Comparativ Skoda Yeti vs Dacia Duster: Vanatori de cariera

Prin intalnirea dintre est-europenii Yeti si Duster, s-au intalnit tehnologia germana cu cea de provenienta franco-nipona. Sa vedem care dintre aceste viziuni este mai potrivita cu realitatea locala.

Daca facem o analiza sumara de caracter, vom vedea ca Skoda are deja un profil de marca occidentala, sustinut de o calitate de fabricatie excelenta si preturi interesante, in timp ce Dacia trezeste in mod special interesul clientelei din tari care mai au destule de facut pana sa se poata numi „dezvoltate“, prin tehnologia eficienta si pretul-bomba. Ceva in plus de retinut: nici clientela occidentala, considerata pretentioasa, nu este refractara la filozofia marcii Dacia!

Acestea fiind spuse, o comparatie intre modelele SUV ale marcilor Dacia si Skoda devine cu atat mai oportuna. Specialistii in marketing ai celor doua marci au avut mare grija ca ofertele seriilor Duster si Yeti sa nu se suprapuna decat partial, acolo unde modelele de varf Duster intra in conflict cu versiunile Yeti din zona de baza. Credea cineva cumva ca rezultatul unei asemenea confruntari este lesne de intrevazut? Ca un profil cu orientare „low-budget“ condamna din start modelul Dacia intr-un segment de piata sofisticat? Sau ca superioritatea vizibila a calitatii de fabricatie asigura automat victoria lui Yeti? Parerea noastra: daca lucrurile ar fi atat de simple, viata ar fi plictisitoare!

Caroserie
Dacia Duster are interiorul un pic mai ingust, dar spatiul pentru genunchi este ceva mai generos – aici se vede avantajul ampatamentului mai mare. In configuratie cu 5 locuri, portbagajul este mai mare la Duster, dar situatia se schimba dupa rabatarea banchetelor. Totusi, diferenta de volum util maxim nu este determinanta.

Skoda Yeti iese in avantaj clar in privinta posibilitatilor de modulare. Bancheta sa este impartita in trei locuri individuale, ale caror spatare pot fi culcate separat. Eventual, aceste scaune pot fi scoase relativ usor din masina. Nici la Duster, nici la Yeti suprafata de incarcare rezultata in urma renuntarii la locurile din spate nu este perfect plana.

Pe de alta parte, caracterul practic al SUV-ului romanesc mai are un cuvant de spus: Dacia Duster are masa proprie mai mica decat Yeti si sarcina utila ceva mai ridicata. In privinta echiparii de siguranta, din pacate, Duster nu poate fi echipat cu airbag-uri cortina.

Propulsie
Exista o diferenta de cilindree intre cele doua masini, care, teoretic, il favorizeaza pe Yeti. Altfel, puterea maxima este identica. La volan, Dacia Duster a fost surpriza placuta a testului. Acordul dintre caracteristica de cuplu a motorului si etajarea cutiei sale de viteze nu lasa loc de niciun comentariu negativ. Ambreiajul preia progresiv cuplul motor, facilitand demarajele pe teren noroios sau cu conditii de aderenta precara. Cat timp se ruleaza pe drumuri nationale sau soft-road, prestatiile lui Duster sunt la inaltime. Pe autostrada, insa, treapta a sasea se dovedeste un pic cam scurta. Zgomotul motorului creste semnificativ in intensitate deasupra vitezei de 120 km/h.

Skoda Yeti are treptele cutiei de viteze demultiplicate destul de lung. Masina este avantajata la viteze mari, dar reprizele sale nu au vigoarea celor oferite de Duster. De asemenea, ambreiajul preia destul de sec momentul motor, ceea ce poate duce la opriri ale motorului la pornirea din loc pe alte feluri de sol decat asfaltul. Pentru cei care au de gand sa circule mai ales in oras si pe autostrazi, Yeti are un grup motopropulsor bine adaptat acestui gen de utilizare. Pentru cei care au de parcurs drumuri obisnuite si, oarecum frecvent, zone de soft road, Duster este de preferat.

In completarea acestei idei vine si sistemul de tractiune integrala inteligent, de origine Nissan, pe care il ofera Duster. Prestatiile sale in conditii de aderenta redusa sunt remarcabile. In cele mai dificile situatii, conducatorul poate interveni pentru a bloca cuplajul central. Notam ca Duster poate rula si numai cu tractiune fata, pentru favorizarea reducerii consumului. Sistemul de tip 4Motion pe care il ofera Yeti nu permite decuplarea completa a vreuneia din punti.

Eficienta sa pe asfalt si dincolo de drumurile asfaltate este buna, cu un accent clar pus pe siguranta, in defavoarea unui raspuns spontan. Apasarea butonului „off-road“ implica rularea cu pana la 30 km/h pe terenuri cu aderenta precara. Sistemele electronice si transmisia se comporta diferit de cazul rularii pe asfalt. Cu exceptia apasarii acestui buton, nu se poate interveni de la bord in functionarea tractiunii integrale a lui Yeti.

Caracteristicile de trecere de care dispune Duster sunt mai bune, iar garda la sol este mai ridicata. Modelul marcii romanesti se apropie, din acest punct de vedere, de automobilele off-road tipice.

Confort
Avand in vedere confortul la rulare, Duster se prezinta ceva mai bine. Pe drumuri cu asfalt degradat, fermitatea suspensiei lui Yeti nu constituie un avantaj in materie de confort. Pentru denivelarile profunde, observatia ramane valabila.

Scaunele pe care le ofera Skoda Yeti au o forma mai bine studiata, in timp ce la Duster, sezutul nu ofera o buna sustinere laterala. Si cele trei scaune individuale aflate pe al doilea rand de locuri la Yeti ofera o sedere mai confortabila decat bancheta din Duster.

Skoda Yeti se prezinta clar mai bine in privinta confortului acustic. Observatia este valabila fie ca vorbim despre sunetul motorului in mers, fie ca se ia in discutie zgomotul la vant.

Skoda Yeti poate fi echipata cu optiuni care la Duster nici nu exista. Notam aici, de exemplu, climatizarea automata cu doua zone si scaunele incalzite. Lista ar putea continua, dar, sa nu uitam, toate acestea se vor reflecta puternic in pretul masinii.

Dinamica
Ambele automobile au comportament rutier sigur si o stabilitate foarte buna pe traiectorie, in viraje. Tinuta de drum a lui Yeti denota un accent sportiv, in timp ce suspensia lui Duster este ceva mai putin ferma. La limita, Yeti este mai agil si putin sensibil la tendintele de deriva si derapaj. In cazul lui Duster, acestea sunt clar sesizabile, dar masina lasa o senzatie de efort mai pregnanta in raspunsul la comenzi.

Din partea lui Yeti, ne asteptam la o dozare ireprosabila a dozarii fortei de rotire a volanului sau a apasarii pedalei de frana. Prestatiile bune ale masinii, din acest punct de vedere, au reprezentat doar o confirmare. Surprinzator a fost sa vedem ca si Duster are o servodirectie mai ferma si mai fina decat cea de la Logan/Sandero (oare a contat aici ecartamentul mai mare?) si o dozare ireprosabila a fortei de apasare a pedalei de frana, cu feedback clar in modul in care incetineste masina.

Acceleratiile si reprizele standard sunt greu de departajat. Cilindreea mai mare a lui Yeti ofera un raspuns la acceleratie un pic mai bun la regimuri reduse. Pe de alta parte, trebuie sa mentionam si acest fapt: cutia mai „scurta“ a lui Duster permite o mai buna exploatare a rezervelor de putere a motorului in conducere dinamica.


Butonul "off road" la Skoda Yeti

Costuri
Diferenta de pret dintre Yeti si Duster este aproape inimaginabila pentru doua masini care vizeaza un spectru asemanator de clientela. Duster este cu peste 5.000 de euro mai ieftin, intr-o configuratie de echipare apropiata! Desigur, diferenta se reflecta din plin in conceptul mai practic al interiorului, in aspectul finisarii si in posibilitatile de dotare, capitole la care Yeti este, evident, superior.

In schimb, Duster este modelul mai bine calibrat pentru tarile in care viata nu e usoara: costa mai putin, se descurca mai bine pe infrastructura proasta si in off-road, are o constructie robusta si ofera un bun confort la rulare. Din punct de vedere tehnic, Yeti iese mai bine cotat in final, insa nu intr-atat de mult incat sa consideri ca-l poti alege fara nicio ezitare in fata lui Duster. Capitolul bugetului da foarte clar castig de cauza lui Duster.

Adaugă un comentariu