Comparativ SUV-uri compacte – Lupta 4×4 in munti

Cei doi „frati“ †Mitsubishi Outlander si Peugeot 4007 †infrunta coreeanul Hyundai Santa Fé si japonezul Nissan X-Trail. Toate, echipate cu motorizari diesel.

In numarul 3/2008 al reviste Auto Bild am realizat un test comparativ cu sase SUV-uri compacte: Volkswagen Tiguan, Renault Koleos, Subaru Forester, Honda CR-V, Toyota RAV4 si Ford Kuga. In acel moment, am ales motorizarile diesel de doi litri cu puteri cuprinse in jurul valorii de 150 CP.

Patru SUV-uri compacte in lupta directa
In testul care vi-l prezentam in continuare, am ramas in clasa SUV-urilor compacte dar am ales modele care ating limitele superioare ale acesteia prin dimensiunile exterioare (peste 4,60 metri, cu circa 20 cm mai mari decat la Tiguan & Co.) si ale ampatamentului. De asemenea, trei dintre modele au optiunea pentru sapte locuri, doar Nissan neoferind aceasta posibilitate. Pentru motorizare am ales din nou versiunile diesel, pentru ca in segmentul SUV-urilor acesta este in continuare de preferat datorita consumului mai redus si al cuplului motor oferit. Concurentii sunt: Hyundai Santa Fé 2,2 CRDi 155 CP, Nissan X-Trail 2,0 dCi 150 CP, Peugeot 4007 2,2 HDi 156 CP si Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 156 CP.

Locul 4
Hyundai Santa Fe

Hyundai Sante Fé s-a dovedit a fi regele confortului in acest test. Este o masina excelenta pentru drumuri oricat de lungi. Interiorul este cel mai spatios din test. Scaunele fata sunt foarte late si ofera senzatia unui fotoliu, chiar daca suportul lateral nu este cel mai bun. In spate exista loc suficient la picioare si cap, iar pozitia pasagerilor este una extrem de comoda. Inclinatia scaunelor spate este ajustabila, pe mai multe niveluri. Santa Fé ofera si posibilitatea optarii pentru al treilea rand de locuri cu doua scaune individuale, care se pliaza in portbagaj. Daca se pliaza spatarul banchetei spate, se creeaza o suprafata plana care se continua cu portbagajul. Santa Fé are un sistem de aer conditionat exclusiv pentru al treilea rand de scaune.

Propulsorul de 2,2 litri, ce produce 155 CP, este foarte potrivit cu filozofia lui Santa Fé, fiind rafinat si silentios. Suspensia este elastica, amortizeaza foarte bine denivelarile, iar directia este foarte asistata, necesitand putin efort in utilizare. Toate acestea ofera o masina extrem de comoda, dar exista si o parte negativa. Santa Fé este o masina in care placerea de a conduce lipseste in multe momente.

Directia nu ofera informatii utile soferului, iar in viraje si in oras acest lucru este deranjant. De asemenea, suspensia este mult prea moale si masina capata un ruliu pronuntat la negocierea mai rapida a virajelor. Greutatea foarte mare isi spune si ea cuvantul aici, Santa Fé fiind mai grea cu circa 150 de kg decat concurenta din test. Un alt minus al modelului coreean este ca sistemul de tractiune este integral permanent, neexistand posibilitatea rularii intr-un mod 2WD, ca la ceilalti competitori. Prin apasarea unui buton, exista insa posibilitatea blocarii raportului de transmitere a puterii in proportie de 50-50%. Santa Fé pierde puncte importante din cauza lipsei de agilitate, a directiei imprecise si a aptitudinilor off-road slabe.

Locul 3
Nissan X-Trail

Nissan X-Trail este o masina cu capabilitati off-road foarte bune si a dominat testul nostru la acest capitol, unde a punctat cel mai bine. Datorita suspensiei cu cursa lunga, adaptata foarte bine pentru off-road, a celor mai bune unghiuri de trecere din test, precum si a garzii la sol generoase, X-Trail isi depaseste concurentii cand drumurile asfaltate se termina. Sistemul de tractiune dispune de optiunea de a rula in modul 2WD, 4WD auto sau 4WD lock pentru off-road. In modul auto, puterea este transferata catre punti in functie de aderenta si poate ajunge pana la 50% pe puntea spate, daca este nevoie. Setarile sunt controlate de la un selector rotund ce se afla pe tunelul median, in fata schimbatorului de viteze.

Motorul de 2 litri ce produce 150 CP este elastic, trage foarte bine peste 2.000 rpm si este placut in utilizare, insa ii lipseste cuplul la turatii joase si este relativ zgomotos. Suspensia este moale, iar directia are un grad ridicat de asistare. Pe drumuri asfaltate are un ruliu pronuntat si o inertie destul de mare, iar directia nu ofera soferului cele mai bune informatii. In off-road, este insa cel mai confortabil, gratie cursei lungi a suspensiei, fiind placut de condus. Nissan nu se dezminte si ramane rege in off-road, alaturi de la Land Rover Freelander.

Interiorul este capitolul unde X-Trail a punctat cel mai slab in test. Spatiul este cel mai mic, atat in fata cat si in spate. Scaunele fata sunt destul de inguste si nu ofera nici suport lateral suficient, iar locurile din spate ofera cel mai mic spatiu pentru genunchi din test. Spatarul banchetei spate se poate ajusta ca inclinatie, dar sistemul este destul de greoi de folosit. Portbagajul este cel mai mare din test si ofera si un spatiu suplimentar sub podea. Materialele si finisajele din interior au fost notate cu cea mai mare nota din test.

Nissan X-Trail este o masina potrivita celor ce iubesc escapadele auto ce depasesc des granitele asfaltului. Este unul dintre ultimii mohicani cu stiinta off-road-ului.

Locul 2
Peugeot 4007

Din punctul de vedere al mecanicii si al designului interior, Peugeot 4007 este aceeasi masina ca Mitsubishi Outlander. Singurele diferente sunt in partea frontala, unde fiecare producator si-a personalizat masina cu alt spoiler si designul schimbat al stopurilor spate. Din cauza faptului ca masinile care au ocupat primele doua locuri sunt identice, ele au primit aceleasi note. Singurele diferente le-au facut pneurile cu care au fost echipate masinile si astfel avem diferente mici in materie de zgomot interior si distante de franare.

Motorul de 2,2 litri produce 156 CP si ofera acceleratii foarte bune pentru aceasta valoare a puterii. Datorita cuplului mare disponibil la turatii joase, motorul trage excelent, chiar daca turometrul nu a depasit inca 1.500 rpm. Suspensia este destul de rigida, iar directia este setata ca la o limuzina de clasa medie si ofera informatii precise despre drum. Impreuna cu Outlander, 4007 ofera cel mai bun comportament rutier din test.

In off-road, prestatiile sunt bune si Peugeot a pierdut la acest capitol in fata lui Nissan doar pentru ca suspensia este mult prea rigida pentru drumuri neasfaltate. Sistemul de tractiune integrala este cel mai eficient din test si are, la fel ca la X-Trail, trei moduri de functionare: 2WD, 4WD Auto si 4WD lock. In interior, 4007 a punctat foarte bine la modularitate, datorita solutiilor excelente oferite. Scaunele spate culiseaza inainte-inapoi, iar spatarul are si el inclinatie ajustabila. Locul din spate pentru picioare, pe al doilea rand de scaune, este cel mai mare din test. Modelul francez ofera o configuratie cu trei randuri de scaune. Ultimul rand de locuri se pliaza foarte usor in portbagaj. Locul pe aceasta minibancheta este insa foarte mic. Aici, Santa Fé ofera mai mult.

Peugeot 4007 este o oferta extrem de atractiva, fiind o masina solida la toate capitolele. In ciuda dimensiunilor mai mari ca ale lui Tiguan & Co., ofera o manevrabilitate comparabila. Merci, Mitsubishi!

Locul 1
Mitsubishi Outlander

Castigatorul acestui test este Mitsubishi Outlander, care se impune, la limita, in fata „fratelui“ Peugeot 4007. Garantia mai mare oferita de producatorul nipon a inclinat balanta in favoarea acestuia. Am putea spune ca acesta este si modelul original, pentru ca a fost proiectat in intregime de Mitsubishi.

Motorul este de provenienta PSA si este identic cu cel care echipeaza 4007. Outlander este foarte placut in conducere si, in ciuda garzii la sol specifice unui SUV, are o tinuta de drum extrem de sigura si este foarte controlabil in viraje. Sistemul de tractiune integrala este cel mai eficient din test si este identic cu cel de la 4007. In conditii de mers normale, puterea merge in proportie de 85% catre puntea fata. Modul in care este distribuita puterea este unul inteligent, astfel ca acest raport se schimba imediat ce conditiile de aderenta se schimba. In conditii de drum alunecos si daca este nevoie, Outlander poate beneficia de 55% din putere pe puntea spate. In momentul in care se merge sportiv, sistemul este predictibil si reuseste sa ofere un comportament neutru chiar in situatii limita.

In interior, totul este similar cu 4007, singurele diferente fiind facute de nivelurile de echipare. Trebuie mentionat sistemul electric de rabatare a scaunelor de pe randul al doilea, care este controlat din portbagaj si este extrem de util si simplu de folosit. Practic, prin apasarea unui buton, scaunele din randul al doilea se pliaza electric. Modularitatea este de top, iar posibilitatile de reglaj al scaunelor sunt multiple. Hayonul este compus din doua bucati, care se deschid separat. Partea de jos este extrem de utila atunci cand se incarca obiecte voluminoase sau grele. Astfel, hayonul este compact, insa gura de incarcare ramane generoasa.

Outlander este o masina care ofera prestatii dinamice bune atat in utilizare on, cat si in off-road si este cel mai modulabil in interior.

Al treilea rand de scaune

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI

Trei dintre competitorii acestui test ofera si al treilea rand de scaune. In Santa Fé locurile sunt clar cele mai confortabile. Al treilea rand de locuri are doua scaune individuale, full size care ofera loc la picioare suficient pentru copii sau, pe distante scurte, chiar pentru adulti. Sistemul de rabatare este si el cel mai ergonomic si mai usor de folosit din test. Scaunele se pliaza in portbagaj fara sa afecteze prea mult volumul acestuia. In cazul lui Peugeot 4007 si Mitsubishi Outlander, sistemul este acelasi. Din portbagaj se rabateaza o bancheta care insa ofera foarte putin spatiu. Chiar si doi copii mici vor fi destul de inghesuiti pe ultimul rand de locuri. In cazul lui Nissan, nu este disponibil al treilea rand de scaune nici ca optiune. Este curios acest lucru pentru ca X-Trail are dimensiuni comparabile cu concurenta din test, iar Nissan Qashqai+2, care este mai mic – dispune de al treilea rand.


Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D


Peugeot 4007 2.2 HDI

 

Adaugă un comentariu