Comparativ SUV-uri 4×2 – In jungla citadina

Terenul de joaca favorit al acestor SUV-uri este orasul, asa ca se poate economisi renuntand la tractiunea integrala.

Mai mare este intotdeauna mai bun, pare sa fie axioma dupa care oamenii se ghideaza de multe ori in viata. Actuala conjunctura economica a contribuit la reconsiderarea acestui punct de vedere, iar sectorul unde ajustarile au fost cat se poate de evidente este industria auto.

Daca, in alte tari europene, SUV-urile au inceput sa cada in desuetudine, in Romania acest segment inca vinde mai multe masini decat clasa mini sau clasa medie, avand o cota de piata de aproape 10%. In special femeile se simt foarte bine intr-un SUV, privind de sus la jungla traficului urban, dar nici barbatii nu neglijeaza deloc avantajele de imagine pe care ti le ofera calatoria la volanul unui SUV, fie si compact.

Aparitia SUV-urilor compacte a dat un nou impuls acestui segment, care profita de pe urma orientarii cumparatorilor catre modelele economice. Acestea sunt mai ieftine, consuma mai putin, au taxe mai mici si se intretin mai usor, oferind aceleasi avantaje de imagine ca si in cazul fratilor mai mari.

Si pentru ca majoritatea cumparatorilor de SUV-uri ies foarte rar in off-road, circuland in cea mai mare parte a timpului pe asfalt, producatorii au putut reduce semnificativ preturile chiar si in cazul acestor modele economice, prin renuntarea la sistemul de tractiune integrala. Modele ca Ford Kuga, Nissan Qashqai+2, Peugeot 3008 sau Volkswagen Tiguan se descurca exemplar pe asfalt folosind doar tractiunea fata, chiar daca lipsa tractiunii integrale se resimte pe anumite portiuni alunecoase.

Pe carosabil ud, spre exemplu, toate aceste modele au probleme cu tractiunea. Acest lucru se intampla pentru ca centrul de greutate al acestor SUV-uri de oras este, totusi, pozitionat mai sus decat in cazul unei masini de clasa compacta. Fara diferential central, ax cardanic si axe planetare in spate, un SUV compact nu este doar mai ieftin, ci si mai economic si mai agil, avand un centru de greutate mai jos decat al modelelor similare echipate cu tractiune integrala. Sunt oare acestea argumente suficiente pentru a pune capat dominatiei tractiunii integrale in cadrul acestui segment?

Locul 4Peugeot 3008 HDi FAP 150
Extraterestrul

3008 este un concept nou care combina caracteristici proprii mai multor clase – MPV, break si SUV. Pozitia la volan necesita un oarecare timp de acomodare, pedalele fiind amplasate destul de jos, in timp ce parbrizul foarte inclinat si bordul masiv determina o pozitionare a scaunului soferului destul de in spate. Totusi, in ciuda consolei centrale masive, 3008 nu duce lipsa de spatiu in partea din fata.

Cu totul alta este situatia in spate, unde linia descendenta a plafonului limiteaza destul de mult spatiul la cap, in timp ce spatiul la picioare pune, de asemenea, probleme persoanelor mai inalte. O bila alba: rabatarea banchetei asigura crearea unei suprafete plane de incarcare. Acest talent insa nu este atat de neobisnuit, concurenta fiind cel putin la fel de buna din acest punct de vedere.

Fara concurenta este insa motorul diesel de 2,0 litri si 150 CP. Este un propulsor rafinat, care functioneaza impecabil si ofera un cuplu viguros chiar si in regimurile inferioare de turatii. In plus, este si economic, cu un consum mediu in test de 6,6 l/100 km. Totusi, pe ploaie, 3008 are dificultati in a pune pe sosea intreaga putere a motorului, directia fiind influentata de torque-steering. Nici chiar sistemul optional Grip Control (186 euro) nu reuseste sa imbunatateasca situatia.

Tinuta de drum nu este in masura sa te imbie la abordarea in forta a serpentinelor. In ciuda unei suspensii mai rigide, modelul francez este destul de inert, avand o directie care nu ofera un feedback suficient si un ESP mult prea grijuliu. 3008 este insa cel mai ieftin.

Locul 3Ford Kuga 2.0 TDCi
Dinamicul

Se poate face sport de pe o platforma inalta? Ford demonstreaza cu dinamicul Kuga ca se poate. Chiar daca soferul trebuie sa se obisnuiasca cu o pozitie inalta la volan. Iar daca este mai inalt de 1,85 metri, va trebui sa faca fata anumitor limitari: parbrizul inclinat iti vine chiar deasupra capului. In partea din spate, Kuga este, de asemenea, limitat ca spatiu: pasagerii mai inalti au loc la genunchi numai daca ridica masuta rabatabila atasata de spatarele scaunelor din fata.

Kuga exagereaza cu aptitudinile sale sportive. Mai ales pe portiunile cu denivelari, suspensia ferma nu absoarbe eficient denivelarile scurte. In afara de asta, soferul simte acest lucru si la volan. Cu toate acestea, directia este directa si precisa si are un feedback bun. Utilizarea platformei lui Focus este o garantie in ceea ce priveste dinamica. Suspensiile rigide nu lasa ca masina sa se incline foarte mult in curbe, in timp ce denivelarile mai lungi sunt bine absorbite. In acelasi timp insa, denivelarile scurte sunt resimtite destul de dur: suspensia este mai potrivita pentru curse decat pentru calatorii.

Pe langa dificultatile cu tractiunea pe carosabil alunecos, Kuga este compromis si de motoruil mai lenes. Acesta trage mai putin in zona inferioara de turatii, fiind apoi destul de brutal. In ciuda consumului de 6,6 l/100 km, Kuga nu se adreseseaza cumparatorului obisnuit. Dupa cum spuneam, este pentru cei care apreciaza sportivitatea in dauna confortului.

Locul 2Nissan Qashqai+2 2.0 dCi
Delicatul

Qashqai+2 face o figura frumoasa in acest test, si nu doar pentru ca are in portbagaj un al treilea rand de scaune care se pot rabata. Acestea pot fi folosite doar de catre copii. Ceea ce il diferentiaza pe acest Nissan de concurenta este suspensia sa optimizata pentru confort. Nici un alt concurent nu ruleaza mai lin peste pietris si denivelari.

Partea negativa a acestor suspensii moi: miscari de balans atunci cand treci peste denivelari si inclinari puternice atunci cand iei curbele rapid. Nu exista insa pericolul de a devia de la curs: foarte vigilent, sistemul de control al stabilitatii intervine rapid pentru a mentine lucrurile sub control. In plus, ampatamentul marit iti da o senzatie de siguranta, chiar daca uneori simti nevoia de o directie mai precisa, o suspensie mai ferma sau de scaune mai bine conturate. In afara de aceste neajunsuri, cei din fata nu prea au altceva de obiectat. Pozitia la volan este buna, ai sentimentul de spatiu, totul pare ordonat.

Lucrurile stau usor diferit in spate. Plafonul panoramic de sticla iti ofera intr-adevar privelisti minunate, dar reduce vizibil inaltimea interioara: pasagerii mai inalti vor avea probleme cu spatiul la cap. Aceasta pare sa fie si singura slabiciune a lui Qashqai+2.

La punctele forte mentionam motorul dCi de 2,0 litri si 150 CP. Silentios, rafinat si puternic, acesta se tureaza la fel de bine ca unul pe benzina. Cam setos totusi: cu o medie de 7,1 l/100 km, Qashqai consuma cel mai mult dintre modelele comparate aici. Dar pentru asta ofera cea mai buna tractiune si cea mai mica distanta de franare din test.

Locul 1Volkswagen Tiguan 2.0 TDI
Echilibratul

Plictisitor, iarasi avem un VW Tiguan pe prima treapta a podiumului! Da, bestseller-ul din Wolfsburg este un tip destul de echilibrat, care face bine multe lucruri si foarte putine greseli. Concret: nici unul dintre modelele prezentate aici nu ofera o organizare a spatiului interior mai buna decat Tiguan. Atat in fata, cat si in spate, stau deosebit de comod chiar si persoanele inalte.

Ergonomia din spatele volanului este perfecta, senzatia de spatiu este palpabila, iar confortul uimeste, mai ales daca ai optat pentru suspensia adaptiva optionala DCC (932 euro). In ciuda unei setari mai rigide a suspensiei, pasagerii acestui SUV al lui VW nu sunt deranjati nici chiar pe drumuri proaste, pentru ca arcurile si amortizoarele lucreaza armonios impreuna.

De asemenea, Tiguan nu arata slabiciuni nici in ceea ce priveste comportamentul dinamic, masina inscriindu-se in curbe fara inclinari laterale semnificative. In caz de ploaie, Tiguan confirma inca o data ca tractiunea integrala isi are avantajele ei chiar si in cazul SUV-urilor compacte.

Motorul TDI de 2,0 litri nu este chiar cel mai reusit din acest comparativ: puternicul diesel de la Peugeot si dCi-ul lui Nissan sunt concurenti seriosi pentru TDI-ul de la VW, ambele fiind mai rafinate si mai vioaie. Luat per ansamblu insa, Tiguan ofera un pachet mai echilibrat, reusind sa eclipseze concurenta. Chiar daca pentru unii pare plictisitor, modelul VW ramane referinta pentru SUV-urile compacte.

Adaugă un comentariu