Ford Focus 1.6 TDCI vs Renault Megane 1.5 dCi – Conflict intre generatii

Modelul de referinta al clasei compacte †Ford Focus †este provocat la duel de ultimul sosit in clasa: noul Renault Megane.

Megane – coloana vertebrala a gamei Renault, s-a bucurat de un real succes pe piata romaneasca, in special versiunile cu motoare de cilindree mica. A treia generatie, dincolo de aspectul agresiv, rupe traditia Renault in ceea ce priveste designul neconventional, propunand o linie cuminte, de hatch clasic.

A doua surpriza a constituit-o calitatea finisajelor, care este peste tot ce a oferit Renault pana acum in aceasta clasa, si chiar peste a multor modele concurente. Primul test Auto Bild cu noul Megane (prezentat in numarul 8 al revistei) a scos in evidenta si slabiciunile acestui model. Principalul sau punct slab a fost motorul pe benzina de 1,6 litri, mult prea zgomotos si cu performante discutabile. De aceasta data, am ales o motorizare diesel, confruntand noul Megane cu referinta clasei, Ford Focus.

Caroserie
Focus profita de dimensiunile sale mai mari, oferind si in interior un spatiu generos. In special in cazul locurior din spate, Renault Megane pune probleme pasagerilor inalti, atat in ceea ce priveste spatiul la cap cat si in ceea ce priveste spatiul la picioare. In partea din fata insa, spatiul este mai bine organizat la Megane, chiar daca diferentele sunt neglijabile. Acesta puncteaza foarte bine si in ceea ce priveste calitatea materialelor, aspect care la Focus lasa de dorit, in special la panourile usilor. Nu in ultimul rand, Megane isi rasfata proprietarul cu o echipare de baza mai bogata, dar Focus recupereaza printr-o gama mai mare de echipamente optionale.

Propulsie
Sub capota lui Focus isi face docil datoria mult-aclamatul motor de 1,6 litri al Grupului PSA, pe care multi producatori consacrati prefera sa-l cumpere in loc sa-l concureze. Ajutat si de etajarea inspirata a cutiei de viteze, acesta asigura performante decente si reprize foarte bune in conditiile unui consum scazut. De cealalta parte, Renault propune pentru Megane clasicul 1.5 dCi, in versiunea cu 105 CP.

Diferentele de cilindree si de putere (nesemnificative, de altfel) sunt compensate de masa mai mica a lui Megane, astfel ca performantele celor doua modele sunt foarte apropiate. Ca senzatii insa, cele doua masini sunt diferite, Megane lasand impresia unei masini mai docile, in timp ce Focus pare mai nervos, dar mai putin elastic. Diferenta o face si latenta turbinei, mai mare in cazul lui Focus, dar si modul diferit in care cele doua motoare dezvolta cuplul maxim, acest aspect favorizand, marginal, Megane.

Confort
Intuitiv, ne asteptam ca Megane sa fie modelul mai confortabil dintre cele doua. Nu banuiam insa cat de mare va fi diferenta. Suspensia lui Megane favorizeaza clar confortul, cu o cursa mai lunga a amortizoarelor si o filtrare excelenta a denivelarilor mici. Focus plateste tribut suspensiei mai rigide, destul de zgomotosa la trecerea peste denivelari.

Capitolul la care diferenta dintre cele doua este frapanta este insa insonorizarea habitaclului, deficitara la Focus. Megane, in schimb, beneficiaza de o acustica de clasa superioara, zgomotul trenului de rulare fiind insesizabil, chiar la viteze mari de deplasare, in timp ce motorul diesel isi face rar simtita prezenta, in regimuri superioare de turatii. Focus compenseaza in interior cu fotolii mai comode si cu o mai buna sustinere laterala pentru locurile din fata.

Conducere
Ceea ce Megane castiga la capitolul confort, pierde la comportamentul dinamic. Performantele in linie dreapta sunt asemanatoare, dar in traficul urban Megane se conduce mai usor, gratie elasticitatii mai bune a motorului sau. Diferentele dintre cele doua modele se simt cel mai bine in viraje, unde sofisticata punte spate cu roti independente asigura lui Focus un avantaj cert, in special pe drumurile cu denivelari.

Directia precisa si directa a acestuia nu da nicio sansa lui Megane, care ofera un volan destul de moale si, in general, foarte putin feedback soferului. Ambele modele franeaza bine si au o dozare foarte buna a pedalei de frana, dar sistemul de asistare a franarii de la Renault (AFU) este mult prea intruziv, intervenind nu doar in situatiile de urgenta, ci aproape de fiecare data cand se franeaza mai energic, la viteze de peste 50 km/h. Acest comportament poate pune probleme unui sofer neexperimentat, in special in situatii cu aderenta scazuta, prezenta sistemului de control al stabilitatii (echipament optional, care costa 252 euro) fiind recomandata.

Costuri
Legenda spune ca masinile franceze sunt mai ieftine la achizitie, dar mai scumpe la intretinere decat cele germane, iar cele doua modele din test nu si-au propus sa demonstreze contrariul. Echipate asemanator, Ford Focus este cu aproape 2.000 de euro mai scump decat Renault Megane, aceasta diferenta datorandu-se atat dotarii standard mai bogate a lui Megane, cat si preturilor mai mari pentru echipamentele optionale la Focus.

In ceea ce priveste intretinerea, intervalele mai mici intre revizii la Focus (15.000 km) nu cantaresc atat de greu cat schimbarea kitului de distributie de la Megane, la doar 60.000 km. Focus puncteaza mai bine si in ceea ce priveste garantia, atat cea generala, cat si cea impotriva coroziunii, avand perioade mai lungi decat ceea ce ofera Renault pentru noul Megane.

taguri
Adaugă un comentariu

Articole similare