Tachetul hidraulic – când trebuie schimbat și cât costă

Tachetul este o componentă a sistemului de distribuție care transmite mișcarea de la camă la supapă. Tacheții sunt piese de formă cilindrică, unitară, ce se montează în chiulasă, între supape și arborele cu came (sistem de distribuție OHC) sau între tijele împingătoare și arborele cu came (sistem de distribuție OHV).

Suprafața de contact dintre camă și tachet este plană și suportă presiuni specifice mari care pot produce uzuri semnificative. Pentru a limita uzura se tinde în lărgirea suprafeței de contact a camei iar suprafețele de contact sunt lubrifiate cu ulei.

De asemenea, pentru a asigura o uzură uniformă a suprafeței tachetului, acesta se rotește în jurul axei longitudinale. Acest lucru este posibil prin decalarea axei longitudinale a tachetului cu 1-2 mm față de mijlocul camei. Astfel, datorită frecării, va apărea un cuplu de rotație în jurul axei tachetului care va roti tachetul la fiecare acționare a camei.

Datorită fenomenului de dilatare termică a pieselor sistemului de distribuție, atunci când motorul este rece, există un joc între tija împingătoare și culbutor (distribuție OHV) sau între camă și tachet (distribuție OHC). Acest joc se numește joc termic și este specific sistemelor de distribuție cu tacheți mecanici.

Odată cu creșterea uzurii pieselor, jocul poate crește peste limita maximă admisă. Din acest motiv sistemul de distribuție va funcționa cu zgomot (fenomenul cunoscut sub numele de „bătaie’ a tacheților) iar momentul de deschidere și închidere al supapelor va fi perturbat.

Tachetul hidraulic – când trebuie schimbat și cât costă

Defectele tachetului hidraulic sunt de ordin mecanic. Datorită pătrunderii impurităților supapa de sens poate rămâne deschisă. În acest caz, în momentul acționării camei, datorită faptului ca uleiul va scăpa din camera de înaltă presiune, cilindrul nu va mai împinge supapa.

De asemenea, în cazul în care se blochează cilindrul, față de corpul tachetului, arcul elicoidal nu va mai putea menține contactul permanent cu cama  sau cu supapa. În acest caz acționarea supapelor se va face cu zgomot și cu momentele de deschidere și închidere perturbate.

Majoritatea tipurilor de tacheți hidraulic permite repararea, care constă în desfacerea și eliminarea eventualelor impurități, se arată într-un material publicat pe e-automobile.ro.

Pentru un model Dacia Logan cu motorul 1.6 16 V piesele necesare pentru înlocirea tacheților hidraulici au următoarele costuri:

  • culbultor supapă – de la 25 ron
  • set accesorii tacheți – de la 59 lei
  • dop gaură montaj ax culbutori –  de la 6 lei

Sursa foto – reparatiiturbine.ro

Adaugă un comentariu

Articole similare