga in zona inferioara. Volumul util maxim este in avantajul lui Grand Scenic: 2083 litri, fata cei 1989 litri pe care ii ofera Touran. Asadar, in privinta posibilitatilor de incarcare, Grand Scenic se prezinta, oarecum, mai bine.

Lungimea lui Grand Scenic este cu 16 cm mai mare decat a lui Touran. La manevrele in spatii restranse, aceasta diferenta devine sesizabila. Grand Scenic se situeaza la limita superioara a segmentului van-urilor compacte, in timp ce Touran respecta mai strict parametrii si specificul acestuia. Tot in spiritul conturarii unui van compact cat mai atragator prin continut (spre deosebire de Grand Scenic, atragator mai ales prin forma), Volkswagen ofera posibilitatea echiparii lui Touran cu suspensie adaptiva DCC (deja cunoscuta de la Golf) si cu sistemul automat de asistare a parcarii.


Sistemul Start-Stop la versiunea BlueMotion

In pofida impresiei formate la prima vedere si pe baza experientei cu modelele predecesoare, alegerea intre noile Grand Scenic si Touran este inlesnita de doi factori importanti: caracteristicile practice apropiate si diferentele mari de personalitate intre masini. La versiuni cu echipare aproximativ echivalenta, Renault Grand Scenic ramane mai tentant in privinta pretului. Referitor la oferta de optiuni, Touran are argumente mai atragatoare.

Adaugă un comentariu