Mercedes GLK vs Audi Q5 – Spuma noului val

Audi Q5 si Mercedes GLK sunt astazi noutatile sclipitoare de la varful segmentului SUV. Testul de fata este cu atat mai interesant, cu cat abordarile conceptuale ale acestor doua automobile sunt surprinzator de diferite.

Mercedes GLK si-a facut aparitia oficiala un pic inaintea lui Audi Q5. Implicarea productiei cinematografice „Sex and the City“ (Kim Cattrall la volan) in debutul de cariera al lui GLK probabil ca a deconcertat (fie si pentru scurt timp) o parte din targetul masculin al masinii, insa si-a atins scopul fundamental: mediatizare la modul tsunami si evidentierea alinierii stilului Mercedes la directia tendintelor actuale.

Promovarea lui Audi Q5 nu s-a abatut niciun milimetru de la valorile traditionale ale marcii din Ingolstadt. Transmisia Quattro si progresul prin tehnologie, prezentate sub un design dinamic, fluid, intr-adevar asimilabil notiunii „avansat“, compun un tablou tipic Audi, mai putin surprinzator, insa mizand pe valori solide, consacrate.

Observam aici o inversare a modului de lucru cu care ne-au obisnuit cei doi producatori germani. Pana acum, Mercedes mergea pe traditionalism, iar Audi, pe tendintele de perspectiva. Desigur, faptul in cauza nu a simplificat cu nimic testul nostru.

Audi Q5 insista pe sportivitate
Audi Q5 reuseste sa recupereze o caracteristica specifica automobilelor din Ingolstadt, dar pe care elefantinul Q7 o pierduse: agilitatea. Audi Q5 raspunde cu mare acuratete la comenzi, precizia si asistarea directiei sunt perfect dozate.

Fermitatea suspensiei poate fi reglata, pentru sportivitate sau pentru confort, prin apasarea unor butoane aflate pe consola centrala. Daca este solicitat in regim de conducere rapida, Audi Q5 face dovada unei sportivitati reale. Conform celor observate in timpul testului, este imposibil – sau aproape – sa apara inconsecvente de motricitate din partea tractiunii Quattro.

In principiu, este mai bine sa preluati controlul manual al cutiei de viteze – altfel, cursivitatea conducerii in regim sportiv ar putea fi afectata de unele ezitari ale programului de alegere a treptelor de viteza (atunci cand cel de la volan reduce din apasarea pedalei de acceleratie si apoi apasa din nou). Renuntarea la serviciile sistemului de asistare a stabilitatii ESP va evidentia un comportament progresiv, fara reactii surprinzatoare.

La limita, inceputurile pierderilor de aderenta nu sunt insotite de tendinte de deriva care sa destabilizeze masina de pe traiectorie. Reducerea fina a gazelor si eventuale mici corectii din volan vor permite restabilirea imediata a unui control sigur. In timpul virajelor luate „in gaze“ se simte foarte clar contributia tractiunii spate la propulsarea masinii. Chiar pastrand cuplat sistemul ESP, conducatorul va avea totusi posibilitatea sa sesizeze bine tendintele de mers.

Interventiile ESP-ului sunt eficiente, fara a se manifesta prematur. Totusi, dat fiind centrul de greutate oarecum inalt al masinii si masa sa considerabila (aproape 2 t), reglajul sportiv al suspensiei nu poate inhiba de maniera radicala inclinarile laterale ale caroseriei.

Amortizarea poate fi reglata la Q5
Cealalta fata a lui Q5, cand confortul devine prioritar, aduce in prim plan o buna absorbire a socurilor produse de denivelari si o functionare silentioasa a suspensiei. Inclinarile caroseriei devin mai ample, dar confortul amortizarii si filtrarea perturbatiilor sunt la nivelul a ceea ce ofera o limuzina din clasa mare.

Cu referire la designul interior, calitatea excelenta a finisarii confirma, de la prima vedere, ca te afli la bordul unui Audi. Postul de conducere se prezinta excelent in privinta pozitiei la volan, insa, pentru utilizarea functiilor care nu sunt direct legate de conducere, studierea indelunga a manualului de utilizare este necesara. Este derutant faptul ca alaturi de butonul multifunctional al centralei MMI, intre scaune, exista inca 15 butoane legate de ceea ce apare pe displayul MMI. Inclusiv pentru setarea in mod „Individual“ a suspensiei, accesarea meniului este inevitabila. Audi Q5 e sensibil superior fata de GLK in privinta latimii interioare si a spatiului oferit de portbagaj.

La prima vedere, GLK este o inedita transpunere sub forma de SUV modern a celebrelor modele off-road din seria G. Suprafata vitrata, dimensionata cu generozitate, ofera o ambianta luminoasa la bord si o foarte buna vizibilitate. Imediat ce va ajunge la showroom, doritorul de GLK se va gasi in fata urmatoarei dileme: pachet Sport sau pachet Off-Road?

In principiu, suspensia reglabila a lui Q5 elimina aceasta chestiune. Pe de alta parte, cei care stiu clar ce doresc, vor primi un vehicul foarte bine adaptat preferintelor personale. Tinand cont ca marea majoritate a utilizatorilor de SUV-uri moderne ruleaza pe asfalt, noi am mers pe alegerea unui exemplar GLK Sport.

GLK e mai silentios, mai rafinat
Mercedes GLK impresioneaza prin rafinamentul ambiantei de calatorie si reuseste asta atat de bine, incat te intrebi daca sensibila superioritate dinamica a lui Q5 merita atentia. GLK este sesizabil mai silentios, schimbarile treptelor de viteza sunt mai line, iar rafinamentul suspensiei este impresionant.

Caroseria amorseaza inclinari minime in viraje, aceasta in conditiile in care denivelarile de orice fel aproape ca nu ajung sa transmita la bord perturbatii demne de luat in seama. Pe langa acestea, GLK ofera o promptitudine exemplara in raspunsul la comenzi, lipsita de acea nota de inertie, sugerand ca te afli la bordul unei masini „cu greutate“, adesea intalnita la Mercedes.
 

Transmisia integrala 4Matic, fara a urmari aptitudini sportive dedicate asemenea sistemului Quattro, vine in completarea unui comportament eficient si rafinat, ilustrativ pentru amprenta premium a marcii din Stuttgart. GLK lasa impresia unei usurinte exceptionale in manevrabilitate, acceleratiile si reprizele sale fiind foarte apropiate de ceea ce ofera Q5, insa fara ca senzatia de efort din partea masinii sa devina sesizabila. Pentru o conducere care sa valorifice la maximum potentialul de sportivitate, selectarea treptelor de viteza se poate face cu ajutorul unor clape aflate la volan.

Habitaclul lui GLK propune un design intr-adevar exclusiv, cu linii care sparg tiparele actualei generatii de modele SUV. Se fac remarcate formele rectangulare si prezenta unor zone mari cu aspect de metal-natur. Alegerea nuantelor de finisare denota originalitate si creativitate.

Din punct de vedere ergonomic, totul este pus la punct, mai putin amplasarea climatizarii jos, astfel ca selectorul de viteze ingreuneaza accesul la comenzi. Modul de lucru cu butonul rotund al sistemului multi-media este mai lesne de intuit decat in cazul lui Q5.

Pasagerii din spate ai lui GLK sunt tratati mai bine decat cei din Q5. Latimea interioara este ceva mai mica la Mercedes, dar inaltimea de la sezut la plafon si spatiul pentru genunchi sunt mai mari. In plus, locurile din spate dispun de reglare cu afisaj al microclimatului.

In urma confruntarii cu Audi Q5, Mercedes GLK se anunta a fi noua referinta a SUV-urilor compacte, adoptand un stil aparte, fara a renunta la patrimoniul marcii. Cum de au indraznit cei de la Stuttgart sa ia o atitudine atat de provocatoare? Poate pentru ca au abordat o noua clasa de automobile…
 

Adaugă un comentariu