Fiat 500 MultiJet vs Ford Ka TDCI – Fratii F

Ford Ka si Fiat 500 propun concepte de stil diferite, insa platforma tehnica este similara. Tratarea lor ca modele aparte intr-un test comparativ este justificata pe deplin.

In contextul economic instabil pe care il traversam, aliantele se fac si se desfac surprinzator. Apropierea dintre Fiat si GM n-a mers, Chrysler si Daimler s-au separat, iar ultimele vesti vorbesc despre o alianta Fiat-Chrysler. In tot acest bal al aliantelor, mai au loc si colaborari pe zone restranse, cum este cazul de fata. Fiat 500 si Ford Ka folosesc aceeasi platforma tehnica, preluata de la Fiat Panda.

Atat Fiat 500, cat si Ford Ka sunt asamblate la uzina poloneza din Tychy, care apartine Grupului Fiat.

Designul, factor distinctiv esential
In pofida acestei situatii si a unei inevitabile apropieri privitoare la foarte multi parametri tehnici, cele doua modele din clasa mini fac o impresie categoric diferita. De asemenea, abordarea designului propune viziuni complet diferite in acest caz.

Fiat 500 se doreste a fi o reeditare a seriei 500 lansate in 1957. Infatisarea exterioara poarta o incarcatura retro evidenta, iar in interior sunt vizibile suprafete cu aspect de metal aparent, vopsite in culoarea caroseriei, si cateva accente cromate discrete.

Ford Ka arata ca un model cu orientare futurista, explorand stilul cu valente dinamice „kinetic design“, care si-a pus amprenta asupra celor mai recente modele Ford. Exista mari sanse ca potentialii clienti ai segmentului mini sa opereze imediat selectia intre cele doua masini strict ca urmare a sensibilitatii la mesajul designului. Privind lucrurile astfel, similaritatile tehnice sunt un argument in plus in favoarea unei asemenea decizii.

Totusi, Fiat 500 si Ford Ka difera sesizabil in ceea ce priveste caracterul dinamic si latura functionala. Greu de spus daca diferentele respective ar putea determina schimbarea optiunii de cumparare, insa este bine sa nu fie neglijate.

Fiat 500 propune directie „City“
Sugestia de jucarie supardimensionata, pe care o transmite Fiat 500, este completata si de comportamentul sau rutier. Modelul marcii italiene pune accent pe usurinta manevrarii si pe confortul rularii, oferind o ambianta de mers relaxanta. Suspensia este mai confortabila decat la Ka, filtrand mai bine efectul trecerii peste denivelari. Pe de alta parte, in conducere rapida, caroseria amorseaza inclinari relativ mari.

Daca se ruleaza pe un drum degradat, reactiile suspensiei devin prea ample, ceea ce afecteaza rigoarea tinutei de drum. Principalul argument pe care mizeaza Fiat in privinta comportamentului dinamic ramane confortul. In aceeasi idee, automobilul dispune de un sistem de asistare a directiei cu reglare speciala pentru manevrele in traficul urban. Astfel, in urma apasarii butonului inscriptionat „City“, se reduce forta necesarea rotirii volanului.

Mai diferite decat s-ar putea crede
Forma caroseriei lui Fiat 500 este emotionanta, insa portbagajul se vede dezavantajat de consola din spate, foarte scurta. Nici in legatura cu posibilitatile de modulare nu avem vesti bune: spatarul banchetei din spate nu e fractionabil.

Si la Ford Ka sugestia designului se regaseste in aptitudinile dinamice ale masinii. Incisivitatea formelor de tip „kinetic design“ este fidel reflectata de acuratetea comportamentului rutier. Chiar daca 500 si Ka au suspensia configurata la fel, specialistii de la Ford au intervenit asupra puntilor din fata si din spate (bucse diferite la bratele transversale, o alta sectiune a puntii semirigide din spate, alte arcuri si amortizoare), astfel incat Ka sa ofere un comportament rutier cu caracter sportiv sesizabil, in aceeasi nota cu al majoritatii modelelor Ford actuale. Suspensia este ferma si, chiar daca rularea pe pavaje degradate rau poate transmite trepidatii neplacute, stabilitatea masinii ramane buna. Precizia directiei contribuie la rigoarea de ansamblu a comportamentului masinii.

Ka pune accentul pe fermitate
Ford Ka este ceva mai silentios decat Fiat 500, inclusiv la viteze mari. Datorita comportamentului rutier mai ferm si nivelului de zgomot ceva mai redus, Ka este mai bine adaptat conducerii la viteze ridicate, pe parcursuri interurbane.

Notam ca scaunele sale sunt mai reusite in ceea ce priveste configurarea ergonomica, oferind sustinere laterala mai buna si conditii mai confortabile de sedere daca este vorba de calatorii mai lungi. Merita mentionat ca portbagajul lui Ka este incapator, atingand un volum de 224 litri. Spatarul banchetei este fractionabil. Spatiul pentru pasagerii din spate e la fel dimensionat ca la Fiat 500, cu exceptia inaltimii de la sezutul banchetei la plafon, cota la care Ka e avantajat.

Latura practica il avantajeaza pe Ka
Fiat 500 e un pic mai scump ca pret de baza decat Ford Ka, insa nu atat de mult incat diferenta sa fie considerata argument determinant fata de ordinul de marime al pretului. Daca punem problema strict din punct de vedere practic, facand abstractie de chemarea sic-urbana (pe care o face 500) sau de cea dinamica-hightech (pe care o emana Ford Ka), Ford Ka este mai folositor pe langa casa omului: masina face fata mai bine la drum lung, scaunele sunt mai bine configurate, portbagajul este mai mare si spatarul banchetei este fractionabil.

Fiat 500 reprezinta evident ideea unei achizitii „de suflet“, situatie in care detaliile practice trec in plan secund. Printre posibilitatile sale de dotare se gaseste si un pavilion transparent numit Skydome, propus la 595 euro.

Iata de ce Ford Ka merge altfel

Este adevarat ca Fiat 500 si Ford Ka au la baza aceeasi platforma tehnica, dar modelul Ford se remarca printr-un comportament rutier cu nota sportiva.
Cu rosu si cu galben au fost marcate componentele pe care specialistii de la Ford le-au schimbat. Mai precis, arcurile si amortizoarele, unele componente ale articulatiilor si intreaga punte semirigida din spate.

 

Adaugă un comentariu

Articole similare