TEST COMPARATIV: Audi Q3 2.0 TFSI vs VW Tiguan 2.0 TSI – Gemenii

Ruleaza in familie: din toamna trecuta, Audi are in gama si un SUV compact †Q3. Acesta are la baza platforma tehnica a lui Tiguan, dar diferentele nu sunt doar de ordin stilistic. Care este insa mai bun?

 Unde-or vrea toti sa mearga? – te intrebi vazand toate acele masini de teren care-si risipesc talentele, ziua in ambuteiajele din marile orase si noaptea in garajele incalzite. Poate ca intreaga filozofie a SUV-urilor este gresita. Pentru ca aproape nimeni dintre cei care-si iau o astfel de masina nu se incumeta in off-road.

Cu toate acestea, succesul de care se bucura SUV-urile compacte nu poate fi contestat. Iar prin renuntarea la sistemele complicate de tractiune au scazut consumul si costurile, dar nu si avantajul pozitiei de conducere inalte. Acest avantaj este oarecum diminuat, dat fiind ca tot mai multi stau acum „la mezanin“. In orice caz, cu tot folclorul quattro, Q3 se numara printre SUV-urile care se feresc de off-road mai mult decat altele. Acest lucru nu tine doar de limitarile sistemului de tractiune integrala de tip Haldex. Acesta nu reactioneaza la fel de prompt ca diferentialul Torsen din celelalte modele Audi cu propulsoare montate longitudinal, dar, ca si la donatorul sau de organe, Tiguan, este suficient pentru majoritatea situatiilor.

Intrucat sunt atat de asemanatoare din punct de vedere tehnic, Q3 si Tiguan trebuie sa-si dezvolte personalitatile in alte planuri. Conform politicii interne, modelul VW a preluat rolul de SUV familial, iar Audi se prezinta ca o alternativa sportiv-nobila pentru cei cu venituri superioare. Acesta este cu 4 cm mai scurt, cu 10,3 cm mai scund si are un design care nu optimizeaza la fel de bine spatiul interior ca in cazul lui Tiguan. In aceste conditii, la interior diferentele dintre cele doua modele sunt notabile. Tiguan isi asaza pasagerii din fata pe scaune confortabile si generos dimensionate, in timp ce pe bancheta din spate trei persoane pot calatori lejer, chiar si pe distante mari. SUV-ul lui VW ofera in plus scaune culisante in spate, cu spatare cu inclinare reglabila. Linia inclinata a acoperisului lui Q3 ii afecteaza in primul rand pe pasagerii din spate. Dupa ce au trecut prin usile relativ inguste si s-au instalat pe bancheta comoda, se vor simti apasati de acoperisul foarte apropiat, o adevarata pedeapsa pentru persoanele inalte. In fata, scaunele lui Q3 ofera un sprijin lateral foarte bun, dar sunt pozitionate atat de sus, incat soferii mai inalti de 1,80 m vor fi nevoiti sa se uite cu greu pe sub oglinda retrovizoare. 

Portbagajul lui Tiguan inghite 470 de litri in configuratia standard, dar podeaua acestuia are un prag destul de pronuntat daca nu se achizitioneaza podeaua dubla (179 de euro). Si Audi ofera podea dubla pentru un supliment de 231 de euro, aceasta fiind, in plus, reversibila, avand pe o parte material sintetic rezistent la murdarire si pe cealalta parte velur. Sub aceasta, spatiul de depozitare masoara 40 de litri, volumul standard al portbagajului fiind de 460 de litri. Cu bancheta rabatata, volumul maxim atinge 1.365 de litri, cu 145 de litri mai putin decat in cazul lui Tiguan. 

 Dar destul cu descrierile, e timpul sa pornim la drum. Cei doi rivali sunt motorizati de propulsorul turbo pe benzina de 2,0 litri al grupului VW. Diferentele de reglaj explica micile deosebiri in privinta puterii si a cuplului motor. In exploatarea cotidiana, acestea sunt greu de distins. Determinant este, in schimb, caracterul. La Audi, motorul porneste vijelios si se tureaza viguros. Pe langa aceasta, cutia de viteze cu dublu ambreiaj si sapte rapoarte intuieste mai exact punctele de schimbare a treptelor. Daca se comanda sistemul Drive Select (238 de euro), se pot alege patru programe pentru controlul directiei, al motorului si al cutiei de viteze – Comfort, Auto, Dynamic si Efficiency. Acesta din urma asigura schimbarea treptelor devreme, bazandu-se pe caracteristica de cuplu a motorului, iar la ridicarea piciorului de pe acceleratie, decupleaza transmisia, motorul trecand la turatia de mers in gol. Cu ceva practica, acest mod se poate folosi chiar si in oras. Pare un fleac, dar impreuna cu sistemul start&stop creste cu 10% avantajul de consum al lui Q3 in fata lui Tiguan.

SUV-ul VW traieste intr-o relatie nefericita cu motorul sau turbo de 2,0 litri. Acesta asigura performante dinamice bune si trage viguros, dar isi arata rafinamentul doar la o rulare relaxata. Atunci motorul toarce domol, iar cutia cu dublu ambreiaj selecteaza treptele cu blandete. Cand cei 210 CP incep sa galopeze cu adevarat, Tiguan devine agitat, in loc sa fie sportiv, cutia DSG baleind nehotarata intre cele sapte rapoarte. In plus, Tiguan subvireaza la viraje si arunca spatele la alternarile de sarcini. Aceste tendinte sunt prompt (desi cam brutal) anihilate de sistemul ESP, dar, impreuna cu directia moale, acest aspect da clar de inteles ca lui Tiguan ii place mai mult o croaziera confortabila decat abordarea in forta a drumurilor virajate. Cu un confort foarte bun al suspensiei, chiar si pe modul Normal al trenului de rulare adaptiv.

Cu un reglaj mai ferm al suspensiei, Q3 amortizeaza mai putin eficient denivelarile din asfalt. Aceasta configuratie favorizeaza, in schimb, dinamica rularii. Alternarile de sarcini nu provoaca tendinte de supravirare, iar cele de subvirare sunt atenuate lin de sistemul ESP. Insa directiei precise ii lipseste feedback-ul, indiferent de programul ales in sistemul Drive Select.

A sosit momentul sa tragem linie, dar, dupa patru capitole de testare, cei doi concurenti se afla la o diferenta neglijabila. Fiecare a castigat cate doua capitole – Audi la grupul motopropulsor si conducere, iar VW la caroserie si confort. Capitolul costuri este insa adjudecat de VW, pe baza costurilor de operare mai mici. Chiar si asa, cele doua modele, fiecare in felul sau, reprezinta optiuni la fel de convingatoare pentru conceptul de SUV compact.

taguri
Adaugă un comentariu